۵/۱۰/۱۳۹۳

یادداشت وارده: مهاجرت اعداد



یادآوری: «یادداشت‌های وارده»، نظرات و نوشته‌های خوانندگان وبلاگ است که برای انتشار ارسال شده‌اند و «لزوما» هم‌راستا با نظرات نگارنده «مجمع دیوانگان» نخواهند بود.

آرمان امین - نمی‌دانم این موج مهاجرت سال‌های اخیر چقدر واقعی و از سر اجبار است و چقدر متاثر از جو حاکم بر جامعه‌ی امروز. اما ارتباطی که در این مورد به ذهنم می‌رسد، تقابل زمانی آن است. بعد از انقلاب و سال‌های اولیه دهه شصت شاید بتوان گفت این دومین موج بزرگ مهاجرت است که بر اساس دوره‌ی زمانی آن و قابلیت ریسک‌پذیری در سنین خاصی، غالبا در بین جوانان دهه‌های شصت تا هفتاد اتفاق می‌افتد. نسلی که همراه با رشد تکنولوژی در جهان و ایران بزرگ شده و تا امروز پیش رفته است اما شاید همین موضوع بر بار عاطفی این پدیده بیفزاید، برعکس چیزی که به ظاهر دیده و درک می‌شود.

وقتی با دوستانی که عازم فرنگ اند وداع می‌کنم، از جهانی واقعی و ملموس ناچار به صفحه‌های دیجیتالی پناه می‌آورم تا ادامه‌ی رابطه را آنجا حفظ کنم. با دوستانی در پشت شناسه‌هایی ناملموس‌تر. اما این شناسه‌ها چیست؟ تا مدتی قبل بیشتر «آی دی»ها باب بودند اما مدتی است به مدد فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، همان شماره تلفن‌ها این وظیفه‌ خطیر! را به دوش می‌کشند. اما این تغییر، زمانی بیشتر احساس می‌شود که این شناسه‌ها که به ذات ناملموسند، از آن اعداد آشنای قدیمی که عمدتا در یادها بودند به اعدادی غریب تبدیل می‌شوند. ترکیبی از ده عدد خاص که با چینشی کنار هم قرار می‌گرفتند دیگر وجود ندارند، پیش شماره‌های نزدیک جای‌شان را به اعدادی می‌دهند که ناخوداگاه فاصله را نمایان می‌کنند و شما حتی زحمت به خاطر سپردنشان را هم نمی‌کشید. شما آن قدیمی‌ها را از حافظه خود پاک می‌کنید و جایگزین تازه‌ای که هیچ ازش نمی‌دانید دریافت می‌کنید. اما حتی شاید مطمئن نباشید این همان فرد سابق باشد. انگار شخصیت‌ها همراه این اعداد عوض می‌شوند؛ کُدهای جدید و آدم‌های جدید.

هر دوی این پدیده‌های رایج، مثل تمام مسائل مشابه‌شان می‌تواند صورتهای مختلفی، و نه الزاما مثبت یا منفی، داشته باشد. می‌دانم شاید قدری بدبینانه باشد اما محدود کردن آدم‌ها به شناسه‌ها خیلی هم مسیر هوشمندانه‌ای نیست. اما شاید چاره‌ای هم به تبع آن، نیست.

(عکس از فیلم  Her ساخته‌ی  Spike Jonze)

پی‌نوشت:
«مجمع دیوانگان» مشتاقانه از انتشار یادداشت‌های شما استقبال می‌کند. یادداشت‌های وارده خود را به نشانی «arman.parian[at]gmail» ارسال کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر