۲/۲۹/۱۳۸۹

یک جوابیه

پيرو درج مطلبي با عنوان مخالف گنجاندن ولايت فقيه در قانون اساسي بودم (احتمالا منظور: «خواندنی ها کم نیست» بوده است) كه به نقل از كتاب هاشمي بدون روتوش (مجموعه مصاحبه‌هاي زيبا كلام با هاشمي رفسنجاني) در تاريخ 21/2/87 در آن سايت منتشر شده است، خواهشمند است طبق قانون رسانه‌ها نسبت به انتشار اين جوابيه اقدام فرماييد تا باعث تنوير افكار عمومي گردد:


1- اعتقاد و وفاداري آيت الله هاشمي رفسنجاني به ولايت فقيه اظهر من الشمس است.ايشان در طول سالهاي قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي هميشه مدافع اصل مترقي ولايت فقيه بودند، هستند و خواهند بود.


2- آيت الله هاشمي رفسنجاني در مجلس خبرگان قانون اساسي حضور نداشتند كه در مباحث و مذاكرات آن شركت نمايند. پس اساس بند دوم مطلب مذكور مخدوش مي‌باشد كه ناشي از غفلت گردآورندگان و يا تايپ كنندگان مي‌باشد. اصل متن بدين شكل بوده است در بحث اصلاح قانون اساسي به موضوع ولايت مطلقه فقيه كه رسيديم، عده‌اي مخالفت كردند، البته كساني هستند كه الان چيزي مي‌گويند كه آنجا موافقت كرده بودند.


3- متاسفانه گرد آورندگان كتاب به نقل از خاطره‌اي از آيت الله هاشمي رفسنجاني به نقل از آقاي آذري قمي، مطلبي را با عبارت در زمان تنفس يكي از جلسات مجلس خبرگان آورده‌اند كه نمي‌توان هيچ سندي براي آن ارائه كرد و جالب است كه به نقل از آيت الله هاشمي رفسنجاني در همین متن گفته‌اند. تعبيري از من نقل كرده بود كه يادم نيست. گرد آورنده اين كتاب بايد توضيح دهد كه اين جمله را از كجا به متن اضافه كرده است؟!


4- در خصوص نوع نگاه آيت الله هاشمي رفسنجاني در خصوص مباحث ولايت فقيه شما و خوانندگان محترم را به صفحات ديگري از اين كتاب ارجاع مي‌دهيم كه اتفاقا صفحات 57 تا 74 را شامل مي‌شود:


- بر اساس ديدگاه شيعه در زمان غيبت امام زمان (عج) افرادي با شرايط خاص، علمي و فكري مي‌توانند همان حكومت ائمه را تشكيل دهند.


- درس‌هاي امام درباره ولايت فقيه خيلي قبل از سال 50 بوده است و من كه در سال 49 بازداشت شدم يكي از اتهام هايم مطلبي راجع به كتاب محصول آن درسها بود كه در نامه‌اي به امام نوشته بودم.


- طرح بحث ولايت فقيه توسط امام (ره) يك درس آكادميك نبوده است. بحث فقهي است كه نمي‌توانيم در عمل از آن غافل باشيم.


5- آيت الله هاشمي رفسنجاني در صفحه 158 همان كتاب درباره نوع برداشت‌ها از سخنانشان چنين گفته‌اند [برخي قضاوتها] يا سطحي نگري است يا بي توجهي به تاريخ و در نظر نگرفتن تحولات بيست و پنج سال اخير ايران بعد از انقلاب با استناد به جمله فوق و اين جمله كه ولايت فقيه يك حكم فقهي است و احكام فقهي هر چه باشند، براي اجرا هستند و تكلف آورند. اين تاريخ فقه نيست، بلكه متن و حكم فقه است ص 71


بايد گفت كه انتساب برخي سخنان مشكوك به رئيس مجلس خبرگان رهبري و تلاش براي نشر آن در جامعه كاري است كه حتي اگر بنا روحيه ارشادي باشد، مانع تقويت ركن ركين ولايت فقيه در جامعه مي‌باشد كه گناهي نابخشودني است.


6- در خصوص نهضت آزادي فضاي بحث مربوط به سالهاي 58 و 59 بود كه هنوز بعضي از اعضاي آن در مجلس شوراي اسلامي بودند و منظور آيت الله هاشمي رفسنجاني تلاش ايشان و ديگر دلسوزان نظام براي جلب و جذب آنان در نيروهاي انقلاب و خط امام در آن شرايط اوائل انقلاب اسلامي) بوده و ربطي به شرايط امروز آنان ندارد.


* فارس: در كتاب هاشمي بدون روتوش ادعا شده بود كه هاشمي رفسنجاني در مجموعه مصاحبه هاي صادق زيباكلام با وي درخصوص نظر خود پيرامون گنجاندن اصل ولايت فقيه در قانون اساسي جمهوري اسلامي اظهار داشت: شايد خيلي ها ندانند كه وقتي در مجلس خبرگان به بحث ولايت فقيه كه توسط عده اي مطرح شد، رسيديم من مخالفت كردم.


بنابر اين ادعاها، هاشمي رفسنجاني در كتاب جديدي كه شامل مجموعه مصاحبه هاي زيباكلام با وي مي باشد، با بيان اينكه همواره طرف تعادل و تساهل بوده است، افزود: شايد خيلي ها ندانند كه وقتي در مجلس خبرگان به بحث ولايت فقيه كه توسط عده يي مطرح شد، رسيديم من مخالفت كردم. البته الان كساني هستند كه خيلي منتقدانه و حتي مخالف با ولايت فقيه برخورد مي كنند اما در سال هاي 59-58 و در مجلس خبرگان درست عكس امروزشان حرف مي زنند. خوشبختانه متن همه مذاكرات به طور كامل وجود دارد.


آقاي آذري قمي وقتي اين اواخر مخالف شده بود، در جلسه گفته بود كه آقاي هاشمي در زمان تنفس يكي از جلسات مجلس خبرگان گفته است- تعبيري را از من نقل كرد و من يادم نبود- اينكه شما مي گوييد ولي فقيه نمي شود، ناصرالدين شاه مي شود. در بحث ها اين گونه بودم. يا مثلاً وقتي بحث رهبري مطرح بود، مي دانيد كه قبلاً در قانون اساسي ما هم شوراي رهبري و هم رهبري تكي داشتيم. وقتي كه مي خواستيم اصلاح كنيم عده يي گفتند كه شوراي رهبري نه و فقط رهبري. هم من مخالفت كردم و هم آقاي خامنه يي مخالفت كردند. من و ايشان در جهت مخالف صحبت كرديم ولي خوب به رغم مخالفت ما با حذف شوراي رهبري، پيشنهاد حذف رأي آورد.



پی نوشت:

- جوابیه را بدون دخل و تصرف منتشر کردم، فقط در مورد خبر فارس چون احساس کردم امکان لینک دادن در نظرات نبوده است گشتم و لینک فارس را خودم اضافه کردم.

- بدون تردید قضاوت نهایی با مخاطبان است. با این حال شاید این توضیح را هم بد نباشد من اضافه کنم که متن گفت و گوهای آقای هاشمی و دکتر زیباکلام در دفتر آقای هاشمی ضبط شده و سپس فایل آن در اختیار مصاحبه کنندگان قرار می گرفته است. البته ویرایش نهایی توسط همکار دکتر زیباکلام صورت گرفته است. با این حال من چاپ سوم این کتاب را گرفتم و مطلبی که ذکر شده همچنان و پس از سه بار تجدید چاپ شدن در این کتاب وجود دارد.

۱ نظر:

  1. ناشناس۳۰/۲/۸۹

    نه تنها زیباکلام نمی تواند کلام هاشمی را تغییر بدهد بلکه بعد از آماده شدن متن نهایی و درست قبل از چاپ هم هاشمی خودش شخصا کلمه به کلمه متن را چک میکند.
    نمی دانم این جوابیه از کجا آمده اما حتی اگر از طرف مرجع رسمی وابسته به خودش هم باشد به خاطر حساسیتی است که در برهه فعلی نسبت به رابطه او با ولایت فقیه وجود دارد.
    http://hashemi-rafsanjani.blogfa.com/post-192.aspx

    پاسخحذف