۴/۲۴/۱۳۹۲

یادداشت وارده: در مورد کودتای نوژه و ماجرای عجیب پارس سگ


یادآوری: «یادداشت‌های وارده»، نظرات و نوشته‌های خوانندگان وبلاگ است که برای انتشار ارسال شده‌اند. این مطالب «لزوما» هم‌راستا با نظرات نگارنده «مجمع دیوانگان» نخواهند بود.

م. آزادی- سایت خبری «تسنیم» به تازگی گزارشی منتشر کرده است در مورد «کودتای نوژه» که در آن مطالب خلاف واقع فراوانی به چشم می‌خورد. (از اینجا+ بخوانید) شاید باید در پرهیز از بسیاری از سوءتفاهمات در همین ابتدا یادآوری کنم که بنده وکیل مدافع دولت امریکا نیستم، اما به نظرم می‌رسد یک گرایش ناخوشایند خبری در کشور ما وجود دارد که تلاش می‌کند هر روی‌داد ناپسندی را به دولت آمریکا متصل کند. به گزارش تسنیم باز گردیم و تاکید‌های فراوان در متن که اصرار دارند بگویند: «کودتا امریکایی-انگلیسی بود»، «کودتا با توافق تمام سران این کشورها اتفاق افتاد» و «شکست کودتا مایه فضاحت جهانی امریکا شد»!

در گزارش مارک گازیوروسکی که سال ۲۰۰۲ در مجله میدل ایست جورنال منتشر شده و «اندیشه پویا» هم در آخرین شماره‌ خود ترجمه -ناکامل- این مقاله را منتشر کرد، نکات جالبی آورده شده است. (ترجمه این مقاله را از اینجا+ بخوانید) در این مقاله نوشه شده با این‌که مقامات امریکایی حمایت از بختیار و گروه‌های مخالف دیگر را سبک‌سنگین می‌کردند، اما امیدی به آن‌ها نداشت و از آن‌ها حمایت نکرد.

ضمن این‌که خاطرمان باشد که ۱۳ آبان سال پیش از وقوع این کودتا، جوانان و دانشجویان پیرو خط امام با حمله به سفارت امریکا ۶۶ دیپلمات‌ و کارمند سفارت را گروگان گرفته بودند. یکی از بهانه‌های معترضان ایرانی، حمایت آمریکا از شاه مخلوع ایران بود. بدین ترتیب وزارت خارجه دولت امریکا که زیر فشارها و انتقادات سنگین داخلی قرار گرفته بود به سفارت‌خانه‌های خود در چند کشور اروپایی اعلام کرد که به مخالفان انقلاب ایران که در پی جذب حمایت دولت امریکا هستند، «صریحا» گفته شود که فعلا هیچ‌گونه پشتیبانی یا همکاری صورت نخواهد گرفت.

همچنین در مصاحبه‌ای که سال ۱۳۹۰، صدای امریکا، در برنامه‌ «افق» با آقای بنی‌صدر، رییس‌جمهور وقت، آقای عباس میلانی تحلیل‌گر و استاد علوم سیاسی و مدیر برنامه مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد و همین‌طور آقای خسرو بیت‌اللهی، از کودتاگران و سرشاخه‌ پایگاه شاهرخی(نوژه) انجام داد، ادعاهای دیگری که گزارش تسنیم سعی بر قبولاندن آن می‌کند، زیر سوال می‌روند. مثل این ادعای که حکومت از طرق مختلف از ماجرای کودتا اطلاع دقیق داشت. یا این‌ ادعای گزارش تسنیم که که یکی از اعضای کودتا طرح را لو داده. (فیلم این برنامه را از اینجا+ ببینید)

بماند که حکومت و مسوولان و از جمله خود آقای بنی‌صدر ادعا می‌کنند که مدت‌ها قبل از اتفاق افتادن کودتا، از ماجرا با خبر بوده‌اند؛ اما نکته‌ دیگر در گزارش تسنیم، تلاش برای قدسی‌سازی از مسایل روزمره و واقعی است که جلوی ریشه‌یابی درست و شفاف‌سازی عوامل دخیل را می‌گیرد. برای مثال، در ماجرای شکست آمریکا در صحرای طبس هم آقای خمینی گفتند: «باید بیدار شوند، آن‌هایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار شوند؟ چه کسی این هلیکوپتر آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شن‌ها ساقط کردند. شن‌ها مأمور خدا بودند. باد مأمور خداست. قوم عاد را باد از بین برد؛ این باد مأمور خداست. این شن‌ها همه مأمورند. تجربه بکنند باز». (+)

بنابر همین روال و روحیه، در گزارش نسیم هم می‌خوانیم: «بنابر گفته‌های امام (ره) در یکی از سخنرانی‌های شان در تاریخ 20/4/1359، در جمع روحانیون و ائمه جماعات تهران و شهرستان‌ها، عملیات کشف و خنثی سازی کودتای نوژه با پارس یک سگ به یکی از پاسداران آغاز شد، که به تعبیر امام از «جنود خداوند» بود به هر حال، توطئه کودتای نوژه نیز به بهترین نحو سرکوب شد و شکستگی دیگر در کارنامه آمریکا ثبت گردید».

پی‌نوشت:
«مجمع دیوانگان» مشتاقانه از انتشار یادداشت‌های شما استقبال می‌کند. یادداشت‌های وارده خود را به نشانی «arman.parian[at]gmail» ارسال کنید.

۱ نظر:

  1. عین جمله‌ی حضرت امام که مقام معظم رهبری و میرحسین و تمامی انقلابیون پنجاه و هفت و جنبش سبز و بنفش و رای دهندگان در انتخابات اخیر به فدای تربت ایشان باد چنین است:

    "لکن کودتا را یک سگ ولگرد لو داد!"

    منظور از سگ ولگرد هم کیانوری دبیر کل وقت حزب توده بود و این مسئله در یکی از جلسات پرسش و پاسخ با وی مطرح شد.

    هم صدای امام و هم آن جلسه‌ی پرسش و پاسخ در یوتیوب موجود است.

    پاسخحذف