۱۲/۲۴/۱۳۹۱

یادداشت وارده: «چرا خاتمی باید بیاید؟»

کامران سازگار - در مورد آمدن یا نیامدن خاتمی در هفته‌های اخیر صحبت‌های بسیاری رفته است. هر کسی از جنبه‌ای بحث کرده است و می‌توان گفت نکات بیان شده از سوی افراد مختلف در باب آمدن یا نیامدن خاتمی اهمیت خاص خود را دارند و نمی‌توان دلایل مختلف ذکر شده له یا علیه آمدن خاتمی را در تحلیل‌ها نادیده گرفت. اما یک نکته بسیار مهم وجود دارد که آمدن خاتمی را ولو با اطلاع بر رد صلاحیت، ضروری و حیاتی می‌سازد.

برخی افراد تصور می‌کنند اکنون که احمدی نژاد، ضربه‌هایی کاری بر پیکرۀ اقتصاد این مملکت وارد کرده است و همگان حتی همراهان سابقش متوجه متوهم بودن و چیزی در چنته نداشتن این فرد شده‌اند، پس لاجرم فضا برای ورود مجدد و پیروزمندانۀ اصلاح‌طلبان و احتمالاً سبزها فراهم است و می‌باید منتظر یک دوم خرداد دیگر باشیم.  این جملات خلاصه‌ای است از استدلال برخی دوستان. اما به نظر می‌رسد این تحلیل چندان واقع گرایانه نباشد. کافی است به چهار سال گذشته برگردیم و تمام هزینه‌هایی که حاکمیت برای از صحنه راندن سبزها و اصلاح طلبان درجه اول بر خود تحمیل کرده است را از نظر بگذرانیم. آیا حاکمیتی که آن را بخوبی شناخته‌ایم حاضر است پس از این همه هزینه، براحتی شکست سیاست‌های خود را بپذیرد و برای نجات خود از بحران‌ها دست بدامن اصلاح طلبان و شخص شاخص آن‌ها خاتمی شود؟

جواب مثبت دادن به این پرسش ساده انگارانه است. نکته این است که حاکمیت برای خروج از بحران اصلاً نیازی به اصلاح طلبان ندارد. دلیلش این است که تمام اصولگرایان و طرفداران حاکمیت، افراد دیوانه و متوهمی مثل احمدی‌نژاد نیستند. در همین خیل افراد موسوم به ولایی، افراد زیادی یافت می‌شود که صرف نظر از داشتن یا نداشتن اقبال مردمی، هوش مدیریتی شان خیلی بیشتر از امثال احمدی‌نژاد است و مخاطرات کمتری می‌آفرینند. نمونه بارز آن‌ها قالیباف است و حتی افراد دیگری مثل لاریجانی را هم می‌توان از این دست به حساب آورد. پس تا وقتی افراد فهمیده‌تری (هم از نظر گوش بفرمانی ِ رهبری و هم از لحاظ داشتن تعادل سیاسی ولو تعادل ظاهری) در میان اصولگرایان و ولایتمداران یافت می‌شود، حاکمیت چه دردی دارد که دست به دامان امثال خاتمی بشود؟ شاید خواننده بگوید افراد مذکور ولو مثل احمدی‌نژاد دیوانه نباشند اما اقبال مردمی ندارند و گرچه ممکن است تغییراتی اندک در جهت بهبود وضع معیشت مردم ایجاد کنند اما دوای درد این مملکت نیستند و فقط درمان نهایی را به تأخیر می‌افکنند. من با این سخن موافق هستم اما نکته این است که اقبال مردمی و تغییرات حقیقی و اساسی مطلقاً برای حاکمیت موضوعیت ندارد. آنچه برای آنها اهمیت دارد این است که آنها بر سریر حکومت بمانند و اوضاع هم به نسبه آرام باشد. این تنها چیزی است که حاکمیت بدنبال آن است و اتفاقاً مطابق تحلیل زیر می توانند با یک اصولگرای عاقل و میانه رو به این مطلوب دست یابند.

احمدی نژاد هشت سال اقتصاد مملکت را شخم زد و کاشته های هاشمی و خاتمی را بر باد داد و نتایج آن را مردم طبقه متوسط با گوشت و پوست خود حس می‌کنند. فشار اقتصادی آن چنان است که در این شرایط، مردم فقط دنبال نجات هستند ولو نجاتی موقتی، تا بتوانند از خفگی درآیند و کمی نفس بکشند. فرض را بر این بگیرید که انتخاباتی سرد و بی رونق انجام شود و یکی از اصول گرایان میانه رو و عاقل، رئیس جمهور شود. با ضربه‌های عمیقی که احمدی‌نژاد بر پایه های اقتصاد وارد کرده است، آن فرد باید چهار سال را تلاش کند تا برخی از آسیب‌ها را برطرف کند و مقداری مردم را از خفگی اقتصادی درآورد. لاجرم ماجرای احمدی‌نژاد منحصر به هشت سال ریاست جمهوری او نیست بلکه با در نظر گرفتن عواقب آن براحتی تا چهار سال بعد آن را هم در بر می گیرد. تصور کنید دوازده سال فشار اقتصادی و در پایان مقداری گشایش اقتصادی. در این دوازده سال مردم آنچنان تحت فشار بوده‌اند که تنها چیزی که یادشان نمی‌افتد فضای باز سیاسی و در بند بودن بسیاری از سیاسیون منتقد از جمله بزرگان جنبش سبز است.

با گشایش اندک اقتصادی که نهایتاً فراهم می‌شود هم مردم از سر ناچاری راضی می‌شوند و هم حاکمیت یاد می‌گیرد که دیگر باید احتیاط کند و اصولگرایان میانه رو را در رأس امور قرار دهد و نه افراد متهور و متوهمی مثل احمدی نژاد را. با گشایش اقتصادی که در انتهای چهار سال فراهم می‌شود، حاکمیت با قیافه حق بجانب هرگونه راه برای عرض اندام اصلاح طلبان را مجدداً می بندد و به دلیل حمایت ظاهری مردم (آنهم به دلیل همان گشایش اقتصادی اندک پس از آنهمه سختی) هیچگونه واهمه‌ای از این کار نخواهد داشت. لاجرم ریاست جمهوری در میان اصولگرایان تداوم می یابد، آن هم نه فقط برای یک چهار سال دیگر، به شما اطمینان میدهم برای حداقل چند دهه. حاکمیت از تجربۀ احمدی‌نژاد چیزها آموخته است. یکی از آموخته‌هایش این است که از میان افراد ولایی و گوش بفرمان، آنهایی را سوا کند که میانه رو تر هستند و زیاد برای دنیا شاخ و شانه نمی‌کشند. آن‌ها یاد گرفته اند برای تحقق نیت هایشان، روشی آرامتر را اتخاذ کنند تا تنش زیادی در سطح بین المللی برای شان فراهم نشود و در سطح داخلی نیز مردم، ولو از سر ناچاری، پذیرای آنان باشند و برای جایگزین کردن آنها با افراد سبز و اصلاح طلب خطر نکنند زیرا می دانند حکومت در این یک مورد تا چه حد جدی و سرسخت است. به عبارت خلاصه تر، حاکمیت از تجربۀ احمدی نژاد یاد گرفته است که چگونه به نحوی سالم تر و بی هزینه تر در قدرت بماند و به مردم هم یاد می دهد  که حداقل گشایش و رفاه را غنیمت بدانند و خیال باطل در سر نپرورانند. این پروسه می تواند براحتی تا چند دهه ادامه پیدا کند؛ پروسه ای با حداقل گشایش های معیشتی برای مردم و حداکثر اختناق سیاسی برای گروه های مخالف. تا وقتی این راه در پیش پای حاکمیت قرار دارد مطلقاً نیازی به امثال خاتمی نخواهد داشت. اصلاح طلب ها با کمترین هزینه برای چند دهه از عرصه سیاست این مملکت خارج خواهند شد.

حال با تحلیل فوق روشن می‌شود چرا اعلام رسمی کاندیداتوری خاتمی از هر چیزی واجب‌تر است ولو اینکه او را با هر هزینه ای رد صلاحیت کنند. اگر خاتمی کناره بگیرد و اعلام کاندیداتوری نکند، انبوهی از افراد چه رده دوم های اصلاح طلب و چه اصولگرایان هستند که کاندیدای ریاست جمهوری می شوند و همان سناریوی فوق محقق می شود. اما فرض کنید خاتمی کاندیدا شود. اگر او را رد صلاحیت نکنند تمام معادلات حاکمیت به هم می ریزد، پس لاجرم به هر قیمتی او را رد صلاحیت خواهند کرد. رد صلاحیت خاتمی در چنین شرایط و با سناریوی محتملی که حاکمیت برای چند دهۀ آینده می نویسد تنها راه به چالش کشیدن حاکمیت است. رد صلاحیت خاتمی بیشترین هزینه را بر حاکمیت تحمیل می کند. فرض کنید خاتمی مطلقاً تا آخرین روز ثبت نام کاندیداها هیچ حرکتی انجام ندهد بگونه ای که اصلاح طلبان، مردم و حاکمیت، همگی تصور کنند خاتمی کاندیدا نمی شود اما ناگهان در آخرین روز خاتمی به وزارت کشور مراجعه کند و برای ریاست جمهوری ثبت نام کند. ولوله ای بپا می شود. تمامی معادلات به هم می ریزد. موجی از شادی در مردم پدیدار می شود. فرصت زیادی برای عکس العمل از جانب حاکمیت وجود ندارد. رد صلاحیت خاتمی همان و خالی شدن آشکار و مفتضحانۀ حوزه های رأی گیری از مردم در روز انتخابات همان. افتضاحی بین المللی برای حاکمیت و این دقیقاً چیزی است که شخص رهبر از آن وحشت دارد. او چون خود را رهبر مسلمانان جهان قلمداد می کند تحمل این رسوایی را در معرض چشمان مسلمانان جهان ندارد.

تمام سخن من در این است که اگر خاتمی مطلقاً وارد میدان انتخابات نشود، آنها با سناریویی طراحی شده، موقعیت خود را تا چند دهه تثبیت می کنند و بخوبی می دانند چکار کنند. کافی است خاتمی معادلات آنها را با اعلام کاندیداتوری بهم نریزد و آنها چهار سال فرصت پیدا کنند تا گندهای احمدی نژاد را پاک کنند و خودی نشان بدهند. آنگاه ادامه راه را بخوبی بلد هستند. آمدن خاتمی چه به رد صلاحیتش بینجامد و چه نینجامد، سناریوی حاکمیت را بر باد می دهد. اگر خاتمی بیاید و رد صلاحیت شود، رئیس جمهور اصولگرای آینده هر قدر هم بکوشد نمی تواند از پس لرزه های رد صلاحیت خاتمی در امان بماند و اصولگرایان هر قدر هم تلاش کنند باز هم این شمشیر بالای سر آنها قرار دارد که "اگر می گذاشتید خاتمی می آمد خیلی از شما بهتر عمل می کرد". اما اگر خاتمی اصلاً نیاید آنها زبانشان دراز است که «می‌خواست بیاید، مگر ما جلویش را گرفته بودیم؟ اگر عرضه اش را داشت می‌آمد». آنگاه آنها سناریوی محتمل فوق را براحتی و بی دردسر چندانی عملی می‌کنند.

نکتۀ مهم دیگر وضعیت افراد دربند جنبش سبز است. در پایان چهار سال دیگر که پس لرزه های اقتصادی ریاست جمهوری احمدی نژاد تازه اندک اندک توسط یک اصولگرای میانه رو جمع می شود، تنها چیزی که به یاد مردم نخواهد افتاد اسرای جنبش سبز است و تنها راه به یاد ماندن نام و راه آنها آمدن خاتمی است ولو با رد صلاحیت. افرادی که خاتمی را ذخیره ای برای اصلاح طلبان و جنبش سبز می شمارند که نباید با خطر کردن هدر رود باید این نکته را به خاطر بسپارند که در صورت نیامدن خاتمی، ریاست جمهوری از آن یک اصولگرای میانه رو خواهد بود که تداوم آن در دستان آنها را برای چند دهه تضمین خواهد کرد مگر اینکه اتفاقاتی پیش بینی نشده و خاص در داخل کشور یا در عرصۀ بین المللی بیفتد که سناریوی حاکمیت را بهم بریزد. اما در تحلیل ها و تعیین خط مشی های سیاسی نمی توان به چنین اتفاقات نادری دل خوش کرد. اکنون دقیقاً همان سر بزنگاهی است که سرمایه ای مثل خاتمی باید خرج شود.

پی نوشت:
«مجمع دیوانگان» مشتاقانه از انتشار یادداشت‌های شما استقبال می‌کند.

۱۲ نظر:

  1. ناشناس۲۴/۱۲/۹۱

    معلوم نیست مبنای این فرضیه گشایش اقتصادی با آمدن یکی از مترسک های خامنه ای چیست. اقتصاد ویران ما تنها نتیجه دست آوردهای احمدی نژاد نیست. نقش تحریم ها رو دست کم گرفتید. فرضیه دیگر هم که فرمودید حاکمیت یاد گرفته سالم تر و بی هزینه تر در قدرت بماند سوال برانگیزه. به نظر من که در خامنه ای یک روند کاملا مشهود نزول عقلانی رو در سالهای اخیر می شود مشاهده کرد.
    اگر به قول شما حکومت از خالی بودن حوزه های رای وحشت داره ، چرا از الان وحشت زده اشون نکنیم. به قول دوستی، چرا ما نباید مثل طرفداران آنگ سان سوچی چندین سال انتخابات رو تحریم کنیم. این تحریم با تحریم های مخالفان رژیم در سالهای گذشته تفاوتهای بنیادین دارد.
    یه دیوونه دیگه

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۴/۱۲/۹۱

    شمانقش احمدی نژاد را ندیده گرفته اید.مشایی بهر تهدیدی دست خواهد زد تا در انتخابات شرکت کند اگر آقای خاتمی در انتخابات شرکت نکند بی شک رای نهایی ازآن مشایی است.

    پاسخحذف
  3. محسن ق۲۴/۱۲/۹۱

    من منطق بکار بردن "چند دهه" رو درک نمیکنم. تنها بنظرم میرسه که مولف خواسته از این ابزار برای وحشت انداختن در دل خواننده استفاده کنه که وامصیبتا اگر خاتمی نیاید. گویا مولف فراموش کرده که طی 35 سال گذشته حاکمیت (در معنای اجرایی و نه نظام) چندین بار دیت بدست شده و فرضیه "چند دهه اساسا" بنیادی نداره بخصوص با نگای به عمر حکومتهای توتالیتر و دیکتاتور در چند دهه اخیر. پرواضح است که قصد من عدم حمایت از حضور خاتمی نیست بلکه مهمترین دلیل ذکرشده در متن را به هیچ عنوان متقن نمیبینم.
    بخش دیگر قابل نقد جمله ذیل است: "اگر خاتمی بیاید و رد صلاحیت شود، رئیس جمهور اصولگرای آینده هر قدر هم بکوشد نمی تواند از پس لرزه های رد صلاحیت خاتمی در امان بماند و ...". سوال من این است که اساسا اصولگرایان با پس لرزه های حبس خانگی دو کاندیدای قبلی و خون های ریخته شده و بازداشت ها و شکنجه های بعد از انتخابات 88 چه کردند که نمیتوانند با ردصلاحیت خاتمی بکنند. این مقوله از این جهت دارای اهمیا بسیار کمتری است که جامعه در منفعلانه ترین شرایط خود بسر میبرد که استیصال مردم از شرایط موجود و اختناق حاکم بر جامعه حالتی از بی تفاوتی را نسبت به مسائلی از این دست به ارمغان آورده است.
    من کماکان اعتقاد دارم که یهترین گزینه موجود برای جلب آرای مردم کسی نیست بجز خاتمی اگرچه در اثرگذار بودن او در این شرایط چندان اطمینان ندارم.

    پاسخحذف
  4. ناشناس۲۴/۱۲/۹۱

    حکومت کلی هزینه کرد که اصلاح طلبان و سبزها رو از صحنه خارج کنه، هزینه ی رد صلاحیت خاتمی، در برابر اون همه هزینه ای که سال 88 داد هیچه.

    پاسخحذف
  5. غلامعلی یوسفی۲۴/۱۲/۹۱

    شما طوری از آمدن خاتمی صحبت می کنید که گویی یک " جوان سبز " می خواهد بیاید.
    خاتمی سالهای 80 تا 84 چیزی از یک اصولگرا کم ندارد.
    خاتمی در نوع عمل، تفاوت زیادی با قالیباف یا رضایی یا لاریجانی نخواهد داشت.
    اصلأ آدم عاقل، اصلاح طلب و اصولگرایش یک شکل است.
    خاتمی از جنس سبز و سبز بازی نیست.

    پاسخحذف
  6. بهروز۲۵/۱۲/۹۱

    آقای غلامعلی یوسفی میفرمایید که "خاتمی در نوع عمل، تفاوت زیادی با قالیباف یا رضایی یا لاریجانی نخواهد داشت." اگه اینطور چرا اصرار دارید که بیاد؟ خوب یکی از اونها انتخاب بشه که بهتر! هیچ زحمتی هم که نداره. ما میتونیم بشینیم و این نمایش رو نگاه کنیم. مشکل چیه که شما می خواهید خاتمی بیاد؟ با احترام.

    پاسخحذف
  7. غلامعلی یوسفی۲۵/۱۲/۹۱

    نگاه مردم و بخصوص فعالان ما صرفأ سیاسی است .
    مدیریت اجرایی، اقتصاد، سازندگی، روابط خارجی و از این قبیل، برایشان اهمیت ندارد.
    فقط وضعیت روزنامه ها، زندانیان سیاسی و مقابله با ولایت فقیه برایشان اهمیت دارد.
    بنابراین از نظر سیاسی تفاوت زیادی بین خاتمی و اصولگرایان فهمیده و منطقی وجود ندارد.
    . . .
    خاتمی مانند آقایان کروبی و موسوی، تحت تاثیر فعالان سیاسی و مطبوعاتی قرار نخواهد گرفت.

    پاسخحذف
  8. ﻳك چﺳﻮاﻝ: اﮔﺮ ﺧﺎﺗﻤﻲ ﺭﺩ ﺻﻼﺣﻴﺖ ﻧﺸﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﺑﺮﻧﺪﻩ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ ﻫﻢ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺣﺎﻻ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺗﻘﻠﺐ ﻳﺎ ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ اﻧﺘﺨﺎﺑﺎﺕ و ﻳﺎ ﻋﺪﻡ اﻗﺒﺎﻝ و ﻣﺤﺒﻮﺑﻴﺖ ﻋﻤﻮﻣﻲ, ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﭼﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ?
    اﮔﺮ ﺧﺎﺗﻤﻲ ﺁﻣﺪ و ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺩﺭﮔﻴﺮﻱ ﻫﺎﻱ ﻗﺒﻠﻲ ﺑﻴﻦ اﺻﻮﻟﮕﺮاﻫﺎ و اﺻﻼﺡ ﻃﻠﺐ ﻫﺎ ﺗﻜﺮاﺭ ﺷﺪ و ﻋﻤﻼ ﺧﺎﺗﻤﻲ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺖ ﻫﻴﭻ ﻛﺎﺭﻱ اﻧﺠﺎﻡ ﺩﻫﺪ و ﻳﺎ ﺣﺘﻲ اﻧﺠﺎﻡ ﺩاﺩ ﻭﻟﻲ ﺑﺎ اﻳﻦ اﻭﺿﺎﻉ ﺧﺮاﺏ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﭼﻨﺪاﻥ ﻣﻮﺛﺮ ﻧﺒﻮﺩ, ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﺗﻜﻠﻴﻒ اﺻﻼﺡ ﻃﻠﺒﻲ و ﺟﻨﺒﺶ ﺳﺒﺰ ﭼﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ?
    ﻣﻦ ﻫﻨﻮﺯ ﻧﻤﻲ ﺩاﻧﻢ اﻭﺿﺎﻉ ﺑﻬﺘﺮ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺭا ﺗﺮﺟﻴﺢ ﻣﻴﺪﻫﻢ ﻳﺎ ﺁﺯاﺩﻱ ﺑﻴﺎﻧي ﻛﻪ ﺑﺎﺭﻫﺎ و ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺗﻮﺳﻄ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺗﻌﺎﺭﺽ ﻗﺮاﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ و ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺁﻥ ﺗﺮﻭﺭ و ﻭﻗﺎﻳﻊ ﻛﻮﻱ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ و ﺯﻧﺪاﻥ اﺩاﻣﻪ ﭘﻴﺪا ﻛﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﻓﻜﺮ ﻣﻲ ﻛﻨﻢ ﺑﻬﺒﻮﺩ اﻭﺿﺎﻉ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺩﺭ اﻭﻟﻮﻳﺖ اﺳﺖ. ﺩﺭ ﺷﺮاﻳﻄ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﻬﺘﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﺁﺯاﺩﻱ ﺧﻮاﻩ ﺑﻬﺘﺮ ﺭﺷﺪ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ و ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﻧﻆﺎﻡ ﺣﺎﻛﻢ ﻭاﺑﺴﺘﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ.
    ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﻫﺮ ﻛﺎﻧﺪﻳﺪاﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻱ اﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﺑﻬﺘﺮﻱ اﺭاﻳﻪ ﺩﻫﺪ, اﻗﺒﺎﻝ ﺑﺎﻻﺗﺮﻱ ﺩاﺭﺩ

    پاسخحذف
  9. ناشناس۲۵/۱۲/۹۱

    در جواب دوست عزیز zaviyeh:
    اگر احمدی نژاد کاری نکند که برکنارش کنند، که احتمالش بسیار ضعیف است، از آنجا که برگزار کنندۀ انتخابات، احمدی نژاد است و با توجه به تقابل هایی که فعلاً او با سپاه و آخوندها پیدا کرده است، در صورتی که خاتمی نامزد شود، احتمال تقلب در حد صفر است، چون دو رقیب (نظام و شورای نگهبان، و احمدی نژاد) بشدت مراقب یکدیگر خواهند بود. حتی این احتمال وجود دارد احمدی نژاد از آرای اصلاح طلبان محافظت کند زیرا خودش بهتر از هر کس دیگری می داند که پس از پایان ریاست جمهوریش، حتی تأمین جانی هم ندارد. قطعاً او فردی مثل خاتمی را به افرادی مثل قالیباف و لاریجانی یا اصولگرایان دیگر ترجیح می دهد.

    از لحاظ اقبال مردمی خاتمی هم اگر از فعالان سیاسی و روشنفکران فاصله بگیرید و به متن مردم نزدیکتر شوید میزان اقبال خاتمی بیشتر می شود. تقریباً تنها مخالفان خاتمی در میان فعالان سیاسی هستند و نه مردم کوچه و بازار. از بابت اقبال مردمی خاتمی نگرانی زیادی وجود ندارد.

    پاسخحذف
  10. ناشناس۲۶/۱۲/۹۱

    دوست عزیزی گفته است "حکومت کلی هزینه کرد که اصلاح طلبان و سبزها رو از صحنه خارج کنه، هزینه ی رد صلاحیت خاتمی، در برابر اون همه هزینه ای که سال 88 داد هیچه"

    به نظر من، هزینه رد صلاحیت خاتمی از هزینه کودتای 88 هم بیشتر است. اقل تفاوتش در این است که خاتمی فرد شناخته شده ای در سطح جهانی است و رد صلاحیت او، دامنه تحریم ها را بسیار بیشتر خواهد کرد در حالیکه موسوی فرد ناشناخته ای برای جامعه جهانی بود و گذشته اش چیز دندان گیری را نشان نمی داد.

    پاسخحذف
  11. ناشناس۲۷/۱۲/۹۱

    چرا شما حضور و باخت خاتمی رو محتمل در نظر نمی گیرید؟

    پاسخحذف
  12. غلامعلی یوسفی۲۷/۱۲/۹۱

    دوست ناشناسی پرسیدند:
    چرا شما حضور و باخت خاتمی رو محتمل در نظر نمی گیرید؟
    معمولأ ایرانیها در زمان سختی درست فکر می کنند.
    وقتی دلار شش تومان است، آزادیخواه می شوند!!
    وقتی پراید هفت تومان است، عدالتخواه می شوند!!
    امروز روز واقع بینی ایرانی هاست.
    به احتمال قوی در انتخابات پیش رو درست انتخاب خواهند کرد.

    پاسخحذف