۳/۱۶/۱۳۹۰

اسناد کودتا – تعداد شعب از صندوق‌ها بیشتر بود

یکی از اتهاماتی که به کرات از جانب دست‌اندرکاران کودتا جهت «دروغ‌گو» خواندن تیم انتخاباتی مهندس موسوی مطرح می‌شد، اشاره نادرست به تعداد واجدان شرایط شرکت در انتخابات بود. مسئله از آنجا شروع شد که در یکی از بیانیه‌های کمیته صیانت از آرای مهندس موسوی شمار واجدین شرایط «45.2» میلیون نفر اعلام شد. وزارت کشور با این ادعا که شمار واجدین «46.2» میلیون نفر است به صورت مداوم بر روی «ادعای کذب» آقای موسوی تاکید می‌کرد و در هر موضوع مربوط و یا نامربوطی با دست‌مایه قرار دادن همین مسئله تمامی دیگر انتقادات را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. این در حالی بود که آشفتگی و تناقضات مداوم در اعلام آمارهای انتخاباتی سبب می‌شد تا حتی خود مسوولین انتخابات به صورت پیاپی آمارهای یکدیگر را نقض کنند. در مجموعه «اسناد کودتا» بارها و بارها به چنین مواردی اشاره شده است. این بار یکی از جالب‌ترین این موارد در اعلام تعداد شعب اخذ رای اشاره می‌کنیم که عینا می‌توانید در سایت تابناک (اینجا+) بخوانید:

«... نکته جالب توجه دیگر در آمارهای وزارت کشور، تعداد بیشتر شعب اخذ ‌رأی‌ به نسبت صندوق‌های ‌رأی‌ است. به عبارت دیگر در حالی که در هر شعبه اخذ ‌رأی‌، چند صندوق وجود دارد و علی القاعده تعداد شعب باید کمتر از تعداد صندوق‌ها باشد؛ بر اساس آماری که کامران دانشجو رییس ستاد انتخابات کشور ارایه داده است، تعداد شعب بیشتر از تعداد صندوق‌هاست!! به گزارش ایسنا او در نشست سه روز پیش خود (دوشنبه 18 خردادماه) در حالی که از 45 هزار و 713 صندوق اخذ ‌رأی‌ خبر داده بود اعلام کرد که شعب اخذ ‌رأی‌، 46 هزار و 294 عدد خواهد بود. یعنی در انتخابات ریاست جمهوری دهم، 481 شعبه بیشتر از تعداد صندوق‌های ‌رأی‌ خواهیم داشت!! [این بدان معناست که شعبی وجود دارند که در آنها صندوق رأی وجود ندارد!!]

البته یک منبع آگاه در وزارت کشور در واکنش به این تناقض آماری اعلام کرد که چون هر صندوق برای خود ناظران و مجریانی دارد که در نهایت با حضور نمایندگان نامزدها به شمارش آرای می‌پردازند، هر صندوق در انتخابات ریاست جمهوری معادل یک شعبه محسوب می‌شود. وی در پاسخ به این سؤال «خبر» که می‌گفت حتی در این صورت نیز تعداد شعب باید برابر تعداد صندوق‌ها یعنی 45 هزار و 713 صندوق ‌رأی‌ باشد، پس چرا 481 شعبه بیشتر وجود دارد؟ گفت: آماری که رئیس ستاد انتخابات کشور دو روز پیش اعلام کرده بوده است، تاکنون به این ترتیب تغییر یافته و در حال حاضر 45 هزار و 713 شعبه اخذ ‌رأی‌ وجود دارد ...»




پی‌نوشت:


این مجموعه یادداشت برپایه سند «دیده‌بان سبز انتخابات» معروف به «گزارش 300 صفحه‌ای» تهیه می‌شود. متن کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا و یا از اینجا دریافت کنید و برای پی‌گیری پیشنه این بحث به بخش «اسناد کودتا» مراجعه نماييد.

۲ نظر:

  1. وحید۱۶/۳/۹۰

    گناه بزرگ موسوی رواج مالیخولیای توهم در جامعه ماست. فی المثل به این جملات توجه بفرمایید :

    "یکی از اتهاماتی که به کرات از جانب دست‌اندرکاران کودتا..."
    ویا
    " به صورت مداوم بر روی «ادعای کذب» آقای موسوی تاکید می‌کرد"
    حتما مطلعید که کلمات "به کرات " و "به صورت مداوم" در ادبیات پارسی که باید پاسش بداریم بار معنایی خاصی دارد ، مزید امتنان خواهد بود اگر لطف نمایید و حداقل سه مورد از اظهارات مسئولین وزارت کشور کودتا را لینک فرموده تا ثابت شود که حضرتعالی درست و صحیح و البته به جا از این کلمات استفاده نموده اید .

    پاسخحذف
  2. وحید جان

    بسیار ممنون که در برخورد با شائبه ها طلب دلیل می کنید. در پاسخ به این درخواست شما یک یادداشت اختصاصی می نویسم که انشاءالله جای تردیدی باقی نماند.

    موفق باشید

    پاسخحذف