۱۲/۰۴/۱۳۸۸

رسانه

روزهای اولی را که شبکه فارسی زبان تلویزیون بی.بی.سی آغاز به کار کرد به خوبی به خاطر دارم. بحث های بسیار زیادی حول «انگیزه»های راه اندازی این شبکه و حتی «مفید یا مضر» بودن آن به حال فرآیند دموکراسی خواهی در ایران در گرفته بود. بسیاری چه در آغاز راه اندازی این شبکه و چه حتی مدت ها بعد همچنان اعتقاد داشته (و احتمالا دارند) که بی.بی.سی همچون بسیاری دیگر از سیاست های انگلیسی در هماهنگی با جمهوری اسلامی حرکت می کند. توهم های دایی جان ناپلئونی هیچ گاه پایانی نداشته و ندارد، من هم قضاوت خاصی در مورد آنها ندارم. فقط گمان می کنم اگر تنها حاصل بی.بی.سی را در تمام طول مدت کوتاه فعالیتش انتشار همین فیلم حمله به کوی دانشگاه بدانیم باز هم باید اعتراف کنیم یک جورهایی به این شبکه مدیونیم.

۲ نظر:

  1. سلام. "بی بی سی" برخلاف سایر رسانه های بین المللی جدید که تقریبا از نظر اغلب ما موازی هستند (مثل صدای آمریکا) به معنای واقعی کلمه "رسانه" است و برای حفظ شرافت رسانه ای خود بیشترین سرمایه گذاری را می کند .اگرچه به قول مافیا: "هر انسانی قیمتی دارد " و طبعا می توان این کلام را به هر رسانه ای هم تعمیم داد و بی بی سی هم از آن استثنا نیست خصوصا آنکه متعلق به استعمار پیر هم می باشد اما کمتر کسی پیدا خواهد شد که توانایی پرداخت قیمت سنگین این رسانه را برای خرید آن به نفع خود داشته باشد. آنها که امروز بی بی سی را بهانه کاهش سطح روابط دیپلماتبک ایران و بریتانیا کرده اند فراموش کرده اند که در استانه پیروزی انقلاب همین "بی بی سی" با پخش مصاحبه ای با آقای "خمینی" موجبات اعتراض شدید دستگاه حاکمه وقت را فراهم نموده بود. از اینها بگذریم آقا وبلاگ حضرتعالی مرجع صداقت این کمترین است خواهش می کنم این صداقت را حفظ کنید یاعلی

    پاسخحذف
  2. نکته اول اینکه این فیلم از کانال های دیگر از جمله یوتوب حتی کامل ترین نسخه آن منتشر شد. بودن یا نبودن بی بی سی فرقی در این ماجرا نمی‌توانست داشته باشد.
    نکته دوم اینکه توجه شما را جلب می‌کنم به مهمانهایی که بی‌بی‌سی دعوت می کنند، اکثرا اصلاح طلب‌های فراری هستند، اهداف و سیاست آنها هم مشخص است. خط بی‌بی‌سی تعین شده و سیاست های خاصی را دنبال می‌کند.
    حالا گیرم عده‌ای ما را دایی جان ناپلئون خطاب کنند در آینده خواهیم دید اهداف بی‌بی‌سی چه بوده. روزی خواه و ناخواه این سیاست از پرده برون خواهد افتاد. یقینا آنهایی هم که می‌گفتند کودتای 28 مرداد به دست آمریکا اجرا شده، آن روزها به دایی جان ناپلئون بودن متهم می‌شدند ولی بعدها پردها افتاد.
    خطلاصه اینکه کسی برای ما مجانی کاری نمی‌کند، بی‌بی‌سی هم از این قائده مستثنی نیست. تا حالا شما دیده این گربه برای خوش آیند من و شما موش بگیرد!؟
    راستی می‌دانید مخارج تلویزیون و رادیو بی‌بی‌سی برای دولت انگلیس چند هزینه مالی دارد؟

    پاسخحذف