۶/۱۴/۱۳۹۰

پس دولت قرار است چه کار کند؟

یک خودروی سواری از تهران تا کرمانشاه چیزی حدود 2000 تومان هزینه عوارض راهداری پرداخت می‌کند. در این سفر آخری که رفتم پرسشی به ذهنم رسید:

با اجرای طرح حذف یارانه‌ها، تنها حدود 20میلیارد دلار از نزدیک به 100 میلیارد دلار* درآمد سالانه نفتی به صورت مستقیم به مردم پرداخت می‌شود. (اینجا+) یعنی من بجز این مبلغ نقدی هیچ یارانه دیگری نمی‌گیرم. هزینه هرچه را که مصرف می‌کنم (از بنزین و اتوبوس شهری گرفته تا آب و برق و گاز و نان) تمام و کمال پرداخت می‌کنم. علاوه بر این مالیات هم می‌پردازم. پس دولت ما نه تنها یارانه نمی‌دهد، بلکه مثل همه کشورهای جهان مالیات می‌گیرد و البته یک درآمد حدود 80 میلیارد دلاری هم از پول نفت دارد. حالا پرسش من این است:

چرا هزینه راهداری را هم من باید بپردازم؟ دولت حتی اگر قرار نیست با مالیات دریافتی و پول نفت جاده بسازد، پس قرار است با پول‌هایی که می‌گیرد چه کار کند؟

پی‌نوشت:

* قیمت نفت حدود 80دلار است(+) و ایران روزانه بیش از 3.5 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند(+).

۴ نظر:

  1. ناشناس۱۴/۶/۹۰

    ای بابا, شما کجایی؟؟
    دولت این پولها را برای تربیت آخوند (هنوز بقول خودشان 1 میلیون کم دارند) خرج مسجدسازی و عزاداری و گریه زاری و توسر خودمان زدن لازم داره, تازه اگر این پولها نباشه که مردم فلسطین و سربازان حماس باید بروند گدایی!
    سربازان امام زمان و لباس شخصی ها مگر خرج ندارند؟
    بابا یکمی عقل هم خوب چیزی است , هی به این دولت امام زمانی گیر میدین؟ میرین جهنم ها !
    از ما گفتن, خور دانید

    پاسخحذف
  2. یه ایراد بنی اسرائیلی:
    ایران همه نفت تولیدیشو صادر نمی کنه. 2.5 میلیون بشکه صادر می کنه. میشیه 70 میلیارد دلار.

    پاسخحذف
  3. نسل سوخته۱۴/۶/۹۰

    براي عبور از اتوبان پرديس كه بيست كيلومترهم بيشتر نيست بايد 1500 تومان ناقابل پرداخت.. بالاخره صادرات انقلاب خرج داره ديگه...

    پاسخحذف
  4. مفسد جان
    لزومی ندارد همه نفت صادر شود که پولش را در جیب دولت فرض کنیم. مهم این است که دولت ما روزانه به اندازه 3.5 میلیون بشکه از زیر زمین نفت می کشد. حالا یک بخشی را صادر می کند و دلار می گیرد، یک بخشی را هم لازم دارد که مصرف می کند و معنایش این است که برای آن هزینه نکرده. همان معادل صادر کردن است.

    پاسخحذف