۱۱/۲۹/۱۳۹۰

انفجار تایلند و بار حقوقی بر دوش حاکمیت ایران

پلیس تایلند در جست و جوی دو متهم به دست داشتن در انفجار این کشور است. (از دویچه‌وله + بخوانید) انفجاری که گویا با یک اشتباه فردی تنها منجر به زخمی شدن حامل بمب شده است. بازداشت شدگان این پرونده تابعیت ایرانی دارند. پلیس تایلند مدعی شده جنس حمله، از جنس بمب‌گزاری هند بوده و احتمال تلاش برای ترور دیپلمات‌های اسراییلی وجود دارد. این مسئله بازار شایعات در مورد آمرین بمب‌گزاری را داغ کرده است. طبیعتا برای امثال من که هیچ اطلاع دقیقی نسبت به چند و چون مسئله نداریم، نباید هیچ گزینه‌ای به صورت مطلق رد و یا تایید شده باشد. با این حال من گمان می‌کنم فارغ از این گمانه زنی‌ها، یک مسئله قطعی است: «هرکسی و به هر دلیلی این کار را کرده باشد، بار حقوقی آن متوجه حاکمیت ایران است»!

گمانه‌زنی‌ها تا بدان‌جا پیش رفته است که حتی عده‌ای اعتقاد دارند این پروژه توسط دولت اسراییل طراحی شده تا انگشت اتهام به سمت ایران گرفته شود. (اینجا) من می‌گویم حتی این گزینه هم بسیار محتمل است؛ اما حقیقت ماجرا تفاوتی در نتیجه آن ندارد. باز هم این ایران است که باید منتظر عواقب این اقدامات باشد. اما چرا؟

رهبر ایران در آخرین نماز جمعه خود صراحتا اعلام کرد: «بعد از اين هم هر جا هر ملتى، هر گروهى با رژيم صهيونيستى مبارزه كند، مقابله كند، ما پشت سرش هستيم و كمكش ميكنيم و هيچ ابائى هم از گفتن اين حرف نداريم». (+) این عبارات یعنی ارشدترین مقام حکومتی ایران یک چک سفیدامضا به جهانیان داده است که «ما حاضریم تبعات هرگونه اقدام علیه اسراییل را بپذیریم». این یعنی از این به بعد هرکسی در هرکجای جهان، هر خورده حسابی که با اسراییلی‌ها داشته باشد می‌تواند به هزینه ایران آن را برطرف کند. پس من تعجب نمی‌کنم اگر همین «چک سفید امضا» سبب شود تا حتی خود اسراییلی‌ها هم به جای اقدام به یک مقابله پرهزینه رودررو، وسوسه شوند تا سناریوهای مشابهی پیاده کنند و محکومیت بین‌المللی ایران را به دست بیاورند*. هر سیاست‌مدار متوسطی هم می‌داند که اظهار نظر مقامات مسوول، حتی در رده دیپلمات‌های خورد نیز عواقب و مسوولیت‌های بین‌المللی به همراه دارد. حال ماجرای اخیر نشان می‌دهد که وقتی ارشدترین مقام کشور سخنی از این دست ابراز کند چه خطرات وحشتناکی منافع ملی ما را تهدید خواهد کرد.

پی‌نوشت:
* مثلا فرض کنید گروهی در حاکمیت اسراییل تصمیم به یک تسویه حساب داخلی بگیرند و با انجام یک ترور هم اهداف خودشان را برآورده کنند و هم مسوولیت‌اش را به گردن ایران بیندازند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر