۱۲/۲۳/۱۳۸۹

دانش خود را یدک نکشید!

باید اعتراف کنم که بخش عمده‌ای از دانش من در کتابخانه‌ام خاک می‌خورد. چندان قابل حمل نیست. به فراخور نیاز ناچارم به آن مراجعه کنم که همیشه امکان پذیر نیست. خلاصه‌اش اینکه میزان دسترسی من به این دانش به میزان فاصله‌ام با کتابخانه‌ام بستگی دارد. برای سادگی دسترسی و بی‌نیازی از ورق زدن صدها و هزاران صفحه کتاب، در هنگام خواندن هرکدام خلاصه‌برداری‌هایی انجام می‌دهم که ساده‌تر و سریع‌تر در دسترس قرار می‌گیرند. اما تا زمانی که این فیش‌برداری‌ها هم در دفاتر یادداشت محصور بودند چندان قابلیت جست و جو نداشتند. همه بار مسوولیت باز هم بر گرده جست‌وجوگر پریشان ذهن افتاده بود. بعدها چاره را در تایپ کردن و ثبت رایانه‌ای یافتم. دست‌کم تا زمانی که لپ‌تاپم را در اختیار داشتم می‌توانستم با یک سری کلیدواژه خلاصه برداری‌هایم را به سادگی مرور کنم. اما این یکی هم همیشگی نبود! تا اینکه با امکانات جدید جناب «گوگل» آشنا شدم.

«Google Document» چیزی شبیه یک «Office» آنلاین است. تقریبا تمامی انواع فایل‌های «Office» را دریافت، ذخیره و یا تولید می‌کند. (word, excel, power point, …) اگر اشتباه نکنم ظرفیت آن هم نامحدود است*. بدین ترتیب هر کاربر، تا زمانی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، نسبت به حمل اطلاعات خود به صورت سخت افزاری بی نیاز خواهد بود. البته این تمام امکاناتی نیست که جناب گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد.

توضیح بیشتر در مورد «Google Document» نیاز به اطلاعات فنی دارد. من اینکاره نیستم! در این مورد پیشنهاد می‌کنم یادداشت «فایل‌های خود را به ابرها بفرستید» را بخوانید. تنها به صورت اشاره به یکی از محبوب‌ترین امکاناتی که گوگل با این طرح جدید در اختیار من قرار داده، به ثبت اطلاعات خودکار اشاره می‌کنم. چیزی شبیه یک دفترچه تلفن که گوگل به عنوان یک منشی ورزیده و رایگان آن را در یک فایل «Excel» وارد کرده و ستون‌هایش را با نام، مشخصات، آدرس ای-میل و یا هر اطلاعات دیگری که شما بخواهید پر می‌کند. این فهرست را می‌توانید خیلی ساده (خیلی ساده که می‌گویم یعنی اینکه من هم بلدم!) به صورت یک فرم طراحی و برای دوستانتان ارسال کنید. نتایج به صورت خودکار مرتب سازی و ذخیره می‌شوند.

خلاصه‌اش اینکه فعلا مشغول جمع‌آوری و بارگزاری دانش خاک خورده خودم بر روی دوش گوگل هستم. به نظرم می‌رسد با تکمیل این فرآیند مطالعات کارآمدتری خواهم داشت. دیگر نه نگران فراموشی این اطلاعات خواهم بود و نه لزومی به یدک کشیدن این بار سنگین می‌بینم. جناب گوگل زحمتش را می‌کشد.

پی‌نوشت:
در قرآن یک تعبیری آمده که می‌گوید: «مثلهم کمثل الحمار، یحمل الاسفار». ممکن است عربی آن را درست ننوشته باشم اما فارسی‌اش می‌شود «حکایت آن‌ها، همچون حکایت الاغی است که کتاب‌هایی را حمل می‌کند». برای توصیف عالمانی به کار می‌رود که تمام دانش خود را در آموخته‌هایشان ذخیره کرده‌اند و کاربردی عملی در زندگی و اخلاق و منش آن‌ها نداشته است. تعبیر جالبی است؛ البته نمی‌دانم اصلا ربطی به این یادداشت من دارد یا نه؛ فقط به ذهنم رسید و گفتم اینجا بنویسم!
بعدنوشت:
* دوستان تذکر دادند که فعلا ظرفیت در حد یک گیگابایت محدود است اما در آینده‌ای نزدیک به سوی فضایی نامحدود حرکت خواهد کرد.

۴ نظر:

  1. ناشناس۲۳/۱۲/۸۹

    تعبیر قرآن طعنه ای است به یهودیان که پیامبری محمد را انکار می کردند...
    شهاب

    پاسخحذف
  2. شهاب جان؛ البته این تعبیر نیست؛ مصداق قرآنی اش است؛ تعبیرش همان عالم بی عمل است.

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲۳/۱۲/۸۹

    بله البته... به این صورت بیشتر به کار می ره...
    شهاب

    پاسخحذف
  4. میرزا۲۳/۱۲/۸۹

    موفقیتتون رو تبریک میگم اما یه پیشنهاد بهتری هم دارم . یه سرویس هات میل باز کنین . جزو امکانات هات میل سرویسی هست به نام اسکای درایو که علاوه بر داکیومنت هر نوع فایلی رو که بخواین اعم از عکس ، موسیقی ، فیلم و حتی آدرس سایت های دلخواهتون رو تا حجم بیست و پنج گیگ می تونین توش آپلود کنین . در ضمن در مواقع انسداد شبکه و از کار افتادن جی میل و یاهو میل هم کار میکنه . 8)

    پاسخحذف