۷/۳۰/۱۳۹۰

زمزمه پایان کار گودر و درخواست کمک از هم‌وطنان مهاجر

می‌گویند گوگل می‌خواهد «گوگل ریدر» خود را بازنشسته کند. باور نکردنی است. نه از این جهت که چنین تصمیمی غیرعقلانی است یا عجیب است که یک کمپانی بزرگ بخواهد تولیداتش را تغییر دهد. تنها از این جهت که بسیاری از وبلاگ‌نویسان و خبرخوان‌های داخل کشور آنقدر به آن وابسته شده‌ایم که حتی نمی‌توانیم نبودش را تصور کنیم. به شخصه روزانه بیش از 300 وبلاگ و ده سایت خبری را در خوراک‌خوان گوگلی خودم پی‌گیری می‌کنم. این منابع، در کنار همخوان شده‌های دوستان دیگر حداقل نیازهای من برای آگاهی از روی‌دادهای فضای مجازی است تا همچنان بتوانم به وبلاگ‌نویسی ادامه دهم. در نبود چنین امکانی، قطعا چنین حجمی از خبرخواندن غیرممکن، و زمان لازم برای دسترسی به حداقل اخبار هم چند برابر می‌شود. همه این‌ها در شرایطی است که اساسا فیلترینگ اجازه این دسترسی را بدهد.


خلاصه بگویم، وبلاگ نویسی در داخل کشور هزینه‌ها و خطرات خاص خودش را دارد. پذیرش این خطرات تنها زمانی منطقی به نظر می‌رسد که در درجه نخست بتوان محتوایی قابل عرضه تولید کرد و در درجه دوم بتوان امیدوار بود گستردگی تعداد مخاطبان، کفه ترازوی «هزینه - فایده» را به سمت ادامه فعالیت سنگین کند. در نبود «گوگل ریدر»، این وبلاگ نزدیک به 4000 نفر از مخاطبین روزانه خود را از دست خواهد داد و این ضربه‌ای نیست که به سادگی بتوان آن را پشت سر گذاشت.


من دقیقا نمی‌دانم چه امکانی برای حل این مشکل وجود دارد، اما تردید ندارم که در نبود «گودر» و با گسترش روزافزون فیلترینگ و اختلالات اینترنتی، دسترسی به اطلاعات برای کاربران داخلی به کمترین حد ممکن تنزل خواهد یافت و این یعنی یک گام به سوی تبدیل شدن به جزیره‌ای بی‌خبر از جهان، نظیر آنچه در «کره شمالی» شاهدش هستیم. به گمان من، هم‌وطنان مهاجر می‌توانند و حتی «باید» در این شرایط به کمک داخل‌نشین‌ها بیاید. قطعا می‌توان لابی‌هایی تشکیل داد و از نهادهای خبری مستقل، گروه‌های حامی اطلاع‌رسانی آزاد و حتی نهادهای حقوق بشری درخواست کرد که با کمپانی گوگل وارد مذاکره شوند. گوگل کمپانی بزرگی است که پیش از این هم بارها نشان داده جلب نظر افکار عمومی و نمایش یک وجهه «مردمی» برای اهمیت بسیاری دارد، پس اصلا عجیب نیست که ایرانی‌های مهاجر بتوانند جلوی این تغییر سیاست را بگیرند. این‌جا یک جامعه گسترده مجازی در خطر قطع ارتباط قرار دارند. اگر کاری قرار است انجام دهید، الآن وقتش است.


پی‌نوشت:
نمی‌دانم چه کسی و با چه مخاطبی این+ در خواست را تهیه کرده است. اما از آنجا که «لنگه کفشی در بیابان نعمت است» شما هم سری به این+ آدرس بزنید و متن پیشنهادی را برای گوگل ارسال کنید.


این+ صفحه فیس‌بوکی هم به منظور مشابهی طراحی شده است.

۴ نظر:

  1. ناشناس۳۰/۷/۹۰

    agha shoma maani in jomalat ro chi tarjome mikonin

    . Your data belongs to you, after all, and we want to make sure you can take it with you.
    Your subscriptions
    Your shared items
    Your friends
    Your likes
    Your starred items

    sohbaty az bastan reader nist kee daran noonavaresh mikonan

    پاسخحذف
  2. ناشناس۱/۸/۹۰

    آقا اینجوری که من مطالعه کردم فقط می خوان قابلیت های اجتماعی اش رو حذف کنن. همینطور اپ هایی با قابلیت "اجتماعی" رو از iGoogle. ولی اپ های غیر اجتماعی و iGoogle سر جاش می مونه. احتمالا گوگل ریدر هم همینطور میشه. فکر میکنم قابلیت کامنت گذاری و شیر کردن و از این قبیل رو ازش حذف کنن.
    به نظرم بهترین راه ایمیل یا کامنت در وبلاگ فارسی گوگل باشه. گویا تمام ایمیل هارو می خونن، تا حالا چند بار هم فید بک دادند.
    شاید بد نباشه شما یه پست بدی وبلاگشون رو معرفی کنی. شاید اگه فالوئر های خودشون به تعداد خیلی زیاد برسه، جایگاه گوگل ریدر رو بین ایرانی ها دستشون بیاد.
    تا الات 2250 تا بیشتر فالوئر نداره!
    http://googlepersianblog.blogspot.com/

    پاسخحذف
  3. ناشناس۱/۸/۹۰

    گوگل ریدر فقط داره تغییر میکنه. مهمترینش اینکه کارهایی که باید گوگل پلاس بکنه رو دیگه نمی کنه. بازنشسته رو در کدوم مرجع باید دید؟

    پاسخحذف
  4. ناشناس۱/۸/۹۰

    گودر تعطیل نمی‌شه، بلکه به عنوان یک سرویس خوراک‌خوان آنلاین همچون گذشته به کار خودش ادامه می‌ده. (نمی‌دونم کدوم احمقی این شایعه رو ساخته که گودر داره تعطیل می‌شه)
    http://goo.gl/UGIPl

    پاسخحذف