۴/۲۵/۱۳۹۰

یادداشت وارده: عکس بالای سر

رهرو: در دومین شماره سری جدید «شهروند امروز» که شنبه 18 تیر 90 منتشر شد، پرونده‌ای درباره نسل‌های سرمایه‌داری در ایران وجود دارد. از محتوای پرونده که بگذریم، یک خاطره در این میان وجود دارد که قابل توجه است. (متن را بدون تغییر می‌آور.

«... دریافته بودند موسم تغییر در راه است. از میان آن‌ها علینقی (1) حدس خود را به توکلیان (2) هم انتقال داده بود. او در مسیر بازگشت از مشهد به تهران به رییس خود گفته بود: بیا با هم مسابقه بگذاریم، به اصلاح شرط‌‌‌بندی کنیم. از مشهد تا تهران تمامی رستوران‌های بین راهی را بازدید می‌کنیم، می‌شماریم تا ببینیم در چه تعداد از رستوران‌ها عکس شاه است و در چه تعداد عکس آیت‌الله خمینی بالا رفته و شاه پایین آمده است. وقتی به تهران رسیده بودیم من برده بودم.» (سراب ثروت – ص 56)

خوب عده‌ای معتقد بودند جنبش سبز بی‌رهبر است و جنبشی افقی است ولی در عمل نمی‌توان از نقش رهبر موسوی و کروبی صرف‌نظر کرد. اکنون که این دو تن بیش از 150 روز در حصر خانگی بسر می‌برند و جنبش هم مدتی است که کمترین جرقه‌ای نداشته است، خاطره گفته شده شاید بتواند ره‌گشا باشد.

ممکن است امکان تعویض عکس نباشد و یا شاید کمی حساسیت‌زا باشد ولی امکان نصب عکس موسوی، کروبی و خاتمی در کنار دو عکس موجود، ممکن است. همچنین می‌توان به عکس هاشمی هم فکر کرد. افراد نامبرده همگی مسئولیت‌های رده بالایی در کشور داشته‌اند و همین امر شاید تا حدی از هزینه و حساسیت نصب عکس بکاهد. در کنار ایشان، نباید از دیگر همراهان جنبش سبز و همچنین زندانیان سیاسی غفلت کرد.

به هیچ عنوان قصد اسطوره و بت‌سازی ندارم و آن را آفت بزرگی برای جنبش می‌دانم. همچنین قایل به این امر هستم که عده‌ای از افرادی که خود را داخل این جنبش می‌دانند چندان دل خوشی از سران جنبش نداشته باشند و خود نیز به شخصه به طرح گفته شده به عنوان راهکار تاکتیکی نگاه می‌کنم. این طرح در صورت عملی شدن می‌تواند نمودی بیرونی از شعار «ما بیشماریم» باشد و روزنه امیدی را در این شرایطی که بسیاری دچار رخوت و یاس شده‌اند، باز کند.

پی‌نوشت:
1- علینقی خاموشی رییس متدین 27 سال اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پس از انقلاب
2- از سرمایه داران بزرگ قبل از انقلاب

«مجمع دیوانگان» مشتاقانه از انتشار یادداشت‌های ارسالی شما استقبال می‌کند.

۲ نظر:

  1. شعار «ما بیشماریم» اگر هدف و برنامه ای برای پیگیری مستمر پشتیبانش نباشد بی درنگ به ضد خودش تبدیل می شود. باید بر روی هدف مشخص و برنامه های ممکن و عملی رسیدن به آن هدف گفت و گو کرد.

    پاسخحذف
  2. بد نيست قبل از بيان ايده‌تان كمي هم فكر كنيد.

    پاسخحذف