۱۰/۰۶/۱۳۹۹

ایرانی‌ها چقدر کتاب‌های دیجیتال می‌خوانند؟


 

شرکت فیدیبو، بزرگترین ناشر کتاب‌های الکترونیک در کشور، به تازگی جزییات بسیار جالبی از آمار فروش آذرماه خود را منتشر کرده است. (از اینجا ببینید) آماری که تا کنون کمتر منتشر شده و باعث شده تا اطلاعات ما از وضعیت فروش کتاب‌های الکترونیک و ابعاد این صنعت بسیار ناچیز باشد. ما پیشتر در مجموعه «پژوهش کتاب» گزارش‌هایی را در مورد وضعیت صنعت نشر چاپی منتشر کرده بودیم؛ اطلاعات جدید می‌تواند بسیاری از برآوردهای ما را اصلاح و یا تکمیل کند.

 

به گزارش صفحه اینستاگرامی فیدیبو، در ماه آذر امسال، نزدیک به ۹۹۸میلیون صفحه الکترونیک توسط مخاطبان فیدیبو مطالعه شده است. صفحه‌بندی کتاب‌های الکترونیک تا حدودی با کتاب‌های چاپی تفاوت دارد. برای مثال، نسخه چاپی رمان «هیس» نوشته محمدرضا کاتب ۲۸۶ صفحه است اما نسخه الکترونیک آن ۴۵۳ صفحه شده. همچنین رمان «محاکمه»، نوشته فرانتس کافکا از نشر ماهی در نسخه چاپی ۲۷۱ صفحه و در نسخه الکترونیک ۵۶۹ صفحه بوده است. برپایه داده‌های خانه کتاب، در سال ۱۳۹۸ می‌توانیم میانگین صفحات هر کتاب چاپی را حدودا ۲۳۸ صفحه در نظر بگیریم. از مقایسه این تعداد، با نسخه‌های مشابه در کتاب‌های الکترونیک، به نظرم تخمین ۵۰۰ صفحه برای هر کتاب الکترونیک می‌تواند قابل قبول باشد. بدین ترتیب، می‌توان آمار صفحات اعلام شده از فیدیبو را با نزدیک به ۲ میلیون نسخه کتاب جایگزین کرد.

 

اگر با تقریب دیگری تصور کنیم آمار فروش کتاب در تمامی ماه‌های امسال به اندازه آذرماه بوده است، انتظار می‌رود مجموع فروش فیدیبو در سال ۹۹ به چیزی حدود ۲۴ میلیون نسخه کتاب دیجیتال برسد. البته این فقط آمار فیدیبو است و رقبای دیگری همچون طاقچه یا کتابراه نیز به صورت مستقل کتاب‌های الکترونیک می‌فروشند. ما فعلا آماری از این شرکت‌ها نداریم اما می‌دانیم که از فیدیبو کوچکتر هستند. اگر با یک تخمین دیگر، مجموع کتاب‌های الکترونیک دیگر بازار را حدود ۶ میلیون نسخه برای امسال در نظر بگیریم، آن وقت کل فروش کتاب‌های الکترونیک سال ۹۹ می‌تواند بر ۳۰ میلیون نسخه بالغ شود.

 

از سوی دیگر، فیدیبو آمار فروش کتاب‌های صوتی خود در همین مدت را حدودا ۶۸.۷ میلیون دقیقه اعلام کرده است. ما این بار از تقریب ۷ ساعت برای هر کتاب صوتی به چیزی حدود ۱۶۰هزار کتاب در ماه آذر و حدودا ۲ میلیون نسخه کتاب برای سال ۹۹ رسیدیم. در زمینه فروش کتاب‌های صوتی، فیدیبو رقبای بسیار جدی‌تری دارد و آن مرجعیت و اختلافی که در فروش کتاب‌های دیجیتال دارد اینجا متزلزل می‌شود. به همین دلیل شاید تقریب ۵ میلیون نسخه کتاب صوتی برای کل فروشندگان در سال ۹۹ چندان بیراه نباشد.

 

در یادداشت‌های پیش نشان دادیم که مجموع شمارگان کتاب‌های چاپی کشور، از ۱۴۵میلیون نسخه در سال ۹۵ تا ۱۴۹ میلیون نسخه در سال ۹۸ افزایش یافته است و بدین ترتیب اگر تقریب ۱۵۰میلیون نسخه کتاب چاپی را برای امسال هم در نظر بگیریم، آنگاه درخواهیم یافت که ۳۰ میلیون نسخه کتاب دیجیتال و ۵ میلیون نسخه کتاب صوتی، چه درصد بسیار قابل توجهی از صنعت نشر کشور را تشکیل می‌دهند.

 

همچنین، بر پایه برخی گزارش‌ها (از اینجا ببینید) نشان دادیم که فروش نسخه‌های الکترونیک، احتمالا چیزی حدود ۱۸ درصد صنعت نشر آمریکا را تشکیل می‌دهد. جالب اینجاست که در این زمینه نیز ما به درصد بسیار مشابهی با کشور آمریکا رسیده‌ایم و ۳۵ میلیون نسخه کتاب‌های دیجیتال و صوتی، احتمالا چیزی حدود ۱۸درصد صنعت نشر کشور را تشکیل می‌دهند. این آمار نشان می‌دهد که دست‌کم اقشار اهل مطالعه ایرانی، در استفاده از فن‌آوری‌های نوین، هم‌پای پیشرفته‌ترین کشورهای جهان جلو رفته‌اند.

 

در نهایت، یادآوری می‌کنیم که در بخش بررسی فراز و فرود صنعت نشر، تذکر داده بودیم که دست‌کم بخشی از کاهش ظاهری آمار نشر کشور طی یک دهه گذشته را باید به پای شکل‌گیری و رشد نسخه‌های دیجیتال و صوتی گذاشت که آمارهای اخیر به خوبی این مساله را تایید می‌کنند.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر