۱۰/۲۸/۱۳۹۰

کژطبع جانوران!


1- آن داستان کتاب‌های ادبیات دوران دبیرستان را به خاطر دارید؟ داستان همان همشهری ما (کرمانشاهی) که اگر فراموش نکرده باشم نامش خسرو بود و ذوق خوبی داشت و خوش‌آواز هم بود و بعدها اسیر اعتیاد شد؟ یک جای داستان داشت آواز می‌خواند که یک نفر از در کلاس وارد شد و تذکری داد، همشهری خوش‌قریحه ما هم معطل نکرد و گذاشت کف دستش که:

«اشتر به شعر عرب، در حالت است و طرب
گر ذوق نیست تورا، کژطبع جانوری»


2- جناب سلحشور در جدیدترین افاضات خود فرموده‌اند: «اگر کسی دزد خوبی باشد وبانکی را بزند وبعد به او جایزه بهترین دزد را بدهند ویا اگر دکتری متخصص تولید قرص های روانگردان باشد وجایزه بگیرد آیا واقعا باید به آنها افتخار کرد؟ جدایی نادر از سیمین هم چنین نقشی را در گلدن کلوب ایفا کرد وبرای ما پیرو رهبری ها کسب این جایزه هیچ افتخاری ندارد». (+) بنده در پاسخ ایشان جای خالی همشهری گرامی‌مان را پر می‌کنم و حواله‌شان می‌دهم به همان تک بیت شعر سعدی!

3- چند وقت است دارم به حال و روز ... فکر می‌کنم. مثلا فرض کنید کسی 70 سال سن دارد و به احتمال زیاد و بنابر اعتقاداتش برای 40 سال است که موسیقی گوش نمی‌دهد. یک لحظه با خودتان فکر کنید؟ 40 سال بدون موسیقی؟ چه بلایی بر سر درون شما می‌آید؟ چه چیز می‌خواهد دل شما را رام و آرام کند؟ روح‌تان را چه چیز می‌خواهد تازه کند؟ واقعا فکر می‌کنید قلبی که صاحبش 40 سال بدون دل دادن به ساز و آواز سپری کرده است چگونه قلبی است؟ اصلا می‌لرزد؟ باز هم به این فاجعه دقیق شوید و بیشتر فکر کنید: 40 سال بدون موسیقی آن هم در شرایطی که «اشتر به شعر عرب، در حالت است و طرب»؟!

4- حالا چرا این یادداشت با این تصویر منتشر شده است؟ خوب گفتن ندارد؛ پیش‌دستی کردم تا در پاسخ برخی‌ها باز هم بگویم:

«اشتر به شعر عرب، در حالت است و طرب
گر ذوق نیست تورا، کژطبع جانوری»!


بعد نوشت:
بلافاصله پس از انتشار یادداشت، خودم آن را سانسور کردم و یک ... گذاشتم!

۸ نظر:

  1. البته من هم ذوقی نداشتم. اما فک نکنم جانور باشم.

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۹/۱۰/۹۰

    من که اصلا نفهمیدم چی گفتی!

    پاسخحذف
  3. ناشناس۳۰/۱۰/۹۰

    موسیقی یک زبان است.
    زبان را آنگاه کسی خوب یاد میگیرد که از کودکی شنیده باشد و گفته باشد. در خانواده ای بزرگ شده باشد که بزبان خوب تکلم میکنند.

    حال فرض کنید کسی را مانند تارزان از بچگی بیاندازند زیر بوته و او با میمونها بزرگ شود. شما از او از لحاظ زبانی چه انتظاری دارید.

    تا آنجا که به موسیقی مربوط میگردد این امرهم در مورد این کوته نظران و اوباش اسلامی صادق است. کسی که تا کنون نمک نچشیده است چه میداند که شور چیست و دستگاه شور چیست و شور و حال چیست؟ کسی که چشم خود را از کودکی بسته است چه میداند که نور چیست؟

    اصلا سلحشور چه میداند که سلحشور کیست؟

    در امر زیبا شناسی اسلام هزاران سال از قافله دنیا عقب است چون نقاشی را و مجسمه سازی را ممنوع میکند و بدن برهنه را و حتی دیدن را. برای زنان حتی صدایشان را و.......

    من تنها به باباطاهر این پیر آتشین اشاره میکنم که میگوید:

    تو که ناخوانده ای علم سماوات
    تو که نابرده ای ره در خرابات
    تو که سود و زیان خود ندانی
    بیاران کی رسی هیهات هیهات

    پاسخحذف
  4. استفاده کردن از یک بیت شعر که هر تفسیری از آن بتوان کرد به سلیقه، معنی اش هست طفره رفتن.
    زیرکانه از نوشتن سر باز زدی.

    پاسخحذف
  5. بیشتر مردمی که در بحث درباره این عکس شرکت کردند انگار اصلا زیباییش رو ندیدند. جنبه استتیک غایب بود از همه بحثها. کژ طبع جانوران شده ایم دیگر، از درک زیبایی ناتوان

    پاسخحذف
  6. ما هم خواستیم یک چیزی بنویسیم ولی نفهمیدیم چی بنویسیم. بالنتیجه با وجود اینکه ما اینو نوشتیم که چیزی ننوشتیم ولی شما اونو ندیده بگیرید و فکر کنید که چیزی نوشته نشده هرچند که نوشته شده.

    پاسخحذف
  7. ناشناس۳/۱۱/۹۰

    علی سنتوری

    پاسخحذف
  8. ناشناس۵/۱۱/۹۰

    چی میگی ؟

    پاسخحذف