۶/۱۵/۱۳۹۰

چه باید کرد؟ - نه به ترس، نه به حکومت، نه به هوچی‌ها

شهروند سبز- «طراحان استراتژیك باید واكنش‌ها، سركوب‌ها و بخصوص آستانه خشونت دیكتاتور در مقابل مقاومت كنندگان دموكرات را ارزیابی كنند. لازم است تصمیم‌گیری شود كه چگونه باید ایستادگی كرد، عمل متقابل انجام داد یا از سركوبی‌های تشدید شونده بدون تسلیم شدن، اجتناب كرد. از نظر تاكتیكی در مواقع خاص، هشدارهای مناسب درباره سركوبی‌های مورد انتظار باید به مردم و مقاومت گران داده شود تا آن ها از ریسك مشاركت خود آگاه باشند ... برای مثال، تظاهرات و رژه رفتن مردم در خیابان‌ها علیه دیكتاتوری شدید، شاید مهیج باشد ولی جان هزاران تظاهرات كننده را به خطر می‌اندازد. هزینه بالا برای دموكرات‌ها الزاما به معنای وارد كردن فشار بیشتر به دیكتاتور، نسبت به زمانی كه همین مردم در خانه‌های خود می‌ماندند، اعتصاب، یا عدم همكاری های كلان توسط كارمندان دولت، نیست.


اگر پیشنهاد شد كه اقدام مقاومت‌گرایانه تحریك‌آمیز، كه خطر زیادی در پی دارد، برای هدفی استراتژیك مورد نیاز است، آنگاه باید با دقت درباره هزینه‌ها و فایده‌های این پیشنهاد فكر كرد. آیا مردم و مقاومت‌گران در طی مبارزه با انضباط و منش غیرخشونت‌آمیز رفتار خواهند كرد؟ آیا می‌توانند در برابر محرك‌های خشونت‌آمیز مقاومت كنند؟ برنامه‌ریزان باید درباره اینكه چه اقداماتی باید برای حفظ انضباط غیرخشونت آمیز و ادامه مقاومت با وجود بی‌رحمی‌ها به عمل بیایند، فكر كنند و نسبت به حضور كارگزاران تحریك كننده كه ماموریت آن‌ها به خشونت كشاندن تظاهرات است هوشیار باشند».

وقتی به مناسبت‌های مهمی مثل 22 یا 25 خرداد می‌رسیم همیشه در مقابل این پرسش بزرگ قرار می‌گیریم، راهپیمایی بکنیم یا نه؟ تصمیم هرچه که باشد با یکی از موقعیت‌های ذکر شده در بالا مواجه می‌شویم. حرف‌هایی که رنگ منطق یا نگرانی به خود می‌گیرند تا تصمیم و انضباط را در وجود مردم بشکنند. اما آگاهی از آن‌ها کافی است تا دیگر اسیر نیرنگ‌های‌شان نشویم، چه آن‌هایی که ما را می‌ترسانند، چه آن‌هایی که می خواهند انضباط مبارزاتی مان را از بین ببرند و چه آن‌هایی که اگر تصمیم بر عدم برگزاری بود به ترس متهم‌مان می‌کنند.


پی‌نوشت:

مجموعه یادداشت «چه باید کرد»؟ را «شهروند سبز» بر پایه آموزه‌های کتاب «از دیکتاتوری تا دموکراسی» تهیه کرده است. (عبارات داخل گیومه نقل‌ قول‌های مستقیم از متن کتاب هستند) شما نیز می‌توانید علاوه بر ارسال یادداشت‌های پراکنده، ستون ثابت خود را در «مجمع دیوانگان» تعریف و راه‌اندازی کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر