۱۱/۲۲/۱۳۸۹

گزارشی غیرحرفه ای از راهپیمایی 22 بهمن

تصاویری که رسانه های رسمی نشان نمی دهند

این تصاویر را از انتهای راهپیمایی 22 بهمن امسال (1389) گرفتم. سخنرانی ها که تمام شد گروهی از جوانان زیر میدان آزادی جمع شده بودند و به پایکوبی مشغول بودند. یک جور انقلاب پارتی! چهره های این گروه برای من غیرقابل تحلیل بود. تعداد زیادی از آن ها نشانی ماشین های ورامین را می پرسیدند اما به نظرم رسید بیشترشان حتی نمی توانند اهالی ورامین باشند. تک و توک کودکان افغان را بین جمعیت تشخیص دادم اما اکثریت چیز دیگری بودند. خودتان تصاویر را ببینید شاید قضاوت بهتری داشته باشید. فقط دو توضیح کوتاه: نخست اینکه هرچه تلاش کردم نتوانستم فرمت مناسب و قابل قبول برای بلاگر را پیدا کنم. در نهایت لینک دو فیلم گرفته شده را برای دانلود قرار دادم. اگر دوستان توانستند در سایت های دیگر بارگزاری کنند شاید دسترسی آسانتر شود. دوم اینکه در فیلم نخست که کوتاه تر است و با ضربه به گوشی همراه من پایان می گیرد می تواند شعار «کروبی مادرتو» را به خوبی تشخیص دهید. شعاری که نمی دانم چه کسی برای سردادنش خط دهی می کرد.

فیلم نخست را به مدت 30 ثانیه از اینجا+ دریافت کنید.




لینک دانلود مستقیم+ برای دریافت فیلم دوم به مدت یک دقیقه و 28 ثانیه که بیشتر می تواند نمایانگر شخصیت جوانان شعاردهنده باشد.

البته خبرنگاران رسمی برای اینکه از این جمع آشفته تصاویر قابل انتشاری به دست بیاورند ناچار به صحنه سازی های پیچیده ای بودند. به این تصاویر دقت کنید:





در نهایت اینکه دادستان کل کشور، محسنی اژه ای در پاسخ به درخواست مجوز راهپیمایی سران جنبش سبز گفته بود که این درخواست سیاسی است و هرکس می خواهد می تواند در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کند. ایشان مدعی شده بودند که نباید مردم را دوپاره کرد. جدا از تمامی انتقاداتی که به چنین اظهاراتی می توان وارد ساخت، من می خواهم به تصاویری بسیاری اشاره کنم که به صورت گسترده در راهپیمایی امروز قابل مشاهده بودند. در این تصاویر معترضان سبز با عنوان فتنه گران به نمایش درآمده بودند. کاش آقای دادستان آنجا بود و می توانستم از ایشان بپرسم چه کسی است که مردم را دوپاره می کند؟ چه کسی به شما اجازه داده است که سالگرد انقلاب را اینگونه برای خود مصادره به مطلوب کنید و بخش عمده ای از مردم را فتنه گر بخوانید؟ چطور انتظار دارید سبزها در راهپیمایی حاضر شوند که در آن قرار است به آنها توهین شود؟







۱۴ نظر:

  1. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    خیلی متوجه نشدم از این ویدئوها چه نتیجه ای باید گرفت آرمان عزیز؟ اینکه یک عده به کروبی فحش میهدند به مستندات نیازی نداشت. اگر هم منظور ظاهر افراد باشد، مسئله قابل توجهی ندیدم. شبیه تمام جوانهای ایرانی بودند. نمیدانم از گفتن ورامین و افغانی چه نتیجه ای میخواستی بگیری. اما به نظرم اگر واقعیت را -هرچند تلخ- ببینیم، بهتر از این است که در رویای شیرین دروغین غرق شویم. و واقعیت این است که اینها همه ایرانی و جوانند، آینده سازان این مملکت و بسیاری از آنها از دید من و تو امیدوار کننده نیستند. اما همه آنها ایرانی هستند، اهل ورامین یا هرکجای دیگر.

    این منزه پنداری پایتخت نشینان کمی برای من گران است. اینکه سعی میکنیم هواداران دولت را شهرستانی بیسواد و ... معرفی کنیم. یک به اصل این قضیه اعتراض دارم، دو اینکه به فرض که گزاره شما درست، ایران محدود به تهران و 3-4 شهر بزرگ دیگر نیست.

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    بر خلاف این دوستمون من معتقدم فرهنگ جهان شهری از شهرهای بزرگ در میاد و نماد یه کشور هم باز از شهرهای بزرگ ..این حرفی که شما می زنی چندان تو جامعه شناسی کاربرد نداره(ایران 3 4 تا شهر نیست) و این حرف بیشتر یه حرف سطحی محسوب همیشه، اتفاقاً ایران 4 5 تا شهره که شهرونداش باید کل کشور رو اداره کنن و بقیه این کشور پیاده نظام شهروندای این 4 تا شهر و احیاناً افرادین که تو بقیه جاهای این کشور میشه بهشون شهروند اطلاق کرد ... این افرادی که تو فیلما بودن هنوز راه داره تا شهرنشین بشن، شهروند که جای خود داره

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    در تمام شهرهای ایران حتی بسیار کوچک که من اهلش هستم راهپیمایی حکومتی 22 بهمن برگزار می شود. پس اگر ساکن تهران نباشی دلیلی نیست که برای راهپیمایی به تهران آمده باشی!! مگراینکه وعده و وعیدهایی داده باشند (که متاسفم که به احتمال زیاد
    اجرا نخواهد شد) که یا زوری باشد.

    پاسخحذف
  4. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    توهم ذهن شما رو گرفته. راهپیمایی که تو تمام شهرهای ایران بوده و نیازی به آوردن مردم از شهرهای دیگه به تهران نیست. ضمنا تهران پره از ترک و کرد و لر و بلوچ و عرب و خراسانی و سیستانی و... وجود افرادی که لهجه خاصی دارن توی یک رهپیمایی در تهران چیز عجیبی نیست. بهتره بجای توهم، واقعیات رو بپذیرید.

    پاسخحذف
  5. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    25 بهمن پايان ديكتاتوري آخوندي

    پاسخحذف
  6. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    مرگ بر خامنه ای
    دوستان عزیز عجله نکنید ما به این 25 بهمن ها نیاز داریم ممکن هست عزیزان ما نتوانند ان طور که شایسته است حضور به هم رسانند اما همه این اندک ها ست که میتونه پرچم استکبار احمقی نزاد ولاریجانی پدر نامعلوم رو به خاک بکشه
    به امید ازادی ایران و ایرانی.

    پاسخحذف
  7. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    راه سختی در پیشه مبارزه با جهالت کار سختیه اندکی صبر سحر نزدیک است

    پاسخحذف
  8. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    خوب معلومه آدماي كسخل و داهاتي ميرن راهپيمائي دولتي ديگه بابا

    پاسخحذف
  9. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    البته ورامینی بودن لزوما نشانه بی فرهنگی نیست و ورامین سکنه ممتاز نیز دارد ولی اهالی شهرکهایی مانند ورامین که میتوان آنها را حاشیه نشین دانست ویژگیهای خاصی دارند که قابل چشم پوشی نیست . اولا اینها مردمی فقیر هستند ثانیا اغلب مهاجرین و بخصوص افغانیها در آن سکونت دارند. بنابراین از چنین مردمی که معمولا فرصت تحصیلات آنچنانی را نیز نداشته اند میتوان انتظار داشت که بخاطر مزدی ناچیز ولو یک کاسه آش تن به این اعمال بدهند. شما بسادگی میتدانید انبوه اتوبوسهای پارک شده که از شهرکهای اقماری تهران آورده شده اند را در هر تظاهرات در اتوبان کرج و جاده مخصوص و قدیم مشاهده نمایید.

    پاسخحذف
  10. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    با توضیحات دوستان کاملا مشخص شد چرا پارسال اعتراض مردم به جایی نرسید.

    ۶ سال پیش از یک جوان دانشجویی تهرانی پرسیدم "چطور شد که احمدی نژاد رأیی جمهور شد؟" به من پاسخ داد "از شهرستان و روستا‌ها مردم را با اتوبوس جامعه کردن تهراند به احمدی نژاد رای دادند!"

    من هم هاج و واج مندم که اگر این جوان تهرانی و دانشجوی امروز ماست که با وجود داشتن تمکن مالی‌ و هزار جور امکانات دیگه این را می‌گوید پس وای به حال بقیه ما.

    حالا هم دوستان تف سر بالا شوت میکنند. هموطن شهرستانی همان میزان حق رای دارد که هموطن "شهر بزرگ". با این تفاوت که مثلا دولتها در آمد نفت را خرج شهر‌های بزرگ میکنند و مثلا خوزستان از فقر امکانات می‌سوزد.

    کمی‌ انصاف داشته باشید. نمک شهرستانی‌ها را نخورید و نمکدان بشکنید.

    پاسخحذف
  11. انتقادات زیاد است؛ من فقط به یک نکته مشترک اشاره می کنم که به گمان سوء تفاهم شده است. اولا که من در هیچ کجای گزارش به دوستان شهرستانی توهینی نکرده ام که طبیعی هم هست؛ خود من یک کرد اهل روستاهای اطراف کرمانشاه هستم؛ به دلایل شخصی نمی توانم برای شهروندان تهرانی مزیتی قایل شوم. اشاره من به هویت این افراد «زاغه نشین» بودن آن ها بود. در گودر هم برای دوستان نوشتم که این یک انتقاد و یا سرکوفت نیست؛ اتفاقا این مسئله ای است که ما باید خودمان در برابرش مسوول باشیم و از خودمان انتقاد کنیم که در کنار گوش ما نسلی در حال رشد کردن هستند که از یک آموزش مناسب محروم مانده اند چرا که در حد فراهم کردن همان حداقل های زندگی هم گرفتار هستند. خیابان خواب هایی که هر روز از کنارشان رد می شویم، زباله جمع کن هایی که همه جا هستند و ما نگاهشان نمی کنیم، دست فروش هایی که روز به روز بیشتر می شوند، همه و همه زاغه نشین های اطراف پایتخت هستند. در بهترین حالت ما همواره به وضعیت اقتصادی آنها فکر کرده ایم و نگران گرسنه ماندنشان بوده ایم. اما هیچ گاه توجه نکرده ایم که این جماعت بدون یک آموزش درست با چه فرهنگی رشد خواهند یافت و جه تاثیری در اجتماع خواهند گذاشت؟ مثال بدش را اگر بخواهید باید به سراغ ماجرای «محمد بیجه» بروید. همان حومه نشینی که به چندین و چند کودک تجاوز کرد و آنها را به قتل رساند. بیجه هم بزرگ شده همین حومه پایتخت بود. من امثال بیجه را مقصر نمی دانم و سرزنش نمی کنم. سرزنش من متوجه کسانی است که به این حومه ها توجه نکرده و نمی کنند. هشدار من هم این است که این گروه در حال رشد کردن هستند و اتفاقا طعمه مناسبی برای امثال احمدی نژاد محسوب می شوند تا از آنها سوء استفاده کنند.

    پاسخحذف
  12. ناشناس۲۳/۱۱/۸۹

    واقعا خداوند از خلقت اين موجودات طمع کار رذل وکثيف شرمنده است جماعت سانديس کوفت کن بي شرف که خون جوانان مردم برايشان کوچکترين اهميتي ندارد وصدا وسيماي کريه در جمجمه بي مغزشان چسيده است وفقط پول خون مردم را انگل وار ميخورند. ستونهاي حکومت شيطان بر شانه احمقها و بي وجدانهاست اينها هردو رذيلت رابا هم دارندوبزرگترين افتخارشان قرقره کردن مدفوع ولايت انگليس نشانده شان است .زني که به خاطر سيرکردن شکم بچه اش تن به خودفروشي ميدهد جنده نيست جنده واقعي اينها هستندکه شرف ميفروشند .مرگ بر اينان واربابان برون مرزي اشان.

    پاسخحذف
  13. ناشناس۲۴/۱۱/۸۹

    درود بر تو آرمان جان. توضیح من بیشتر برای بعضی‌ از دوستانی بود که کامنت گذاشته بودند.

    پاسخحذف
  14. آرمانِ عزیز!
    از اینکه رفتی و دیدی و فیلم برداشتی واقعاً سپاسگزارم!
    من تحملِ حضور در میانِ این آدم‌ها را ندارم... نهمِ دی هم نرفتم
    ممنون که رفتی!

    پاسخحذف