۲/۲۰/۱۳۸۹

درسی که استاد گفت و ما گوش نکردیم

«... من خوف این را دارم که دو سال یا ده سال دیگر همین آقایان عبدی و گنجی و حجاریان بگویند ما قبول داریم یک تندروی هایی هم در جریان دوم خرداد کردیم، مثل همان حرفی که امروز «فرخ نگه دار» (در ندامت از برخوردی که با دولت بازرگان کرده است) می زند. من دعا می کنم اشتباه فکر کنم. از خدای دو جهان می خواهم پیش بینی من اشتباه باشد و اتفاقا حرف آقایان عبدی و گنجی درست درآید که وقت حمله به هاشمی بود. اما چه تضمینی هست که دو سه سال دیگر به همین اندک آزادی امروز حسرت نبریم و آرزوی یک فرصت طلایی دیگر را مثل مشروطه، مثل دولت مصدق و مثل اول انقلاب نکنیم؟ چه تضمینی هست که ما این آزادی را از دست ندهیم؟ من می ترسم، من واقعا می ترسم و فکر می کنم تندروی و رادیکالیسم در گذشته امتحانش را پس داده است. چپ روی هیچ گاه نتوانسته با اصلاح طلبی هم گام و همراه شود، این تجربه تاریخ است».


 

دکتر صادق زیباکلام – گفت و گو با نشریه «یک هفتم» - 17 اردیبهشت 1379

برگرفته از کتاب «هاشمی و دوم خرداد»

۱ نظر:

  1. ناشناس۲۱/۲/۸۹

    «چپ روی هیچ گاه نتوانسته با اصلاح طلبی هم گام و همراه شود»
    به این بابا باید گفت دکتر تخمی کلام. معتدل هایی مثل خاتمی چه گهی خوردند که باید متشکرشان بود؟ اصلا مگه یادت رفته که خامنه ای هر روز ترتیب خاتمیِ رئیس جمهور رو میداد؟ خامنه ای و دارودسته ش مدتها برای کودتا برنامه ریزی کرده بودن. مگه دخالت سپاه در اقتصاد و سیاست چیز جدیدیه یا اصلا می شد با اعتدال جلوشو گرفت؟
    خایه مالی از صاحبان قدرت هم حدی داره ...

    پاسخحذف