۵/۲۷/۱۳۹۳

حسرت آزادی‌های قجری!


«... برابر حکم اسلامی، هر سلطان، والی و قاضی که بر مسند می‌نشیند نباید هدفی جز اصلاح امور خلق داشته باشد اما اینک از اسلام جز اسمی نمانده است. مردم در متابعت هوی و خودپرستی و تحصیل لذایذ نفسانیه می‌کوشند و تصور می‌کند که با تعزیه‌داری و گریستن و گریاندن بر حضرت امام حسین و اصحاب‌ش بخشوده خواهند شد. اموال را از فقرا و مستحقین بازداشتی، صرف در تعزیه‌داری نمودی به نحوی که عشرش، بلکه عشر عشرش صرف در امر راجح عقلی یا شرعی نشدی، بلکه غالبش صرف بر محرمات عقلیه و شرعیه شدی. اینان از خوردن مال مردم ابایی ندارند و تصور می‌کنند که چون ولایت‌شان صحیح است و تعزیه‌داری می‌کنند رستگار خواهند شد...»

* * *

«... هر جور شعر و چرندیات است به اسم اسلام پخش می‌شود، هر جور دعای عجیب و غریب، هر جور عملی به نام اسلام رایج است مثلا در عزاداری‌ها، در دعا نویسی‌ها ... نباید به گونه‌ای عمل کرد که جوان اعتقادش از ما سلب شود، جوان می‌داند اسلام درست است. شما سالانه برای بعضی چیزها چقدر خرج می‌کنید؟ در همین ایام عاشورا چقدر پول‌ها خرج می‌شود بازده فرهنگی‌اش چقدراست؟ دو شب گریه می‌کنند و بعد می‌روند ...»

* * *

بند نخست، بخشی از کتاب «تحریرالعقلاء» است، اثر «شیخ هادی نجم‌آبادی» که من آن را از کتاب «نظریه حکومت قانون در ایران» نوشته «سیدجواد طباطبایی» (ص ۱۷۷) نقل کردم. جناب شیخ کتاب خود را در دوران ناصرالدین‌شاه نوشتند و کسی به خاطر اعتراض به تزویر و ریا و مال مردم خوری و ریخت و پاش بی‌حساب و کتاب در مراسم تعزیه‌خوانی یقه جناب شیخ را نگرفت.

بند دوم اما، بخشی از سخنان اخیر «نجف‌قلی حبیبی» است که در برنامه «دیروز، امروز، فردا» عنوان شده (اینجا+) و موجی از اعتراضات با اتهام «توهین به امام حسین» را در پی‌داشته است. بیانیه پشت بیانیه از کفن‌پوشان خودجوش صادر شده (+) که حق این توهین کننده به امام حسین را کف دست‌اش بگذارید و کار به آنجا رسیده که ورود چنین فردی به دانشگاه به عنوان دلیل کافی برای استیضاح وزیر علوم اعلام می‌شود. (+)

دوران قاجار در تاریخ ما نماد تمام عیاری از فساد و فقر و جهل و استبداد و عقب‌افتادگی است. اما به نظر می‌رسد گاه باید کلاه خود را قاضی کنیم. چشم‌ها را بشوییم و دوباره برخی نشانه‌های تاریخی را مرور کنیم.

۲ نظر:

  1. بلی. مساله را از جهات مختلف می‌شود دید. البته این‌ها توجیه‌گر رشوه و فساد مالی نیست. آن را بروند و پی‌گیری کنند و هرکه رشوه گرفته مجازات کنند. اما اینکه سر هر معامله‌ای به دلیل تسویه‌ حساب‌های جناحی منافع ملی را قربانی کنیم دردناک است.

    پاسخحذف
  2. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف