۵/۰۲/۱۳۸۹

اینها افسوس های تاریخی خواهند بود

دو روز پیش پ.ک.ک، حزب کردهای مخالف در ترکیه اعلام کرد تحت شرایطی حاضر است که اسلحه خود را زمین گذاشته و دست از مبارزه مسلحانه بردارد. این حزب در همین حال به صورت ضمنی درخواست استقلال منطقه کردستان ترکیه را مطرح کرد. خواسته ای که طبیعتا برای دولتمردان ترکیه پذیرفتنی نخواهد بود و می تواند گره کور خشونت در مناطق کردنشین ترکیه را همچنان بازنشده باقی بگذارد.


در برابر کردهای ترکیه، کردستان ایران دست کم سه حزب شناخته شده دارد. حزب دموکرات کردستان با نزدیک به 60 سال سابقه فعالیت، حزب کومله و در نهایت پژاک. در میان سه حزب کرد ایرانی تنها پژاک است که در مبارزات خود از اسلحه استفاده می کند و به نوعی همچنان به مبارزه مسلحانه اعتقاد دارد. با این حال هیچ یک از این سه حزب شناخته شده کردستان خواستار تجزیه ایران و جدا شدن کردستان نیستند. آنان خود را ایرانی می دانند و به تمامیت ارزی کشور پایبند هستند*. کردها حتی گاه پا را از این هم فراتر می گذارند و خود را «ایرانی»ترین قوم داخل کشور می خوانند. برخی منابع تاریخی که ریشه قومی کردها را به «ماد»ها می رساند نشان می دهد چنین ادعاهایی چندان هم بی پایه و گزاف نیستند. با این حال دولت مرکزی ایران هیچ گاه حاضر نبوده پای صحبت این احزاب بنشیند.


شاید مطالبات کردهای ترکیه دست کم در نگاه اول غیرقابل مذاکره به نظر بیاید؛ اما کردهای ایران با تاکید بر تمامیت ارزی کشور اولین گام اعتماد سازی را استوار برداشته اند. حتی اگر گروه پژاک را به دلیل مبارزات مسلحانه اش غیرقابل پذیرش بدانیم، دست کم دو گروه دیگر وجود دارند که اتفاقا ریشه دارتر و پرنفوذتر از پژاک هستند. من نمی دانم آینده مبارزات کردستان به کجا خواهد رسید. اما تمامی ترس من از زمانی است که گروهی در کردستان فریاد جدایی طلبی سر دهند، آنگاه است که تاریخ فرصت های امروزین ما را به دیده افسوس های ابدی خواهد نگریست.


«چهار کودک

ترک، فارس، عرب

و کرد

تصویر مردی را کشیدند.

اولی دست هایش را

دومی سرش را

سومی میانه و پاهایش را

و چهارمی

تفنگی بر دوشش»

(شعری از «شیرکو بی کس» – شاعر کرد و اهل سلیمانیه عراق با ترجمه سیدعلی صالحی)

پی نوشت:

* باز هم جمله تاریخی کاک «مصطفی بارزانی» را به یاد بیاورید که گفت: «هرکجا کرد باشد آنجا ایران است».

- از اینجا که من می نویسم ویکی پدیای فارسی فیلتر است. می خواستم به خیلی چیزها لینک بدهم که نشد.

۱ نظر:

  1. ناشناس۳/۵/۸۹

    منتشر نشود:

    تمامیت ارضی را ارزی نوشتی

    پاسخحذف