۱۲/۱۹/۱۳۸۸

حقه های دوست نداشتنی

یک کلک قدیمی و البته غیراخلاقی در صنعت و تجارت جهانی وجود دارد که شرکت های تازه کار و غیرحرفه ای محصولاتی را با نام مشابه کمپانی های شناخته شده و صاحب نام تولید و روانه بازار می کنند. مثلا خودم یک واکمن «SUNNY» داشتم که البته همان قیمتش کافی بود تا هیچ گاه آن را با مارک «SONY» اشتباه نگیرم. اما زمانی که چنین اتفاقاتی وارد بازی سیاست می شود دیگر کار از یک بی اخلاقی می گذرد و چندش آور می شود. مثل باز کردن دکان «انجمن اسلامی دانشجویان مستقل» برای در کنار تشکل هایی با قدمت 60 ساله به نام «انجمن اسلامی دانشجویان».


امروز به صورت اتفاقی به یک سایت خبری با عنوان «رهانا» برخورد کردم که یک لحظه به نظرم رسید اسمش را اشتباه نوشته است چرا که پیش از آن سایت خبری «هرانا» را می شناختم. مجدد جست و جو کردم و متوجه شدم واقعا این دو سایت با یکدیگر متفاوت هستند. نیازی به توضیح تشابه اسمی نیست، اما زمانی که بدانیم در کنار لوگوی یکی نوشته «خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» و دیگری خود را «خبرگزاری حقوق بشر ایران» معرفی می کند و داخل پرانتز ادامه می دهد «ارگان خبری گزارشگران و فعالان حقوق بشر ایران» دیگر بازی بیش از حد لوث و بی مزه می شود. هیچ قضاوتی در مورد این دو سایت ندارم، حتی نمی دانم کدام یک زودتر تاسیس شده و یا فعالان و متولیان هر یک را چه کسانی تشکیل می دهند؛ اما گمان می کنم دست کم در بین فعالان حقوق بشر تکرار این شیوه های تبلیغاتی چندان جالب نباشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر