۱۰/۲۱/۱۳۸۸

ویژه نامه همه یاران هاشمی

«هفته نامه همت» را به یاد دارید؟ هفته نامه ای که بیشتر به شب نامه شباهت داشت و مدت ها پیش از انتخابات با تیتر درشت «احمدی نژاد کشون» و تصویر بزرگی از هاشمی رفسنجانی منتشر شد. از آن زمان به یاد دارم که توزیع نشریه به صورت رسمی ممنوع اعلام شد، اما در گفت و گو با برخی دکه دارها متوجه شدم که تا مدت ها بعد همان شماره از هفته نامه چاپ مجدد می شد و میان دکه داران توزیع می گردید. روز گذشته شماره جدید این نشریه را روی دکه دیدم که باز هم با تصویر بزرگی از هاشمی رفسنجانی منتشر شده است که به مانند دفعه پیش تعداد زیادی از چهره های سیاسی را به عنوان «یاران» و یا احتمالا «عوامل» هاشمی در کنار تصویر او قرار داده است. امروز بیشتر مطالب نشریه را خواندم و در این مورد چند نکته به نظرم جالب رسید:


- زیرنویس عنوان نشریه «هسته های مقاومت تاکتیکی» است. گمان می کنم گردانندگان این نشریه به واقع نقشی برازنده همین نام برای خود قایل هستند. هرچند از کیفیت چاپ (کاغذ روغنی و براق) و بهای نسبتا اندک 400 تومانی برمی آید که نشریه از حامیان مالی قدرتمندی برخوردار است، با این حال در فهرست شناسنامه آن هیچ نام آشنایی به چشم نمی خورد. (صاحب امتیاز: موسسه حفظ و بست ارزش ها. سردبیر: علی سیناییان) طبیعی است یا این عناوین مستعار و جعلی هستند و یا اینکه حامیان دولت همچنان مشغول بازتولید نیروهای جوان و چهره های ناشناخته هستند.


- علی رغم ادعای خود نشریه که خبر از انتشار شماره ششم می دهد، من هیچ چاپ دیگری بجز همان شماره «احمدی نژاد کشون» را از این نشریه به یاد ندارم. به هر حال اگر همین دو شماره را ملاک قضاوت قرار دهیم به نظر می رسد که اساس تشکیل این هفته نامه هیچ چیز جز حمله به آقای هاشمی نیست. حتی گردانندگان آن در طراحی صفحه اول خود نیز دست به ابتکار نمی زنند و با تغییرات جزیی تقریبا تصویری به مانند چاپ قبلی برای صفحه اول نشریه در نظر گرفته اند.


- تقریبا در تمامی یادداشت های نشریه تلاش شده است تمامی چهره های حاضر در عرصه سیاسی (منهای احمدی نژاد و نزدیک ترین دایره نزدیکان او) عوامل و دست نشانده های هاشمی رفسنجانی معرفی شوند. در این میان بجز چهره های تندرو اصلاح طلب که دست کم در دوره اصلاحات خود بزرگترین منتقدان هاشمی بودند، چاپ تصاویر افرادی چون جوادی آملی (مرجع تقلید شناخته شده) امامی کاشانی (خطیب جمعه تهران)، سیدحسن خمینی، علی مطهری، ناطق نوری، علی لاریجانی و محمدرضا باهنر برای من بسیار جالب بود. ضمن اینکه دست کم در یکی از یادداشت ها حتی صدا و سیمای کشور نیز تحت نفوذ و سانسور هاشمی نشان داده شده است.


- چه در این شماره و چه در شماره پیشینی که من به یاد دارم، هیچ گاه آقای هاشمی به صورت مستقیم مورد حمله قرار نگرفته اند. معدود یادداشت هایی که به شخص هاشمی می پردازند تلاش دارند تا وی را پدر خوانده باهوش و قدرتمند مافیای کشور نمایش دهند و از این جهت حتی گاه لحنی تحسین برانگیز پیدا می کنند. اما بیشتر یادداشت های این شماره، به حملات شدید به راست گرایان سنتی حاضر در حاکمیت اختصاص داشت و جالب اینکه دست اندر کاران این نشریه هیچ تلاشی هم برای پنهان سازی بغض و کینه خود از راست سنتی کشور ندارند، تا جایی که بزرگترین یاددات نشریه که در دو صحفه میانی و همراه با تصاویر متنوع منتشر شده است با این امضا به پایان می رسد: «والعاقبه للمتقین؛ نه جناح راستی ها»!


- در یادداشتی با عنوان «بیایید با هم برای موسوی گریه کنیم»، نگارنده با قلمی محترمانه و حتی گاه تحسین کننده و در عین حال نیش دار به مهندس موسوی می پردازد. کاملا آشکار است که گردانندگان نشریه به هیچ وجه قصد ندارند واکنش منفی حامیان موسوی را برانگیزند. حتی من گمان می کنم اگر این یادداشت به صورت مجزا در فضای اینترنت منتشر می شد مورد استقبال هم قرار می گرفت. (نیت این یادداشت انتقاد از رضایی و دیگر راست گرایانی است که تلاش کرده بیانیه 17 موسوی را نشان دهنده به رسمیت خوانده شدن دولت از سوی وی بداند).


- تا جایی که مسئله حمله و نقد باشد، نویسندگان «همت» چهره کم نمی آورند؛ احمدی نژاد دشمن زیاد دارد؛ اما زمانی که قرار می شود سیاست یادداشت ها از سلبی به ایجابی تغییر کند پای چهره های عجیب و قریبی به میان می آید؛ چهره هایی که من گمان می کنم به نوعی نشان دهنده خواستگاه واقعی حامیان احمدی نژاد و گردانندگان نشریه «همت» هستند: حاج منصور ارضی (با لقب شیر که در مرکز توجه قرار دارد و تمامی نام های دیگر به عنوان شاگردان و یا یاران وی اضافه شده اند)، حسین سازور، سعید حدادیان، محمود کریمی، محمدرضاطاهری (هرچهار تن از مداحان شناخته شده هستند)، احمد خاتمی (خطیب جمعه تهران) و در نهایت احمد علم الهدی (خطیب جمعه مشهد). البته در صفحه «ادب و هنر» همان طور که انتظار می رفت تصویری هم از «مسعود ده نمکی» منتشر شده است.


- نظر گردانندگان نشریه همت در مورد قاضی مرتضوی را عینا ذکر می کن: «...گفتنی است جریان خبری وابسته به این دو نماینده تهران که از مخالفین دولت به شمار می روند و در تحمیل افراد وابسته به جریان خود به دولت به عنوان وزیر و مدیر در دولت دهم ناکام مانده اند، با فضا سازی های رسانه ای چند روز اخیر خود، سعی در تخریب چهره دادستان تهران که اخیرا به عنوان نماینده رییس جمهور و رییس ستاد قاچاق کالا و ارز منصوب شده داشته اند ... گفتنی است دادستان سابق تهران به دلیل برخورد جدی با اقدامات براندازانه روزنامه های زنجیره ای در دوران اصلاحات از پیش کسوتان مبارزه با جنگ نرم رسانه ای بیگانگان بوده و همواره مورد انتقاد، تخریب و اتهامات بی اساس اردوگاه رسانه ای غرب، معاندین نظام و ضد انقلاب بوده است...». (صفحه 10، یادداشت «نوبت به مرتضوی رسید»)


- در نهایت من گمان می کنم گزارش تصویری صفحه آخر هفته نامه، پیام بسیار زیرکانه ای در خود دارد. در 15 عکسی که از حوادث روز عاشورا و سپس راه پیمایی دولتی روز چهارشنبه منتشر شده، تنها چهار تصویر چهره حامیان نظام را از نزدیک نشان داده است. یکی از این تصاویر مردی است که شعاری علیه هاشمی رفسنجانی را بالای سر گرفته و با مقصود آشکار نشریه همخوانی دارد. اما در سه تصویر دیگر، عکس بر روی چهره زنانی متمرکز شده است که هیچ سنخیتی با چهره زن محجبه و سنتی ایرانی (منظور راست سنتی است) ندارند. نمونه هایی از این دست تصاویر پیش از این هم در فضای مجازی منتشر شد و واکنش های زیادی را هم برانگیخت. هرچند هفته نامه «همت»، برای «مدرن» نشان دادن زنان حامی نظام بیش از حد افراط نکرده است، اما باز هم من گمان می کنم که این تصاویر حکایتی متفاوت از یک بازی تبلیغاتی دارند. از نگاه من، این عکس ها با زبانی استعاری نشان دهنده متزلزل شدن جایگاه راست سنتی کشور و روی کار آمدن یک جریان جدید است که هنوز تعریف مشخصی از آن وجود ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر