۱۰/۱۷/۱۳۹۰

یادداشت وارده: چرا باید تحریم بانک مرکزی را جدی بگیریم؟

شهرام شریف: تحریم بانک مرکزی توسط امریکا به خودی خود چندان نکته مهمی نیست. حداکثر سختی این کار برای ایران این است که با یک بالاسری نفت خود را می‌فروشد و چند درصدی (تا حدود 5 درصد) از درآمدهای دولت کسر می‌شود که مبلغ آن در ازای کل فروش نفت ایران چیزی محسوب نمی‌شود. از طرفی ایران به دلیل موقعیتی که در منطقه دارد و کشورهای حاشیه ای مانند پاکستان، ترکیه و عراق می‌تواند نیاز خود را از بازارهای جهانی با قیمت بالاتری تامین کند.

اگر در این چند سال امریکا یا کشور دیگری می‌خواسته به ایران حمله کند، یکی از مهم ترین عوامل بازدارنده و پرریسک، قیمت جهانی نفت، شوک حاصل از آن در بازار و عدم امکان مدیریت کردن مسائل و عواقب آن بوده است. نکته مهم در تحریم بانک مرکزی ایران، عواقب ناشی از آن است. پیامد مستقیم این کار، عدم خرید نفت ایران است و به تدریج موجب خواهد شد تا نفت ایران از سبد نفتی معاملات جهانی حذف شود و در عرض چند ماه یا یکی دو سال، کسی نسبت به عرضه نفت ایران حساسیت نشان ندهد.

تحریم بانک بانک مرکزی و حذف تدریجی نفت ایران از سبد عرضه جهانی و جایگزین شدن آن با نفت عربستان و دیگر کشورهای نفت خیز مانند عراق که به زودی تولید خود را به سطح بالایی خواهد رساند، باعث خواهد شد تا به تدریج ریسک حمله نظامی به ایران از این منظر کاهش یابد و بازار نفت با تلاطم شدید مواجه نشود و امکان مدیریت بهتری را به امریکا و دیگر کشورها خواهد داد.

به عنوان نتیجه گیری می توان گفت که این تحریم آخر، مقدمه‌ای است برای حمله‌ای بزرگ‌تر در آینده نه چندان دور.

پی‌نوشت:
«مجمع دیوانگان» مشتاقانه از انتشار یادداشت‌های شما استقبال می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر