۴/۱۶/۱۳۸۹

این نقد نیست، دروغ گویی است

«وبسایت خودنویس» امروز (چهارشنبه 16 تیرماه) خبری را منتشر کرده با عنوان «دفاع موسوی از حضور دین در سیاست». با خواندن این تیتر اولین مطلبی که به ذهن خطور می کند اظهار نظری جدید از جانب میرحسین موسوی است در دفاع از حضور دین در عرصه سیاست؛ اما ماجرا چیز دیگری است.


«لس آنجلس تایمز» در گزارشی پیرامون بیانیه شماره 18 مهندس موسوی (معروف به منشور جنبش سبز) آورده است که این بیانه «جدایی دین از سیاست» را تبلیغ می کند. وبسایت کلمه (با امضای گروه سیاسی) نیز در واکنش به این گزارش یادداشت مفصلی را منتشر کرده است با عنوان «جدایی دین از سیاست، یا استقلال نهاد دین از نهاد سیاست؟» که در آن تلاش کرده به نقد و تحلیلی متفاوت از بیانیه شماره 18 مهندس موسوی بپردازد. در نهایت روایت این دو یادداشت تحلیلی در سایت خودنویس به صورت خبر «دفاع موسوی از حضور دین در سیاست» بازتاب می یابد.


همه ما به خوبی با ادبیات و منش کیهان و فارس نیوز و رجانیوز آشنا هستیم. دروغ پردازی، جعل اخبار، وارونه نمایاندن حقایق با دستکاری خبر و دست کم انتخاب تیترهای غیرواقعی شیوه دیرین این بنگاه های دروغ پراکنی است. اما این خبر در سایت «نیک آهنگ کوثر» و دوستانش منتشر شده که حملاتشان به مهندس موسوی را نه به دلیل دشمنی و یا تخریب، که با نیت «انتقاد» توجیه می کنند. آیا باید بپذیریم آقای کوثر، که همه جا به درستی خود را یک روزنامه نگار می خواند، اولین اصول روزنامه نگاری و انتخاب تیتر را فراموش کرده است و یا باید در ادعای حسن نیتشان تردید کنیم؟


پی نوشت:

من قصد ندارم نه خودم و نه هیچ کس دیگر را گول بزنم و مدعی شوم که موسوی حتی با تاثرگذاری مذهب در سیاست هم مخالف است. مسئله چیز دیگری است. مسئله این است که یک روزنامه نگار حق ندارد قضاوت های شخصی اش را در قالب خبر و نقل قول مستقیم ارایه کند. پیش از این هم آقای کوثر در واکنش به گفت و گوی مهندس موسوی با سایت کلمه در مورد آقای خمینی کاریکاتوری کشیدند و در آن وانمود کردند که موسوی مدعی شده در دهه 60 هیچ اتفاق بدی نیفتاده است. بارها تاکید کرده ام و باز هم می نویسم که آن کاریکاتور آقای کوثر هم انتقاد نبود، دروغ پردازی محض بود.

۲ نظر:

  1. ناشناس۱۷/۴/۸۹

    من یادمه سر ملاقات کوسوی و کروبی، که گفته بودن برای 22 خرداد درخواست مجوز میدن، خودنویس تیتر زده بود تو این مایه ها که موسوی و کروبی گفتن چه با مجوز، چه بی مجوز...
    چند بار خبر ملاقاتشونو بالا و پایین کردم که ببینم از کجاش این حرفو در اوردن هیچی نفهمیدم

    پاسخحذف
  2. ناشناس۱۸/۴/۸۹

    "استقلال نهاد دین از نهاد سیاست" ، سکولاریسم سیاسی را میپذیریم ولی فلسفی را نه ، ... فکر نمیکنید چرا اینقدر سر این مساله این آقایان مشکل دارند ؟ شما خودتان هم میگوید که سایت کلمه در مقابل گزارش لوس آنجلس تایمز که "بیانیه شماره 18 مهندس موسوی (معروف به منشور جنبش سبز) آورده است که این بیانه «جدایی دین از سیاست» را تبلیغ می کند" مقاله مورد نقد آقای نیکآهنگ را درج کرده است ، و حال انتظار دارید آقای نیکآهنگ بیاید عین مطالب این سایت را منعکس کند ؟ اینرا اسمش را میگذارد روزنامه نگاری ؟ قضاوت های شخصی را در قالب خبر و نقل قول مستقیم ارایه کردن . و آنرا با کیهان و ... مقایسه میکنید ؟ من البته روزنامه نگار نیستم و ادعا یی در این رابطه ندارم ، ولی از نظر منطقی حرف شما را درست نمیدانم .

    بنظر من کاری که آقای نیکآهنگ کرده است اینست که با انتخاب تیتر مناسب توجه خواننده را به اصل موضوع جالب میکند . یعنی اجازه نمیدهد که آقای موسوی با کلمات بازی کنند . حال این با سایت کلمه و هوادارانشان است که توضیح دهند که منظور آقای موسوی این نبوده است ، که چنین نیست و همانطور هم که حتی همین یادداشت شما باز بر همان تمایز صحه میگذارد.

    پاسخحذف