۸/۲۸/۱۳۹۰

یادداشت وارده: چرا رسانه‌های سبز در انتشار اخبار دقت نمی‌کنند؟

شهروند دلنگران: در سایت کلمه خبری منتشر ‌شده است در مورد قتل «فاطمه باقری‌نژادیان‌فرد» مبنی بر اینکه خانواده این دختر همچنان پیگیر دلایل قتل او هستند. (اینجا) کشته شدن یک انسان اگرچه اتفاقی است که بارها و بارها در مملکت ما اتفاق افتاده ولی باز هم خبری حساس و دردناک است. هرگونه توضیح در مورد دلایل قتل و تهمت احتمالی باید با دقت و مبتنی بر شواهد باشد، نه آسمان و ریسمان به هم بافتن. حال بخشی از خبر کلمه را بخوانیم:


«جنازه خانم فاطمه باقری‌نژادیان‌فرد، بنا به شواهد موجود، در هشتمین روز مردادماه سال جاری، یک روز پس از تشییع جنازه عزت الله سحابی، در اطراف شهر ری پیدا شد. شواهد موجود نشان می‌دهد که خانم باقری نژادیان قصد شرکت در مراسم تشییع دبیر کل ائتلاف نیروهای ملی مذهبی را داشته که در بین راه توسط افرادی که هنوز هویت آنان مشخص نیست ربوده شده است». (به توضیح انتهای یادداشت مراجعه کنید)


واقعه دردناک فوت مرحوم سحابی و وقایع پس از آن برای من اینقدر دردناک بود که تاریخ آن را فراموش نکنم. شاید خبرنگار کلمه این حساسیت عاطفی را روی موضوع نداشته ولی قطعاً امکان یک مراجعه ساده به آرشیو برای ایشان وجود داشته است. وقتی به این راحتی واقعه‌ای را که 11خرداد (تاریخ تشییع پیکر مهندس عزت‌الله سحابی و درگذشت هاله سحابی) رخ داده به مردادماه تغییر مکان می‌دهیم تا یک روز قبل از پیدا شدن جسد خانم باقریان‌نژاد قرار بگیرد، مخاطب خود را کور و کر نمی‌پنداریم؟

این اشتباه توسط رسانه‌ای صورت می‌گیرد که به خاطر محدودیت‌های داخل ایران امکان بررسی بسیاری صحت از اخبار آن وجود ندارد و به کرات اخباری در مورد بازداشت و شکنجه و قتل و سایر اقدام‌های ضد حقوق بشری رژیم منتظر می‌کند. آیا واقعاً میزان دقت به کار رفته در انتقال این اخبار مشابه همین خبر است؟ در این صورت امکان زیر سوال بردن صحت اخبار خود را به آسانی آب خوردن نکرده‌ایم؟

اگر اینطور باشد، باور کردن این دست اخبار از معتبرترین سایت خبری جنبش سبز هم برای من مشکل می‌شود. فکر می‌کنم لازم نیست توضیح داد که این سوتی‌های رسانه‌ای و ایجاد بی‌اعتمادی در مخاطب چه ضربه‌ای به جنبشی که به شدت در محدودیت رسانه‌ای قرار دارد می‌رساند.


توضیح نگارنده:

من با احتمال اشتباه تایپی و امثالهم، در بخش نظرات همین خبر تاریخ دقیق فوت آقای سحابی را به اطلاع دوستان سایت کلمه رساندم، اما نه تنها اصلاحی صورت نگرفته، کامنت من هم تأیید نشده است! بگذریم از این که اسم مرحوم در متن خبر هم به دو صورت متفاوت درج شده است که معلوم نیست کدام درست است.

توضیح «مجمع دیوانگان»:

در زمان انتشار این یادداشت، متن منتشر شده در سایت کلمه حاوی عبارت «یک روز پس از تشییع جنازه عزت الله سحابی» نیست که احتمال دارد با تذکر مخاطبان اصلاح شده باشد. با این حال این خبر همچنان بر قصد مقتول برای شرکت در مراسم «تشییع دبیر کل ائتلاف نیروهای ملی مذهبی» تاکید دارد. ضمن اینکه در سایت‌های دیگری نظیر «سهام نیوز» همچنان عبارت « یک روز پس از تشییع جنازه عزت الله سحابی» قابل مشاهده است. (اینجا)


--------------

پس از انتشار-توضیح سایت کلمه: «خبر مزبور اصلاح و توضیحات لازم درج شده است. اشتباه یکی دیگر از سایت‌ها در انتشار خبر موجب اشتباه در بازنشر آن شده بود».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر