۱/۰۵/۱۳۹۰

جشنواره وبلاگی دوچیه وله – چگونه و به چه کسی رای بدهیم؟

در مورد هفتمین مسابقه برترین وبلاگ نویس سال از سوی وبسایت دویچه وله آلمان پیش از این نوشته بودم. (یادداشت «یک جشنواره خودمانی» را بخوانید). اینجا می خواهم به معرفی برخی بخش های این مسابقه و البته شیوه رای گیری آن بپردازم:

چگونه رای بدهیم؟

برای شروع می توانید به این صفحه+ بروید. البته فراموش نشود که برای رای دادن حتما باید یک کاربر «فیس بوک» و یا «تویتر» باشید. در گام نخست از فهرست زمینه های مسابقه، گزینه مورد نظر خود (مثلا برترین وبلاگ فارسی زبان) را انتخاب کنید:


در گام بعدی، از میان گزینه هایی که در زمینه انتخابی شما حضور دارند، نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنید.


در نهایت باید از میان دو گزینه ای که در سمت راست صفحه قرار دارند، شیوه عضویت خود را انتخاب کنید. همانگونه که گفته شد شما باید یا با استفاده از کاربری فیس بوکی خود در مسابقه شرکت کنید و یا با کاربری تویتر خود. پس از انتخاب یکی از دو گزینه مورد نظر وارد اکانت خود می شوید و به این ترتیب گزینه رای دادن (Vote) از حالت خاکستری و مسدود خارج می شود.


به چه کسی رای بدهیم؟


مسابقه امسال پنج زمینه گوناگون دارد:

بخش نخشت، بهترین وبلاگ جهان است که در آن وبلاگ نویسان مختلف، فارغ از زبان وبلاگ نویسی خود با یکدیگر به رقابت می پردازند. نماینده وبلاگستان فارسی در این فهرست وبلاگ «وحید نیکجو» است. گمان می کنم وبلاگستان فارسی با حمایت از این نماینده خود، می تواند از اعتبار وبلاگ نویسی به زبان فارسی در سطح جهان دفاع کند.

زمینه دوم « Best Use of Technology for Social Good» نام دارد. گمان می کنم معنایش یک چیزی می شود شبیه «بهترین بهره گیری از فن آوری جهت فعالیت های اجتماعی». در این بخش سایت «بالاترین» از ایران هم حضور دارد. شاید برای ما گزینه مناسبی باشد.

بخش سوم، « Best Social Activism Campaign» نام دارد. باز هم گمان می کنم چیزی شود شبیه «بهترین کمپین فعالیت های اجتماعی»! در این زمینه نیز از میان وبسایت های ایرانی، «کمپین بین المللی لغو مجازات مرگ در ایران» حضور دارد. من به این گزینه رای دادم.

بخش چهارم مسابقه به «گزارش گران بدون مرز» تعلق دارد. (Reporters Without Borders Award) با کمال افتخار باید اعلام کنم وبلاگ «راز سر به مهر» به نویسندگی «محمد معینی» عزیز در این بخش نماینده وبلاگ نویسان فارسی زبان هستند. انتخاب «راز سر به مهر» در این زمینه را با کمال میل انجام داده و به خوانندگان این یادداشت هم توصیه می کنم.

بخش پنجم « Special Topic Award Human Rights» نام دارد. یک جایزه ویژه در زمینه حقوق بشر. نامزد ایرانی حاضر در این زمینه، وبسایت «توانا» است که خود را «آموزشکده الکترونیکی برای جامعه‌ مدنی ایران» معرفی می کند.

بخش ششم «ویدیو بلاگ» است که متاسفانه وبلاگستان فارسی در آن هیچ نماینده ای ندارد. گمان می کنم سرعت پایین اینترنت و فیلترینگ گسترده در داخل ایران سبب شده اند تا ایرانیان کمتر علاقه و اقبالی به سوی ویدیو بلاگ نشان دهند.

اما هفتمین بخش از مسابقه امسال، همچون سال های پیش به برگزیدگان وبلاگ نویسی با زبان های گوناگون است که فارسی نیز یکی از آن ها به حساب می آید. در بخش برترین وبلاگ فارسی زبان یازده گزینه به مرحله رای گیری رسیده اند که به ترتیب قرار گرفتن در فهرست دویچه وله به آن ها می پردازم:

«مجمع دیوانگان» همین دیوانه سرایی است که خواننده آن هستید. فعالیت خود را از 25 مرداد ماه 1386 آغاز کرده است و این یادداشت، 1085 امین یادداشت آن است. با مراجعه به صفحه «مجمع دیوانگان» در سایت لایکخور اطلاعات بیشتری از این وبلاگ به دست می آورید. ناگفته پیداست که من در این بخش به وبلاگ خودم رای داده ام و امیدوارم خوانندگان این یادداشت هم انتخاب مشابهی داشته باشند.

«باران» وبلاگ «مهدی خزعلی»، فرزند آیت الله خزعلی است که مواضع انتقادی او از حاکمیت و دولت در کنار حمایتش از جنبش سبز ایران مدت هاست که خبرساز شده و در مجامع خبری و رسانه ای مورد استقبال قرار گرفته است. صفحه این وبلاگ در سایت لایکخور را از اینجا ببینید.

«دستنوشته ها» را متاسفانه دنبال نمی کردم. یکی از خوبی های این جشنواره سالانه وبلاگ نویسان هم این است که وبلاگ های خوبی را که با آن ها آشنایی ندارید به شما معرفی می کند. در مورد این وبلاگ به قلم نویسنده اش از اینجا بخوانید و صفحه اختصاصی آن را در سایت لایکخور از اینجا ببینید.

«ندای امروز»، وبلاگ «امین ثابتی» عزیز هم کمتر نیاز به معرفی دارد. در مورد مسابقه دویچه وله از همین وبلاگ بخوانید و وضعیت آن در سایت لایکخور را از اینجا ببینید.

فوتوبلاگ «هفت» از وحید نیکجو با کارتون های محبوبش شناخته می شود. پیش از این هم اشاره کردم که این وبلاگ در بخش برترین وبلاگ های جهان، نماینده وبلاگستان فارسی سات. صفحه اختصاصی هفت را در لایکخور بخوانید.

«در قند قزل آلا» وبلاگی محبوب و به نسبت پرکار است که نوشته هایش دست کم در گوگل ریدر مورد استقبال گسترده قرار می گیرند. صفحه این وبلاگ در لایکخور را از اینجا ببینید.

«یادداشت های توپ سرگردان» را هم من نخستین بار در این مسابقه دیدم. به نظر می رسد یک وبلاگ اختصاصی در زمینه بسکتبال باشد که می تواند برای دوستداران این رشته ورزشی، به ویژه مشتاقان «NBA» مورد توجه باشد.

«آهو نمی شوی به این جست و خیز گوسفند» دیگر نامزدی است که من با آن آشنایی ندارم. متاسفانه صفحه احتمالی لایکخور این وبلاگ را هم پیدا نکردم.

اما «راز سر به مهر» محمد معینی عزیز، از آن وبلاگ هایی است که من هیچ گاه فرصت خواندنشان را از دست نمی دهم. محمد معینی دقیق می نویسد. منصفانه، مستند و کم حاشیه. عکس های سیاه و سفید و کاریکاتورهای روزش در کنار چهار پاره هایی که جدیدا اضافه شده از بخش های ثابت و محبوب وبلاگ است. «راز سر به مهر» علاوه بر این بخش، در بخش «گزارشگران بدون مرز» هم نامزد شده است که من در آن زمینه رای خودم را به این وبلاگ دادم. صفحه لایکخور راز سر به مهر را از اینجا ببینید.

«مریم اینا» را هم من چندان نمی شناسم اما لایکخور اطلاعات خوبی در مورد آن دارد.

در نهایت «خارخاسک هفت دنده»، از وبلاگ های محبوب در گودر که من هم معمولا از نوشته هایش لذت می برم. صفحه لایکخور این وبلاگ را از اینجا ببینید.

۵ نظر:

  1. ناشناس۵/۱/۹۰

    ممنون آرمان جان به خاطر توضیحات. برایم خیلی دلنشین است که در حین رقابت هم انصاف را کنار نمی گذاری

    پاسخحذف
  2. ناشناس۶/۱/۹۰

    آهو نمی شوی به این جست و خیز...
    صفحه ی لایک خورش اینه: http://www.likekhor.com/search/?site=http://elcafeprivada.blogspot.com/

    پاسخحذف
  3. احمقانست. شاید یک نفر عضو فیس بوک نباشد.همه چیز انحصاری فیس بوک شده. در انتها یک رای به رای هایتان اضافه کنید.من به شما رای می خواستم بدهم

    پاسخحذف
  4. یک نفر هم این وسط جانب انصاف را گرفت

    قزل‌آلا

    پاسخحذف
  5. ممنون آرمان جان ازاینکه ماروازسرگردانی نجات دادی وخوشحالم ازاینکه بلاخره تن آسانی بچه های فامیل (اولیش دخترخودم)انگیزه اینرابه من داد که خودم راه حل مشکلاتم راپیدا کنم بدم نمیاد علاوه براینکه بهت رأی میدم بگم که توبهترینی ...

    پاسخحذف