۹/۰۲/۱۳۸۹

زمان به عقب برگشته، استفاده کنید

گمان می کنم همه ما می توانیم لحظاتی را به یاد بیاوریم که برای بازگشت زمان به عقب آرزو کرده ایم. نمی دانم چند نفر پس از شنیدن خبر قتل در میدان کاج آرزوی مشابهی کردند، اما می دانم بسیاری بودند و هستند که نوشتند و گفتند اگر آن روز در صحنه جنایت حاضر بودند عملکردی متفاوت از حضار نشان داده و یا دست کم تلاشی برای پیش گیری از این فاجعه انجام می دادند. تعداد نوشته هایی که حضار را سرزنش کردند و یا در سوگ بی تفاوتی های اجتماعی مرثیه سرایی کردند بسیار بود؛ حالا من می خواهم برای تمام این دوستان یک پرسش مطرح کنم: زمانی که دیگران را سرزنش می کردند که چرا نسبت به مرگ جوان غرق در خون واکنشی نشان ندادند، آیا به هیچ وجه در ذهنشان به گناهکار بودن و یا بی گناهی مقتول هم فکر می کردند؟

پرسش دقیق من این است: چرا هیچ کس نگفت و یا ننوشت اگر من در صحنه قتل حاضر بودم، ابتدا تلاش می کردم تا بفهمم آیا جوان غرق در خون مستحق این سرنوشت بوده است یا خیر؟ هیچ کس اشاره ای نکرد که شاید آن جوان مستحق مرگ بوده و مردم به همین دلیل از کمک به او خودداری کرده اند! حتی عده ای با نیش و کنایه اشاره کردند شاید اتهامات ناموسی که قاتل فریاد می زد مردم با غیرت را از دخالت منع کرده است! و پاسخ من به این پرسش خیلی ساده است: برای همه ما، چه به زبان بیاوریم و چه نه، چه خود از آن آگاه باشیم و یا نباشیم، نجات جان انسان آنچنان اهمیتی دارد که هر مطلب دیگری را به حاشیه می راند.

اگر کسی هست که آرزو کرده کاش آن روز در میدان کاج حضور داشت تا جلوی جنایت را می گرفت باید بداند که آرزویش مستجاب شده است. انگار برای اولین بار سرنوشت تصمیم گرفته تا زمان را به عقب براند و دست کم یک بار واکنش ما را به تکرار یک موقعیت بسنجد: به زودی جوانی در میدان کاج به قتل خواهد رسید. به زودی یک قتل دیگر در میدان کاج و در مقابل دیدگان هزاران انسان رخ خواهد داد. حالا همه فرصت داریم تا در صحنه حاضر شویم. حالا همه می توانیم خود را بیازماییم که در صورت حضور در صحنه جنایت میدان کاج به واقع چه عکس العملی نشان می دادیم؟ می ایستادیم نظاره می کردیم؟ خود را قانع می کردیم که حتما این فرد مستحق این مرگ است؟ و یا در حد توان خود برای نجات جان یک انسان تلاش می کردیم؟

۱۳ نظر:

  1. be nazar man be nokteh besyar jalebi eshareh kardi marag har ensani dardnak ast cheh gonahkar va che bigonah vali bad az enghelab mordan dar iran anghadr adi shode shode ke agar ruzi kasi namirad va az marg kasi nashnavad an rouz ,rouz nist dar keshvari ke jan adami ya har mojode zendehyi hich arzeshi nadarad chetor mitavan tavgho dasht ke in gune masaael rokh nadehad.

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲/۹/۸۹

    Kol e nokte ye sokhanet khube. Amma javan, hich adami va hichgah mostahagh e koshte shodan be dast e ensani digar nist. Na an kasi ke dar meydan e kaj koshte shode ast va na ghatel e vey.

    پاسخحذف
  3. ناشناس۳/۹/۸۹

    من خیلی فکر کردم که اگر بودم چکار میکردم. به این نتیجه رسیدم که حتما چند نفر را ترغیب میکردم که از طرف ضارب را عقب برانیم و چند نفر دیگر مضروب را جابجا کنند و نجات دهند. متاسفانه من نبودم و ضارب و مضروب جایش را به قاتل و مقتول دادند.

    پاسخحذف
  4. ناشناس۳/۹/۸۹

    وقتی خبر اعدام در ملا عام رو شنیدم با خودم عهد کردم روی پلاکارتی این جملات رو بنویسم و اون روز در محل حاضر بشم. حتی اگر به دستگیریم منجر بشه.

    Why do
    we kill people
    who kill people
    to show people
    that killing people
    is wrong?

    از همه دوستان می خوام این مطلب رو به گوش دیگران برسونن تا همگی با هم دستگیر بشیم!

    پاسخحذف
  5. ناشناس۳/۹/۸۹

    من با اعدام در ملاء عام مخالفم. و چون از واقعیت ماجرا چیزی نمی دانم و در شرایط هیچکدام از طرفین این ماجرا نبودم دقت کنید در شرایط قرار گرفتن پس نمی توانم به قضاوت بنشینم ولی مردم با توجه به اینکه تعدادشان هم زیاد بود بدون توجه به اینکه چه کسی مقصر است یا محق میتوانستند با پرتاب سنگ به طرف ضارب اقدام به نجات مضروب کنند. دوستان عزیز وقتی به قضاوت بنشیند که در شرایط قرار گرفته باشید .

    پاسخحذف
  6. ناشناس۳/۹/۸۹

    Brilliant

    پاسخحذف
  7. ناشناس۳/۹/۸۹

    afarin! kheili jaleb estedlal kardid

    پاسخحذف
  8. ناشناس۳/۹/۸۹

    در مورد این جنایت فجیع کمی‌ واقع بین باشیم. این جنایت ضارب و مقتول مشخصی‌ داشت ولی‌ آیا حتا اگر مجرم با قصد کشتن زده باشد مسئولیت مرگ آن جوان تنها بر عهده ضارب است یا کوتاهی‌ پلیس (که وظیفه مشخصی‌ در این امور دارد)؟ من اصلا با خشونت پلیس موافقتی ندارم ولی‌ وقتی‌ بود و نبود پلیس ( حتا در صحنه جنایت) امنیتی بوجود نیاورد این دیگر پلیس نیست بلکه مترسکی است بر سر جالیز. از مردم هم انتظار قهرمان بازی ندارم که قاعدتاً کارشان ربطی‌ به درگیری با قمه کشان نیست. چه بسا به دلیل بی‌تجربگی دو یا چند مقتول قهرمان هم داشتیم ولی‌ این انتظار از مردم را باید داشت که بدانند صحنه کشته شدن یک انسان جای تخمه شکستن و خوش و بش کردن و تماشا کردن یا با فراق بال و از سر خوشی‌ فیلم گرفتن نیست.

    پاسخحذف
  9. ناشناس۳/۹/۸۹

    کسایی که دوره امدادگری رو گذروندن می دونن که تو این دوره ها تاکید می کنن که یک امدادگر وظیفه نداره جون خودشو به خطر بندازه برای نجات جون دیگران تا حالا په برسه به مردم عادی. جایی که پلیس حضور داره یا حتی حضور نداره این وظیفه مردم نیست که برن با یه چاقو کش درگیر بشن. تازه اون هم تو مملکت ما که حتی اگه برای دفاع از خودت یه دزد یا قاتل رو بزنی باید جواب پس بدی.

    پاسخحذف
  10. ناشناس۳/۹/۸۹

    برید گزارش کذایی پلیس رو از این جنایت بخوانید. خواهید دید که با چه وقاحتی نیروی انتظامی مزدور واقعیت رو قلب کرده و با دروغهای شاخدار و زمانبندی دروغین از اول تا پایان حادثه خود رو و مامورین بزدل وبی مسئولیتش رو بی گناه و موجه جلوه داده. در واقع اول از همه نیروی انتظامی رو باید محاکمه کرد بعد مردم بی خیال و بزدل حاضر در محل و بعد قاتل رو.

    پاسخحذف
  11. ناشناس۳/۹/۸۹

    سلام
    اينکه جنايت ميدان کاج واقعا درد آور بود شکي نيست اما براي جلوگيري از وقايع مشابه مرگ انسان ديگري لازم است؟ براستي اگر احکام اعدام ميتوانست چاره کار باشد هر روز شاهد قتل هاي مختلف نبوديم
    از تمام اينها گذشته اعدام در ملا عام بجز شکستن قداست مفهوم زندگي چه چيزي به ارمغان خواهد داشت؟

    پاسخحذف
  12. ناشناس۴/۹/۸۹

    آرمان جان عالی بود. عالی.

    پاسخحذف