۱/۱۹/۱۳۸۹

تایید یا تکذیب شکنجه در ابتدای انقلاب؟

«در قانون اساسی ما مگر شکنجه حرام نشده است؟ ممنوع نشده است؟ در کجای دنیا، در کدام دین و در کجای اسلام و کشور اسلامی و حکومت اسلامی شش نوع زندان وجود دارد؟ چرا اینها تعطیل نمی شوند؟»* این بخشی از سخنرانی ابوالحسن بنی صدر، در روز عاشورای اولین سال ریاست جمهوری اش و در میدان آزادی است. ویژه نامه نوروزی ایران، این بخش را تحت عنوان «وقتی مدعی دروغگو شد» منتشر کرده، تا اعتراضات بنی صدر به اعمال شکنجه در زندان ها را «دروغ» نشان دهد. جدا از روایت های تاریخی که امروز به وفور و از جانب زندانیان سیاسی سال های اول انقلاب در مورد شکنجه گاه های جمهوری اسلامی وجود دارد، در همین مطلب به نکته های جالبی برخورد می کنیم که خواننده را به این گمان می اندازد که قصد نگارنده تایید و حتی تقدیس بنی صدر بوده است!


در این گزارش، بلافاصله پس از درج سخنان بنی صدر، سخنان «محمد ری شهری» تحت عنوان «اولین مسوولی که فردای سخنرانی بنی صدر واکنش نشان داد» آورده شده است: «اگر مقصود رئيس‌جمهور از شكنجه تنبيه‌هايي است كه اسلام به عنوان حدود و تعزيرات مطرح مي‌كند، ما منكر آن نيستيم زيرا دستور اسلام است. اگر مقصود رئيس‌جمهوري از شكنجه به معناي رسمي آن مانند ساواك است، خوب بود آقاي بني‌صدر وقتي اين گزارش را به ايشان مي‌دادند نماينده‌اي به زندان‌ها مي‌فرستادند، اگر شكنجه بود و به گزارش ايشان ترتيب اثر داده نشد، آن وقت هر اقدامي را لازم ديدند انجام مي‌دادند».


پس از درج این اظهارات، گویی نگارنده ویژه نامه دولت بخواهد جوابیه ای خطاب به ری شهری منتشر کرده و از اظهارات بنی صدر دفاع کند می نویسد: «خوراك سخنراني بني‌صدر دستپخت بخش اطلاعاتي و امنيتي دفتر رئيس جمهور بود و از مدت‌ها قبل دوازده نفر از مسئولين بخش به وسيله يكي از مسئولين وقت سپاه پاسداران به زندان اوين اعزام شده بودند و همه اين دوازده نفر گزارش‌هاي يكنواختي بر تأييد شكنجه در زندان اوين تحويل دفتر بني‌صدر دادند».


پی نوشت:

* ویژه نامه نوروزی ایران – وقتی مدعی دروغگو شد – صفحه 50


- در این نوشته همچنین تلاش شده تا ادعای بنی صدر مبنی بر وجود شش نوع زندان مخدوش نشان داده شود، اما باز هم به مانند نمونه پیشین بیشتر تاییدیه ای برای آن منتشر شده است. جدا از بازداشت گاه های مختلفی که در این نوشته به آنها اشاره شده، این گزارش من را به یاد مناظره احمدی نژاد با کروبی انداخت که در جریان آن احمدی نژاد مدعی شد کروبی در طبقه آخر ساختمان بنیاد شهید یک بازداشتگاه غیرقانونی راه اندازی کرده بود که در آن بازداشت شدگان را شکنجه می دادند. در واقع بدون در نظر گرفتن صحت و سقم این ادعا، محمود احمدی نژاد پس از سی سال یک بار دیگر ادعاهای بنی صدر مبنی بر وجود شکنجه گاه هایی که دولت قانونی کشور از آنها بی خبر و با آنها مخالف بوده است را تایید کرد.

- پیشنهاد می کنم این یادداشت را حتما بخوانید و در جریان آن، تلاش های بنی صدر برای ثبت و افشای موارد شکنجه را از زبان حامیان احمدی نژاد بشنوید.

۱ نظر:

  1. ناشناس۲۰/۱/۸۹

    باسلام
    بدون آشنائی با دیوانگان عرض می کنم که چرا به قول معروف دوهزاری ایرانیان دیر می افتد؟ اگر چندتا حتی انگشت شمار از امثال شماها آن روزها تعقل امروز را داشتند، مشتی اراذل واوباش حاکم بر ملت نمی شدند. بازهم دیر نشده و امیدوارم کینه توزان و کم عقل ها به عقل آیند تا بلکه نسل های آینده بتوانند آب راحتی در کشور خود میل کنند.

    پاسخحذف