۱۰/۰۳/۱۳۹۰

رادیو نوشت: حذف‌یارانه‌ها و یک مشابه تاریخی برای گلایه‌های قالیباف

صبح روز پنج‌شنبه (اول دی‌ماه) است و «رادیو تهران» می‌خواهد در گفت و گو با شهردار تهران، تاثیرات طرح حذف یارانه‌ها را بر آلودگی هوا ترافیک پایتخت بررسی کند. آقای قالیباف تاکید می‌کند که گران شدن بنزین هیچ تاثیری بر روی رفت و آمد، ترافیک و در نتیجه آلودگی هوای تهران نداشته است. دلیلش را هم ساده و بدیهی می‌داند: «ما بارها تذکر داده بودیم که مردم به رفت و آمد نیاز دارند. شما هرقدر هم که قیمت بنزین را بالا ببرید، باز هم شهروندان ناچار می‌شوند از جای دیگر بزنند و خرج بنزین کنند». (نقل به مضمون) ایشان چاره کار را به جای گران‌کردن قیمت بنزین در راهکارهایی می‌داند که خیلی ساده می‌تواند به ذهن هر شهروند دیگری هم برسد: «گسترش خطوط حمل و نقل عمومی و تجهیز و توسعه خطوط مترو».

این سخنان جناب شهردار به نکته را در ذهن من یادآوری می‌کند. نخست اینکه تاکید ایشان بر کاهش پیدا نکردن حمل و نقل شخصی و ترافیک تهران، با مشاهداتی که مردم از اوضاع بد آلودگی هوا دارند همخوانی دارد و هیچ کدام نمی‌توانند ادعای «کاهش مصرف بنزین پس از اجرای طرح حذف یارانه‌ها» را تایید کنند*.

دوم اینکه گلایه‌های جناب شهردار در کنار خبری که می‌گوید «دولت برای هر شهروند تهرانی تنها 22تومان یارانه حمل و نقل در نظر گرفته است» (+) سبب می‌شود تا من تشابه بسیاری میان اجرای طرح حاضر با یک مشابه تاریخی پیدا ببینم: «ثروت کشور به سوی خودروهای شخصی و نه اتوبوس، کالاهای مصرفی و نه بهداشت عمومی و به سوی حقوق سربازان و پلیس کشور و نه آموزگاران سرازیر شده است». اگر گمان کردید این عبارات توصیف مناسبی برای شرح حال و روز کنونی کشور است، باید خدمت شما عرض کنم که این‌ها مشاهدات «فرانسیس فیتزجرالد**» از سال‌های پایانی دوران پهلوی است که در کتاب «هر چه شاه می‌خواهد به او بدهید» گردآورده است. (به نقل از «تاریخ ایران مدرن»، یرواند آبراهامیان، ص257)

پی‌نوشت:
* در این مورد مراجعه کنید به یادداشت: «یک سالگی حذف یارانه‌ها و فاجعه‌ای که با دروغ پنهان نمی‌شود».
** من نتوانستم پیدا کنم که جناب آبراهامیان در کتابشان به کدام «فرانسیس فیتزجرالد» اشاره کرده‌اند. با این نام به چهره‌های بسیاری برخورد می‌کنیم.

۱ نظر:

  1. فرانسس فیتزجرالد مورد نظر شما را در ویکیپدیا نیافتم ولی ایشان نویسنده چندین مقاله برای مجله هارپرز هستند از جمله مقاله ای که در کتاب جناب آبراهامیان به آن اشاره شده است
    http://harpers.org/subjects/FrancesFitzGerald

    پاسخحذف