۷/۳۰/۱۳۹۳

این ترانه را فریاد بزنید


 من مخاطب حرفه‌ای موسیقی راک نیستم. حتی در مورد موسیقی سنتی هم که بیشتر گوش می‌دهم جرات نوشتن ندارم، اما این پست، یک یادداشت صرف در مورد موسیقی نیست. این نوشته، یک جور تقسیم هیجان و تجربه با هم است.

خیلی ساده بگویم: من دارم در مورد قطعه شماره ۸ از آلبوم «مستن برهوت» صحبت می‌کنم. یک آلبوم موسیقی به سبک راک (Heavy Metal) با اشعاری از «معینی کرمانشاهی»، «احمد شاملو»، «مولانا» و البته همین قطعه شماره ۸ که به گزیده‌ای از شعر «آه ای زندگی» از «فروغ فرخ‌زاد» تعلق دارد. شعری که اگر دقیقا با همین سبک آلبوم خوانده شود، آن وقت من می‌توانم بگویم که زیباترین بازگو کننده احساسی است که من به زندگی دارم. احساسی که حتی اغراق نیست اگر نام آن را «مانیفست» بگذارم!

شعر فروغ را، به هر سبک و سیاق و با هم ضرباهنگ دیگری اگر می‌خواندم، دشوار بود که اینقدر با آن احساس نزدیکی کنم. اما احساس خشمی که در تم موسیقی «هوی متال» آلبوم «برهوت» وجود دارد، دقیقا همان احساسی است که من برازنده این شعر می‌دانم. جایی که خواننده/شنونده در عین درماندگی، در عین خشم، و همان‌گونه که خود شاعر می‌گوید، در عین «پوچی»، شور و اشتیاق خود را به زندگی فریاد می‌زند. به نظرم چنین کسی به درجه‌ای از درک معنای زندگی رسیده که توضیح دادنی نیست، شاید انتقال دادنی هم نباشد، فقط باید آن را تجربه کرد و در آغوشش رسید.

در این احساس، شما لزومی ندارد به معنای خاصی در زندگی دست پیدا کنید، یا به اهدافی برسید و یا در شرایط و احساسات مناسبی قرار داشته باشید که بتوانید زندگی را دوست داشته باشید. بلکه کاملا برعکس، شما درست در لحظه‌ای که به پوچی زندگی ایمان دارید، درست در شرایطی که پر شده‌اید از «ترانه‌های سیاه»، درست در آن لحظه‌ای که گمان می‌کنید زمین و آسمان با شما به کین نشسته، تمام رویاهای‌تان از دست رفته، تمام درها به روی‌تان بسته شده و بلندترین دیوارها راه‌تان را سد کرده‌اند، درست در همین لحظه است که سر را به آسمان می‌کنید و از ته قلب عشق به زندگی را فریاد می‌زنید.

من بیشتر از این حرفی ندارم. به نظرم آلبوم «مست برهوت»، تنها و تنها به دلیل همان یک ترانه‌اش ارزش آن را داشت که آن را به هرکسی که می‌توانم توصیه کنم. (هرچند دیگر قطعات آلبوم هم خوب بودند) اما چه به کمک این آلبوم و چه بدون آن، امیدواری من آن است که روزی همه بتوانند چنین احساس عاشقانه‌ای به زندگی را تجربه کنند و همه بتوانند درست به همین اندازه صادقانه و از صمیم قلب فریاد بزنند که عاشق زندگی هستند.

پی‌نوشت:

برای خرید سی.دی این آلبوم می‌توانید از سایت «برهوت» استفاده کنید. (اینجا+) اما اگر می‌خواهید به صورت آنلاین آلبوم یا هر یک از قطعات آن را بشنوید می‌توانید از این لینک+ استفاده کنید. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر