۱۱/۱۸/۱۳۸۹

چاه ویل محمود انتها ندارد!

- محمدرضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت در تازه‌ترین اظهارات خود از درآمد 14 هزار میلیارد تومانی دولت در سه ماهه اول اجرای قانون یارانه‌ها خبر داده و در عین حال تاکید کرده است اگر برای سال 90 درآمدهای پیش‌بینی شده دولت محقق نشود امکان رساندن قیمت برخی حامل‌های انرژی نظیر گازوییل به قیمت فوب خلیج فارس یعنی هر لیتر از 350 تومان فعلی به 700 تومان وجود دارد. (از دنیای اقتصاد بخوانید)

- رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کرد که برخلاف سال‌های گذشته، امسال به دلیل کمبود نقدینگی، حقوق اسفند ماه نسبت به گذشته با تاخیر پرداخت می‌شود. (از آفتاب بخوانید)

متاسفانه در این کشور هنوز هیچ آمار قابل اتکایی برای تعداد افرادی که یارانه نقدی گرفته‌اند وجود ندارد. اما اگر بخواهیم بالاترین تعداد قابل تصور را در نظر بگیریم می‌توان فرض کرد که دولت به 70 میلیون ایرانی یارانه 81 هزارتومانی پرداخت کرده است. مبلغی که باز هم با یک تقریب دست بالا کمتر از 6هزار میلیارد تومان می‌شود. من نمی‌توانم تصور کنم دولت آمارهایش را چگونه محاسبه می‌کند که همچنان هشدار می‌دهد برای سال 90 باز هم قیمت حامل‌های انرژی را افزایش خواهد داد! و یا با چه حسابی دولت با کمبود نقدینگی مواجه شده است که حقوق بازنشستگان باید به تعویق بیفتد؟ اگر از 14 هزار میلیارد تومان درآمدی که خود دولت اعلام کرده همان مبلغ 6 هزار میلیارد تومانی را هم کم کنیم باز هم دولت باید بیش از 8 هزار میلیارد تومان فقط تا همینجای کار سود کرده باشد!

تنها پاسخی که به ذهن من می‌رسد سرنوشت مشابهی است که بنابر اعلام مجلس بر سر دیگر پول‌های دولت آمده است. بر پایه گزارش واحد مرکزی خبر (از اینجا بخوانید) دولت تنها در سال 89 مبلغ 21 هزار میلیارد تومان از بودجه تخلف کرده و علاوه بر آن 5 هزار میلیارد تومان از مازاد درآمدهای نفتی را اساسا به صندوق ذخیره ارزی واریز نکرده است! به نظر می‌رسد چاه ویل محمود هیچ انتهایی ندارد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر