۴/۱۲/۱۳۹۰

اسناد کودتا - با این همه برگ رای قرار بود چکار کنند؟

مسئله تعداد تعرفه‌های چاپ شده در جریان انتخابات از چندین منظر قابل توجه است که در طول یادداشت‌های بخش «اسناد کودتا» به آن‌ها پرداختیم. اینجا به این مسئله دقت می‌کنیم که تعداد تعرفه‌های مازاد بر شمار واجدین چه مقدار بوده است و این تعداد تا چه میزان با روال معمول و ادعای مسوولین همخوانی داشته است.


کامران دانشجو، رییس ستاد انتخابات کشور: «تعرفه‌ها معمولا ‌١٥ درصد بیشتر از تعداد واجدین شرایط چاپ می‌شود». (14 اردیبهشت 88)

کامران دانشجو: «ارسال تعرفه به استان‌ها را به مقداری كه در هر استان مشخص است، شروع خواهيم كرد و ‌‌١٥ تا ‌‌٢٠ درصد تعرفه اضافه نيز برای استان‌ها ارسال خواهيم كرد». (4 خردادماه 1388)


کدخدایی حدود 11 میلیون تعرفه اضافی چاپ شده (22 خرداد 88)


جوابیه وزارت کشور به روزنامه همشهری: «همانگونه که بار‌ها اعلام شده تعداد واجدین شرایط 46میلیون و 200 هزار نفر بوده است». (از اینجا بخوانید)


اگر بخواهیم برای 46میلیون و 200 هزار نفر، 15 درصد تعرفه اضافی چاپ کنید باید: 6میلیون و 930هزار تعرفه چاپ کنیم که در مجموع می‌شود 53 میلیون و 130هزار تعرفه.


اگر بخواهیم 20درصد تعرفه اضافی چاپ کنیم باید: 9میلیون و 240هزار تعرفه چاپ کنیم که در مجوع شمار تعرفه‌ها به 55میلیون و 440 هزار می‌رسد.


آقای کدخدایی پیش از این چاپ 11 میلیون تعرفه اضافی را پذیرفته بودند که به آن اشاره شد. این مقدار می‌شود 23.8٪. اما عجیب‌تر از همه اینکه گزارش تفصیلی شورای نگهبان پیرامون انتخابات در پیوست شماره 49 خود می‌آورد:


1- کل تعرفه چاپ شده در مرحله قبل از انتخابات 000/875/58 برگ
2- کل تعرفه چاپ شده در روز انتخابات 000/000/2 برگ
3- جمع تعرفه چاپ شده 000/875/60 برگ


حالا بماند که این آمارهای ارایه شده چرا اینقدر با هم تفاوت دارند. معیار اصلی در نهایت باید گزارش تفصیلی شورای نگهبان قرار گیرد که بر پایه آن تعداد 14میلیون و 675هزار برگه بیشتر از واجدین شرایط چاپ شده است. این تعداد یعنی 31.76٪ تعرفه اضافی. یعنی 5میلیون برگ بیش از آن 20درصد حاشیه امنیتی که می‌توان پذیرفت برای اطمینان و به صورت معمول چاپ می‌شود. حال پرسش اینجاست که این همه تعرفه اضافی قرار بوده است صرف چه کاری شود؟ فراموش نکنید که علی‌رغم این تعداد بی‌سابقه از تعرفه‌های اضافی، در روز انتخابات بسیاری از شعب رای با مشکل کمبود تعرفه مواجه شدند و برخی هم‌وطنان اصلا قادر به رای دادن نشدند.


پی‌نوشت:
من پیش از این بارها به متن کامل گزارش تفصیلی شورای نگهبان و پیوست‌های آن ارجاع داده بودم و هربار نیز خوانندگان را به لینک دریافت این گزارش از سایت شورای نگهبان ارجاع می‌دادم. متاسفانه امروز متوجه شدم که این سایت متن گزارش را از روی صفحه خود برداشته است. (اینجا را ببینید) متن کامل این گزارش را برخی وبلاگ‌ها منتشر کرده‌اند. (از اینجا ببینید) با این حال اهمیت اصلی در پیوست‌های این گزارش است که من جایی پیدا نکردم. به زودی متن کاملی را که پیش از این دانلود کرده بودم بارگزاری می‌کنم که خوانندگان بتوانند استفاده کنند.


این مجموعه یادداشت برپایه سند «دیده بان سبز انتخابات» معروف به «گزارش 300 صفحه ای» تهیه می شود. برای پی گیری پیشنه این بحث به بخش «اسناد کودتا» مراجعه کنید.

۱ نظر:

  1. محمد۱۳/۴/۹۰

    شما اطلاع دارید چند شعبه‌ی رأی ادعا شده که با مشکل کمبود تعرفه مواجه شدند؟

    پاسخحذف