۱۱/۰۱/۱۳۹۰

یادداشت سفارشی: لوایح دوگانه آمریکا و واکنش مردمی به محدودیت در نشر آزاد

توضیح: با افزایش اعتراضات نسبت به لوایح دوگانه آمریکایی در مورد محدودیت‌های اینترنتی، از یک کارشناس مسایل آی-تی درخواست کردم تا مسئله را به زبان ساده باز کند تا دقیقا متوجه شویم با چه چیزی مواجه هستیم. این دست یادداشت‌ها را «یادداشت سفارشی» می‌نامم که زحمت نمونه حاضر را «میلاد» از وبلاگ «Digiraz» کشیده است.

میلاد: واکنش‌های فراگیر به لوایح SOPA و PIPA به نظر عرصه را برای پیشنهاددهندگان آن تنگ کرده است. لوایحی که گفته می‌شود زیر فشار لابی‌های هالیوودی در کنگره و سنا برای جلوگیری از سرقت آنلاین آثار فرهنگی و هنری مطرح شده‌اند. شرکت‌های بزرگ اینترنتی مثل گوگل و ویکیپدیا در کنار بسیاری از شهروندان آمریکایی و اروپایی اعتراض خود را به این لوایح در فضای مجازی ابراز کرده‌اند. حتی ماه گذشته گروهی از مهندسان پیش‌کسوت و بنیانگزاران اینترنت در نامه‌ای (+) خطاب به کنگره ایالات متحده نگرانی خود را از آینده‌ای که تصویب این لوایح پیش روی کاربران اینترنت قرار می‌دهد ابراز کردند. اما چه چیزی در این لوایح سبب ایجاد این نگرانی گسترده در میان کاربران و متخصصان شده است؟

لوایح دوگانه به گفته حامیان‌شان، تنها برای جلوگیری از سرقت آنلاین آثار فرهنگی و هنری پیشنهاد شده‌اند، به طوری که برای مثال کلیه شرکت‌های آمریکایی از تبلیغات بر روی این سایت‌ها منع شده و این وبسایت‌ها در ایالات متحده از دسترس خارج خواهند شد. همچنین صاحبان این وبسایت‌ها نیز در سرتاسر دنیا تحت پی‌گرد قانونی قرار خواهند گرفت. خبرتعطیلی وبسایت MegaUpload و دستگیری صاحبانش در نیوزیلند و پس از شکایت اف بی آی، که موجی از اعتراض را در فضای مجازی در پی داشت، تنها نمونه‌ای از اتفاقاتی است که می‌تواند پس از تصویب این لوایح گسترش یابد.

شکستن تابوی فیلترینگ، آن هم در کشوری که داعیه‌دار آزادی بیان است، بخش دیگری از نگرانی کاربران اینترنت است. در این لوایح (در SOPA صراحتا و در PIPA به طور ضمنی) متخصصان و محققان حوزه کامپیوتر و شبکه مجبور خواهند بود در تهیه و طراحی پروتکل‌ها و نرم‌افزارهای آینده، قوانین مربوط به فیلترینگ را رعایت کنند به طوری که این نرم افزارها و قراردادها به طور خودکار هم‌خوان و هم‌راستا با محدودیت‌های موجود باشند. با این وجود تولید نرم‌افزارهای ضد‌ فیلترینگ و تورها (نرم‌افزارهای مخفی‌سازی هویت کاربران) در آینده برخلاف این قوانین خواهند بود. بدتر آنکه در آینده‌ای دورتر، قواعد فیلترینگ به صورت قوانینی درون پروتکل‌های شبکه جاسازی خواهند شد تا نرم‌افزارهای کامپیوتری به طور طبیعی و بدون وجود نرم‌افزارهای واسط فیلترینگ، وبسایت‌ها و سرویس‌های فیلتر شده را باز نکنند. این دقیقا همان چیزی است که دولت‌های سرکوبگر نیازمندش هستند.

از سوی دیگر اما، موج اعتراضات بسیار گسترده شده است. علاوه برغول‌هایی مثل گوگل و ویکیپدیا*، کاربران عادی به طور روزافزون مخالفت خود را با تصویب این لوایح اعلام می‌کنند**. پس از اعلام خبر دستگیری مدیران «مگا آپلود» گروه هکرهای «ناشناس» اعلان جنگ کردند و در 24 ساعت چندین سایت دولتی در اروپا و امریکا را از کار انداختند. از چند ماه پیش جامعه بزرگی از هکرها با همکاری دانشجویان کامپیوتر، الکترونیک و هوافضا در سرتاسر دنیا اقدام به طراحی شبکه ماهواره‌ای بزرگی برای دسترسی به اینترنت آزاد کرده اند. پروژه‌ای که چندین دانشگاه اروپایی نیز به آن کمک می‌کنند. خبر این تلاش را می‌توانید از اینجا(+) بخوانید و اخبار و جزئیات فنی بیشتر را از اینجا(+) دنبال کنید. مهمتر آنکه بسیاری از نمایندگان کنگره و سناتورهای آمریکا حمایت خود را از این طرح پس گرفته‌اند و اوباما، رییس جمهور آمریکا نیز اعلام کرده است هر قانونی که آزادی جریان اطلاعات را به خطر بیندازد وتو خواهد کرد(نقل به مضمون).

پانویس:
* البته بعضی وبسایتها مثل godaddy هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده، نشانه‌هایی از همکاری با این لوایح را بروز داده‌اند.

** روز گذشته عکسی در فضای مجازی بین کاربران آمریکایی و اروپایی دست به دست می‌شد که روی آن نوشته بود، «اوضای مالی‌مان خراب است، حرفی نمی‌زنیم. وضع آموزش و بهداشت افتضاح است، ساکت نشسته‌ایم. ولی حتی اجازه فکر کردن به بازی با اینترنت را هم به خود ندهید». (نقل به مضمون)

۲ نظر:

  1. ناشناس۴/۱۱/۹۰

    لینک مطلب یک پزشک را میذاشتی بهتر نبود/؟.بااینکه دکتر مجیدی کاملن توضییح داده وخیلی هم خوب وزیبا شرح داده .من که اصلن نفهمیدم اق میلاد چی فرموده .برین 1پرشک وبخونین اونوقت خود میلاد قضاوت کنه . ...گود

    پاسخحذف
  2. ناشناس۵/۱۱/۹۰

    بیشتر شبیه مقاله های کیهان بود تا یک بحث دقیق حقوقی و مهندسی. والا!

    پاسخحذف