۱۱/۲۸/۱۳۸۹

«شورای هماهنگی راه سبز امید» کیست؟

یک ادعا و انتقاد رایج که از همان روزهای نخست شکل گیری جنبش سبز به گوش می‌رسید و پذیرفتنی می‌نمود تاکید بر این مسئله بود که این بار دیگر مردم به مانند سال 57 به صورت چشم و گوش بسته اختیار خود را در دست یک شخص و یا گروه نخواهند داد و خود آگاهانه تصمیم می‌گیرند. این انتقاد بیش از هر چیز به اعتماد تمام عیار مردم در انقلاب 57 به آقای خمینی اشاره داشت و مطرح کنندگان آن غالبا تلاش می‌کردند نشان دهند که از تجربه تلخ 30 سال گذشته درسی گرفته‌اند که در جنبش سبز آن را به کار خواهند بست و حتی به شخص میرحسین موسوی نیز بی‌حرف و حدیث اقتدا نخواهند کرد. این درس، درس خوبی بود و هست. باوری است که حتی خود میرحسین نیز بدان پایبند ماند و شاید یک دلیل که هیچ گاه عنوان «رهبری» جنبش را نپذیرفت، توجه به همین مسئله و پرهیز از این دنباله روی چشم و گوش بسته بود. با این حال به نظر می‌رسد علی‌رغم تمامی ادعاهای اولیه، این روزها و درست در شرایطی که بالا گرفتن التهاب، وضعیت کشور و جنبش را بیش از هر زمان دیگری به سال 57 شبیه ساخته است باز هم اکثریتی پدید آمده‌اند که چشمانشان را بسته و گوش هایشان را گرفته اند، پیش پای هرگونه تعقل سدی از اتهام بناکرده‌اند و تنها به شور و هیجان بی‌پایان دامن زده و دل می‌بندند.

«شورای هماهنگی راه سبز امید» نامی است که گمان می‌کنم تنها یک هفته قدمت داشته باشد. این شورا در آستانه راهپیمایی 25 بهمن، زمانی که هیچ تردیدی در شکل گیری این راهپیمایی وجود نداشت با بیانیه‌ای حمایت گرانه اعلام وجود کرد. (از اینجا بخوانید) بیانیه‌ای که بود و نبودش در اصل ماجرا تغییری پدید نمی‌آورد و تنها می‌توانست به عنوان بیانیه اعلام هویت این «شورا» محسوب شود. با این حال یک هفته پس از این اعلام وجود ناگهانی، به نظر می‌رسد که همین شورای نوپا قصد دارد تا مدیریت و رهبری جنبش را اختیار گرفته و برای آن مسیر حرکت تعیین کند. آن هم مسیر حرکتی که تنها از خیابان‌ها می‌گذرد.

شورای هماهنگی راه سبز امید به تازگی و طی اعلامیه‌ای مردم را دعوت کرده است که در نخستین روز از اسفند ماه امسال، به بهانه بزرگداشت شهدای جنبش در سراسر ایران به خیابان‌ها بریزند. (از اینجا بخوانید) این شورا که تا کنون هر دو بیانیه خود را به دعوت برای تظاهرات خیابانی اختصاص داده است هنوز هیچ تلاشی برای معرفی خود نکرده و هیچ نشانه‌ای از پیشینه خود و یا خواستگاه احتمالی‌اتبروز نداده است.

پرسش من از تمامی دوستانی که بیانیه این شورا را به مصداق درخواست مستقیم موسوی و کروبی قلمداد کرده و از هم اکنون برای راهپیمایی آماده می‌شوند این است که چه شناختی نسبت به این شورای نوپا دارند؟ آیا این شورا از خود مرام نامه‌ای منتشر کرده؟ آیا هدف و یا اهداف مشخصی برای مسیر حرکت خود اعلام کرده؟ آیا اصلا معلوم است که اعضای آن را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟ آیا این شورا از داخل ایران رهبری می‌شود؟ آیا هیچ ارتباطی میان این شورا و رهبرانی همچون موسوی و کروبی وجود دارد؟

حیرت و شگفتی من از تمام آنانی است که مدعی بودند چشم و گوش بسته عقل خود را به دست دیگران نخواهند داد. این گروه زمانی که سخن از موسوی، به عنوان فردی شناخته شده، با پیشینه مشخص، عملکرد فعلی قابل مشاهده و اهداف ارایه شده بود، آنچنان مته به خشخاش می‌گذاشتند که گویا واژه به واژه هر بیانیه‌اترا باید در آزمایشگاه زیر ذره بین ببرند که اشتباه 30 سال پیش تکرار نشود. اما حالا که گروهی ناشناس با اهدافی نامعلوم یک شبه ظهور کرده و دعوت به تظاهرات می‌گویند لبیک است که پشت لبیک شنیده می‌شود.
پرسش من از تمام خوانندگان این مطلب این است که آیا اعضای شورای هماهنگی راه سبز امید را می‌شناسید؟ چرا این افراد نام خود را منتشر نمی‌کنند؟ آیا از خطرات احتمالی بیم دارند؟ اگر خودشان حتی از انتشار نامشان هم بیم دارند، چطور انتظار دارند دیگران به اتکای فرمان آنان جانشان را کف دست بگیرند و در خیابان حاضر شوند؟ از این گذشته؛ خواسته‌های این شورا چیست؟ آیا خواستار حفظ همین قانون اساسی هستند؟ آیا خواستار براندازی جمهوری اسلامی هستند؟ آیا سلطنت طلب اند؟ آیا مارکسیست اند؟ آیا سکولارند؟ آیا مذهبی اند؟ آیا به مبارزه مسلحانه اعتقاد دارند؟ آیا خواستار انتخابات آزاد هستند؟ آیا در همان راهی گام بر می‌دارند که موسوی آغاز کرده بود؟ چرا خود را ملزم به هیچ گونه شفاف‌سازی در این زمینه نمی‌دانند؟ چرا ما باید به چنین شبح بی‌ریشه‌ای اینقدر اعتماد کنیم؟

پی نوشت:
به نظر می‌رسد تنها استدلال فعلی در حمایت از این شورا، انتشار بیانیه آن در سایت کلمه باشد. اما من در این مورد دو نکته را یادآور می‌شود. نخست اینکه این سایت کلمه همان سایتی است که وقتی خبر اعدام جعفر کاظمی را منتشر نکرد مورد موجی از انتقاد فعالان قرار گرفت. آن هم اعدامی که خود موسوی کمی بعد و در جریان ارسال پیام برای مردم مصر به صورت ضمنی از آن گلایه کرد. در ثانی، یادآورد می‌شوم که دکتر رهنورد در جریان گفت و گوی خود با سایت خودنویس صراحتا اعلام کرد که موسوی ارتباط مستقیمی با سایت کلمه ندارد. (از اینجا بخوانید)

۱۱ نظر:

  1. ناشناس۲۸/۱۱/۸۹

    در مورد اين نوشته اخيرت ميخواستم بگم ميرحسين با کلمه ارتباط مستقيم داره وگرنه کلمه نميتونست در زمان حصر از کوچه ميرحسين عکس بذاره. عکس رو يا خود ميرحسين به کلمه داده يا رهنورد.

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۸/۱۱/۸۹

    یعنی میگی چیکار کنیم
    بگذاریم بزنند بکشند
    دفن کنند
    فحش بدند
    به ریش ما هم بخنددند
    بالاخره یه کاری باید کرد دیگه

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲۸/۱۱/۸۹

    Az aazaye shora: Mehdi Saharkhiz

    پاسخحذف
  4. ناشناس۲۸/۱۱/۸۹

    فکر می‌کنم همه‌ی میل برای یکشنبه لبیک گفتن نیست و بنظرم شما زیاد از این دیدگاه نگاه کردید.
    دیدگاه شما به‌نوعی فقط مساله را از بصورت پیروی کردن دنبال کرده، انگار کسی فراخوان می‌دهد و دیگران وظیفه می‌دانند بروند و جانشان را در معرض خطر قرار بدهند. فراموش کردید که مردمی که سبزند اکثراً طبقه‌ی متوسط یک جامعه‌اندو اینقدر بی‌شکل نیستند، برای خودشان حق انتخاب قائلند و ابایی از نقد موسوی یا دیگری ندارند.

    پاسخحذف
  5. ناشناس۲۸/۱۱/۸۹

    این شورا پیشنهاد تظاهرات داده! کسانی مثل مشاور ارشد موسوی تایید کردند و سایت کلمه هم مطلب رو تکرار کرده! راهپیمایی ۲۵ بهمن هم به همین شکل انجام شد و شخص موسوی و کروبی نقش مستقیم نداشت! در هر حال جو کلی جامعه به سمت برپایی تظاهرات هست پس چرا مخالفت کنیم!

    پاسخحذف
  6. ناشناس۲۹/۱۱/۸۹

    دعوت نامه رسمی
    ستاد هماهنگی جنبش راه سبز

    یک شنبه اول اسفند همزمان با هفتم شهدای سبز ملت مظلوم ایران در تهران میدان های اصلی از ساعت سه و نیز دیگر شهرستان ها گرد هم خواهیم امد .

    ( رسانه شما هستید)

    پاسخحذف
  7. ناشناس۲۹/۱۱/۸۹

    ناشناخته بودن دلیل اصلی پیروی مردمه. اصلا بهتره ناشناخته بمونن تا مردم خودشون همه چیز رو مشخص کنند. اگر اساسنامه بدن که تا چند روز باید سر اسانامه و اهدافش بجنگیم!
    در واقع اصلا برای مردم مهم نیست که این گروه چه کسانی هستند و خودشون از فراخوان این گروه به نفع مردم استفاده می کنند.
    بهتره فعلا ناشناخته بمونن

    پاسخحذف
  8. برای من جای تعجب داره که کسی که حاضر نیست اسم و رسم واقعی خودش رو در وبلاگش بگه، برای دیگران نسخه شفافیت بپیچه! اونم یه گروهی که قراره با این غول بی شاخ و دم پنجه در پنجه بیفکنه و چه بسا که اعضاش در ایران زندگی می کنن یا عزیزانشون در ایران هستن! از نظر من همه مردم ایران بخصوص جوونای الان ما اگه از نویسنده این متن باهوش تر نباشن کم هوش تر نیستن. این گروه هم مثل صدها گروه و دسته دیگه که هر روز بیانیه میدن و آدم ها رو به اینور اونور دعوت می کنن. مگه مردم همه اونها رو میرن؟! اگه مردم به این نتیجه برسن که 1 اسفند برن بهتره، میرن، وگرنه نمیرن. اون وقت اگه این گروه دو تا بیانیه دیگه اینطوری بده خودش کم کم کاسه کوزه اش جمع می شه. متاسفانه این جور عقاید از اخلاقهای بد ما ایرانیهاست که اگه یه مسئله شسته رفته جلومون بذارن "شاید" خوب بتونیم تحلیل کنیم، ولی از طرح ساده ترین سوال ها عاجزیم
    تا جایی که من فهمیدم، این گروه همون گروه رسا است که الان بیش از یک ساله که مشغول به کاره و اگه آدم به قرینه های اطرافش نگاه کنه، می تونه لینکهای متعددشو با میر حسین موسوی پیدا کنه. از جمله زمان پیدایشش که قبل از 25 بهمن بود و ظاهرا چاره اندیشی برای حصر و بازداشت احتمالی بوده

    پاسخحذف
  9. ناشناس۲۹/۱۱/۸۹

    صرف نظر از اینکه منتقد این شورا با نام واقعی یا مستعار نقدش را کرده است،به نظرم هیچ گروهی بدون شفافیت حق و شایستگی و کفایت رهبری حرکات مردم را ندارد.پس فرق من با کسی که خودش یا گروهش را در موضع رهبری قرار میدهد و تعیین جهت میکند برای عموم در چیست؟هیچ رهبریتی بدون پرداخت هزینه ای که نسبت مستقیمی با درجه تاثیرگذاریش دارد لایق رهبری نیست و نمی توان و نباید او را به رهبری شناخت.
    نرگس

    پاسخحذف
  10. ناشناس۲۹/۱۱/۸۹

    البته يه نکته هم اين جا هست امير اردشير ارجمند مشاور مير حسين بيانيه رو تو بي بي سي تاييد کرد و خب تا حالا يه جورايي نقش سخنگوي موسوي رو در خارج از کشور بازي کرده.
    در ضمن اگر يادم باشه مير حسين گله اي که داشت از اين بود که با تشکيل اتاق فکر جنبش در داخل کشور و اعلام اساميشون سه نفر از چهار نفرشون دستگير شدن. امروز هم ارتباط ماها با حصر خانگي سران جنبش باهاشون عملاً قطع شده. در ضمن بيانيه هيچ جنبه ي ايدئولوژيکي نداشته و فقط يه فراخوان ساده بوده و اون طوري هم نبوده که بخوايم بگيم داره به جنبش خط دهي مي کنه.

    پاسخحذف
  11. ناشناس۲۹/۱۱/۸۹

    دکتر اردشید امیرارجمند، مشاور ارشد میرحسین، در گفت و گو با بی بی سی اعلام کرد که کمیته هماهنگی راه سبز امید نزدیک ترین گروه به میرحسین موسوی است و عملن برای روزی که میرحسین امکانِ گفت و گو با مردم را ندارد انتخاب شده است

    دکتر ارجمند به زودی (امروز یا فردا) به عنوان سخنگوی این کمیته به رسانه ها معرفی خواهد شد

    پاسخحذف