۵/۰۳/۱۳۹۴

جرات راست گفتن!




«عیسی‌ کلانتری» می‌گوید: «منابع کنونی کشش تأمین نیازهای جمعیت فعلی ایران را ندارد و در آینده نه‌چندان دور حدود ۷۰‌درصد جمعیت ایران باید از کشور مهاجرت کنند». (+) آقای کلانتری سابقه وزارت کشاورزی را در کارنامه دارند و در حال حاضر مشاور رییس جمهور در امور آب و کشاورزی هستند. البته هشدارها فقط در مورد آینده کشور نیست. آقای کلانتری توضیح می‌دهند: «درحال حاضر وضع آبی برخی از شهرهای ایران به سطحی رسیده است که آن شهرها از نظر تعاریف علمی و استانداردهای جهانی به «شهر مرده» تعبیر می‌شوند. به‌عنوان مثال درحال حاضر شاهرود و نیشابور از نظر هیدرولوژی شهر مرده به حساب می‌آیند و بخش عمده‌ای از شهرستان رفسنجان نیز شهر مرده تلقی می‌شود».

این روزها در مورد بحران آب زیاد می‌شنویم. زیاد به ما هشدار می‌دهند و به صورت مداوم از ما می‌خواهند که در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، با این حال مشخص نیست که این گزارش‌ها بجز انذار عمومی، چه کارکردهای دیگری پیدا می‌کنند؟ آیا مسوولین و متخصصین، این آمارهای نگران کننده را به رهبران و مقامات تصمیم‌گیرنده نیز ارایه می‌دهند؟ خبرهای دیگری وجود دارد که در این باره تردیدهای جدی ایجاد می‌کند.

«محمد درویش» می‌گوید که بند۶۳ سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه که مربوط به محیط‌زیست می‌شده است از فهرست این سیاست‌ها حذف شده! (+) پیش از این انتشار سیاست‌های برنامه ششم توسعه پرسش‌هایی را ایجاد کرده بود. برای مثال، از مجموع ۸۰ بندی که در فهرست ابلاغیه رهبری وجود داشت، حتی یک بند هم به ضرورت تمرکز بر روی بحران خشک‌سالی کشور اختصاص نداشت و این در حالی بود که مقام رهبری در این ابلاغیه بر گسترش «جمعیت» و همچنین افزایش نیروهای «بسیج مستضعفین» تاکید مجدد داشتند. حال مدیر دفتر آموزش و مشارکت‌های اجتماعی سازمان محیط زیست، علاوه بر اشاره به حذف بند ۶۳ از فهرست اولیه این سیاست‌ها، خبر از یک اراده عجیب دیگر می‌دهد: «تمرکز برنامه ششم توسعه بر روی رشد جمعیتی ۸درصدی»! (اینجا+)

با یک رشد ۸درصدی، جمعیت کشور ما ظرف ۱۰ سال آینده دقیقا ۲ برابر خواهد شد و از مرزهای ۱۵۰میلیون نفر می‌گذرد. این دقیقا همان عدد مورد علاقه رهبر نظام است که از دو سال پیش مصرانه تاکید می‌کند «ایران ظرفیت ۱۵۰ میلیون جمعیت را دارد». (اینجا+) ایشان به تازگی و در دیدار ماه رمضان خود با تشکل‌های دانشجویی نیز بار دیگر وزیر بهداشت را مورد عتاب قرار دادند که سیاست‌های مبارزه با «پیش‌گیری از بارداری» به خوبی اجرا نمی‌شود. (اینجا+) با این حال داعیه چنین ظرفیتی برای جمعیت کشور از جانب رهبر، با هیچ یک از آمارها و گزارش‌های رسمی در مورد منابع آبی کشور هم‌خوانی ندارد.

در گزارش اعلام شده از جانب عیسی کلانتری می‌خوانیم: «تنها دو کشور در جهان وجود دارد که با بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب‌های سطحی در معرض بحران جدی قرار گرفته‌اند و آن دو کشور ایران و مصر است. این در شرایطی است که میزان بهره‌برداری از آب‌های سطحی در مصر به ٤٦‌درصد و در ایران با اختلاف فاحش به ٩٧‌درصد رسیده است. برای این‌که عمق فاجعه را بهتر متوجه شوید عملکرد برخی از کشورهای جهان را در بهره‌برداری از آب‌های سطحی سرزمین‌شان مرور می‌کنیم: ژاپن ١٩درصد، آمریکا ٢١درصد، چین ٢٩درصد، هند ٣٣‌درصد و در کشوری مانند اسپانیا که از لحاظ اقلیم و ویژگی‌های جغرافیایی به ایران شباهت دارد تنها ٢٥درصد». (+)

بنابر گزارش آقای کلانتری، از جمعیت فعلی کشور هم چیزی در حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر به دلیل خشکسالی باید ایران را ترک کنند، معلوم نیست با رشد انفجاری جمعیت به ۱۵۰ میلیون نفر، چه بلایی قرار است بر سر ما بیاید. با این حال به نظر می‌رسد که این گزارش‌ها فقط برای ایجاد نگرانی در جامعه منتشر می‌شوند و اساسا مشخص نیست آیا به گوش رهبر کشور هم می‌رسند یا نه! شاید بد نباشد به خاطر بیاوریم که مقام رهبری، چندی پیش تصمیمم گرفته بودند که صادرات گاز به اروپا را هم تحریم کنند! این در حالی است که ما نه تنها گازی به اروپا صادر نمی‌کنیم، بلکه بنابر روایت مرکز پژوهش‌های مجلس اساسا چنین امکانی نداریم. (اینجا+) اما چندین ماه پیش از آنکه کارشناسان وزارت نفت با تحلیلی خوش‌بینانه ابراز امیدواری کردند که شاید بتوان راه‌هایی برای فراهم سازی امکان صادرات گاز به اروپا پیدا کرد، (اینجا+) «عبد الوحید فیاضی»، نماینده مردم «نور و محمودآباد» اعلام کرد که پیرو فرمایشان مقام معظم رهبری «متن پیش‌نویس طرح تحریم صادرات گاز به اروپا به دست بنده نوشته شد». (اینجا+)

قول معروفی است در توصیف وضعیت دو پادشاه مستبد پهلوی که «به رضاشاه کسی جرات دروغ گفتن نداشت و به محمدرضاشاه کسی جرات راست گفتن»!


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر