۲/۰۳/۱۳۹۴

روان‌شناسی «شادی»!



«چه چیز ما را شاد می‌کند»؟ اگر شما هم از آن دست آدم‌هایی نباشید که گرایشی ناخودآگاه به غم و اندوه دارند و اگر زندگی را شادتر ترجیح می‌دهید، پس حتما این پرسش به ذهن شما هم خطور کرده است.

مثلی قدیمی است که می‌گوید «خبر بد، زود می‌رسد/می‌پیچد». گویا در تحقق همین مثل قدیمی خودمان است که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی ما هم به صورت معمول پر است از خبرهای بد. اخباری که مدام از مقابل چشم ما می‌گذرند و قطعا در روحیه ما نیز تاثیر می‌گذارند. البته، بیرون از این فضا هم شاید اوضاع چندان بهتر نباشد. جامعه ایرانی، برای سوگواری و ماتم، سنت و بهانه زیاد دارد، اما شادی، کمی در این جامعه  مهجور است و شاید باید بیشتر روی آن کار شود.

به تازگی گروهی از روان‌شناسان دانشگاه «سانفرانسیسکو»، دست به تحقیق جدیدی بر روی ریشه‌ها و عوامل شادی و نشاط اجتماعی زده‌اند. فرضیه این تحقیق موضوع جالبی است. اینکه «نوع خریدهای ما، بر روی میزان شادی و نشاطی که احساس می‌کنیم تاثیر دارند». این تحقیق به صورت هم‌زمان در چهار کشور مختلف در حال جمع‌آوری داده است و از آنجا که گروهی از دانشجویان ایرانی هم در آن مشارکت دارند، ما هم در دایره پرسش‌شوندگان قرار گرفته‌ایم. اگر به این+ لینک مراجعه کنید، می‌توانید با پر کردن این پرسش‌نامه اینترنتی، به تکیمیل این تحقیق روان‌شناسی کمک کنید. اما در عین حال، برای خود من، مراحل پیش‌روی در پرسش‌نامه بی‌شباهت به مطالعه یک متن روان‌شناسی نبود. در نهایت، گزینه‌ای وجود دارد که اگر مایل باشید انتخاب می‌کنید و گروه، یک تحلیل روان‌شناسی از شخصیت شما با توجه به پرسش‌نامه‌ای که پر کرده‌اید برای‌تان ارسال می‌کند.

با شناختی که دست‌کم از دوستان ایرانی حاضر در این تحقیق دارم، مشارکت در آن را به همه دوستان توصیه می‌کنم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر