۱۱/۲۰/۱۳۸۷

سیاست انگلیسی

خیلی لازم نیست بیماری «دایی جان ناپلئون» بودن داشت تا به تفاوت سیاست های انگلیس با دیگر همتایان اروپایی و یا آمریکایی اش پی برد؛ دست کم این نمونه اخیر برای من بسیار جالب توجه بود:

جنجال راه اندازی بخش فارسی زبان تلویزیون BBC را همه شنیده ایم؛ به دنبال آن خبر بازداشت برخی از عوامل این شبکه در داخل کشور به گوش رسید که مشخص شد 15 خبرنگار ایرانی بودند که با BBC همکاری می کردند و با کمی شرط و شروط آزاد شدند. این ماجرا را تا همین جا داشته باشیم و سری به خروج نام سازمان مجاهدین خلق از لیست سیاه اتحادیه اروپا بزنیم. خبری که بدون تردید برای مقامات جمهوری اسلامی بسیار ناگوار و سنگین بود. به دنبال این خبر نیز دیپلماسی همیشه در خواب دولت نهم تکانی خورد تا تلاش های همیشگی خود برای بازگرداندن آب رفته به جوی را آغاز کند. حال گمان می کنید برخورد دولت انگلستان با این دو موضوع چیست؟

خبر اول اینکه وزیر خارجه دولت انگلستان در دیدار با علی لاریجانی اعلام کرده است: «موضع دولت انگليس در خصوص گروهك تروريستي منافقين* تغييري نكرده است». واقعا که انسان از این همه محبت و همکاری میان دو کشور دوست و برادر، ایران و انگلستان شگفت زده می شود. اما جالب تر از این لحن آشنای سیاستمدار انگلیسی، لحن عجیب غیر منتظره سخنگوی دولت ایران در مورد دفتر شبکه BBC در ایران است. در حالی که مسوولین دولتی تا پیش از این خبر از غیرقانونی بودن پخش برنامه های این شبکه و برخورد با عوامل آن در داخل کشور می دادند، به ناگاه تمامی مشکلات فعالیت دفتر این شبکه در ایران صرفا اقتصادی اعلام می شود و آقای الهام گزارش‌ها در خصوص ممانعت ایران از ادامه فعالیت‌های این شورا در جمهوری اسلامی را رد کرده و می گوید: «دولت ایران هیچ منعی برای این کار نداشته و خود انگلیسی‌ها آن را تعطیل کرده‌اند

پی نوشت:
*کسی می داند ترجمه «منافقین» به انگلیسی چه می شود؟!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر