۱/۲۱/۱۳۸۸

اعدام، یک سیاست شکست خورده

سازمان عفو بین الملل چندی پیش گزارش سالانه خود را از وضعیت اعدام در سراسر جهان اعلام کرد. (از دویچه وله بخوانید) بنابراین گزارش هرچند تعداد کشورهای اجرای کننده مجازات اعدام از 52 کشور به 25 کشور کاهش پیدا کرده، اما مجموع تعداد اعدام ها از 1252 مورد در سال 2007 میلادی به 2390 مورد در سال 2008 افزایش یافته است. در این فهرست نیز بار دیگر کشور چین با دست کم مورد 1718 اعدام در صدر فهرست کشورهای اجرا کننده اعدام قرار دارد و رتبه دوم به ایران اختصاص دارد.

صرف نظر از مباحث تئوری در مخالفت و یا موافقت با این مجازات، صرف بررسی آمار ارائه شده از اجرای این حکم به خوبی نشان می دهد که سیاست اجرای اعدام برای جلوگیری از افزایش جنایات کاملا شکست خورده است. برای درک این مسئله می توان به صورت مشخص به آمار اعدام در کشور ایران دقت کرد که از 317مورد در سال 2007 به 346مورد در سال 2008 افزایش یافته و این تعداد تقریبا یک رشد 10 درصدی را نشان می دهد. از آنجا که کشور ما هیچ گاه رشد جمعیت 10درصدی را تجربه نکرده است این آمار نشان می دهد که نسبت وقوع جنایات به کل جمعیت کشور در حال افزایش است و مجازات اعدام در بازدارندگی از این مسئله کاملا شکست خورده است. با همین استدلال می توان وضعیت مشابهی را در دیگر کشورهای مجری اعدام مشاهده کرد که نشان می دهد این مسئله مختص ایران نیست.

شاید درک همین حقیقت ساده است که سبب تمایل روز افزون کشورهای جهان به سوی ترک مجازات اعدام شده؛ تا جایی که در حال حاضر 138 کشور جهان دست از اجرای مجازات اعدام کشیده اند و این آمار سال به سال در حال افزایش است. با این حال بحث در مورد حذف یا ادامه اجرای مجازات اعدام در کشور ما همچنان یکی از خطوط قرمز محسوب می شود که به نظر من دلیل آن این است که مخالفان و موافقان این مجازات هیچ یک نتوانسته اند مرزبندی مشخصی میان بحث بر سر یک مسئله جامعه شناختی با موضوعات و اختلافات سیاسی ایجاد کنند.

پی نوشت:
دست کم 8 تن از اعدام شدگان در ایران در سنین کمتر از 18 سال مرتکب جرم شده بودند.
رشد جمعیت کشور در حال حاضر حدود 1.61 درصد است.
سردار احمدی مقدم نیز در مصاحبه جنجالی اخیر خود افزایش جنایات در کشور را تایید کرد.
در مورد دلایل افزایش جنایات در کشورهای مجری اعدام به زودی خواهم نوشت، در حال حاضر می توانم مطلب «اعدام خشونت را بازتولید می کند» را توصیه کنم.

تنها با یک کلیک به عضویت «مجمع دیوانگان» درآیید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر