۴/۲۸/۱۳۹۰

در انتخاب نام پول ملی دقت کنید

رییس بانک مرکزی، نام‌های «نور، پارس و پارسه» را سه گزینه پیشنهادی برای جایگزینی با نام پول ملی اعلام کرده است. (اینجا بخوانید) گویا این نام‌ها توسط سایت بانک مرکزی به نظرسنجی گذاشته شده‌اند. (که البته من موفق نشدم به صفحه این نظرسنجی دسترسی پیدا کنم). پیش از این نوشته بودم که «برای پول ایرانی، نام ایرانی انتخاب کنید». اما امروز گمان می‌کنم حتی در انتخاب یک نام ایرانی نیز باید برخی حساسیت‌ها رعایت شود.


نام‌های «پارس» یا «پارسه»، هرچند ایرانی و هرچند باستانی هستند، اما مدت‌هاست حساسیت برخی هم‌وطنان، به ویژه هم‌وطنان آذری را برمی‌انگیزند. نمی‌توان منکر برخی تبعیض‌ها علیه اقلیت‌های قومی در ایران بود و طبیعی است که این روند واکنش‌هایی را هم به همراه داشته باشد. دامن زدن به این حساسیت‌ها می‌تواند یکپارچگی ملی ما را بیش از پیش خدشه‌دار کند.


به باور من نام «پارس» بسیار زیباست. من آن را دوست دارم، اما اگر تکرار این نام سبب دل‌آزردگی هم‌وطنی می‌شود ترجیح می‌دهم مراعات کنم. تا زمانی که ما نتوانیم با دفاع از حقوق اقلیت‌های قومی، نزد آنان اعتماد سازی کنیم، بهتر است دست‌کم از بی‌اعتمادی بیشتر جلوگیری کنیم.

پی‌نوشت:
گویا نام «دریک» هم یکی از گزینه‌هایی است که به نظرسنجی گذاشته شده و یا می‌شود. در اینصورت من گمان می‌کنم انتخاب مناسبی باشد.

۱ نظر:

  1. ناشناس۲۹/۴/۹۰

    حرف درستیه، باید به نظر هموطنان آذری و کرد و ... هم توجه بشه

    پاسخحذف