۱۰/۰۸/۱۳۹۲

پدیده شگفت‌انگیز وقاحت!


گلوله‌باران تانک‌ها که متوقف شد و عربده قداره‌بندهای «طیب تاج‌بخش» و «شعبان بی‌مخ» که آرام گرفت پشت سرش یک شهر سوخته به جای ماند. «جاوید شاه» گفتن در شهر ارواح آنقدر بی‌خطر و پر صله بود که هر کفتاری تلاش کند خودش را به سفره برساند و دمی تکان دهد. سنگ‌ها را که بستند و سگ‌ها را که ول کردند، بالاخره اعلی‌حضرت همایونی جرات کرد که از مخفی‌گاهش خارج شود . آن وقت، تمام غیرت ملی و میهنی‌اش را جمع کرد تا بهترین سپاس‌گزاری را نثار مجلس رجاله‌ها کند. اسم کودتا شد «قیام مردمی در دفاع از شاه و میهن»! شعبان‌بی‌مخ‌ها و قداره‌بندها و جیره‌خوارها و اراذل و اوباش هم شدند وطن‌پرست! طبیعتا ملی‌گرایان و آزادی‌خواهان هم شدند «ارتجاع»!

* * *

چهار سال پیش، در جریان یکی از آن مناظره‌های به یاد ماندنی، مهندس موسوی گفت: «یكی از مشكلات ما است كه با یك پدیده واقعا شگفت‌آوری مواجه هستیم كه می‌تواند در برابر مردم به دوربین نگاه كند و بگوید سفید، سیاه است. هزار را بگوید ۲هزار، ۲ضربدر ۲ را بگوید ۴ نمی‌شود، می‌شود۱۰».

آن زمان آقای مدعی «بصیرت»، از تمام بی‌اخلاقی‌ها و تخلفات انتخاباتی دست گذاشت روی تهمت «دروغ‌گویی» به رییس جمهوری که نظرش به نظرشان نزدیک بود. نخستین بار نبود که سیاست‌مداری در رده اول کشورداری توانایی تشخیص موقعیت را نداشت، حتی این اشتباه تاریخی که سرنوشت خودش را به سرنوشت «پدیده شگفت‌آور» گره زد هم می‌تواند در منطق همان بی‌درایتی‌های سیاسی قابل درک باشد. اما وقتی چهار سال بعد، تشت رسوایی از هفت آسمان به زمین افتاد و کار به جایی رسید که ارشدترین مقامات رسمی کشور صراحتا تایید کنند که «پدیده شگفت‌آور» توی چشم مردم نگاه می‌کرد و دروغ می‌گفت، دیگر نمی‌شود اصرار بر همان اشتباه پیشین را از جنس نداشتن درک سیاسی قلمداد کرد! شاید باید بگوییم با پدیده شگفت‌آور جدیدی  مواجه هستیم که راست‌راست توی چشم مردمی که کوس رسوایی‌اش را هر روز بیشتر از دیروز می‌شنوند نگاه می‌کند و از «بصیرت» سخن می‌گوید!

* * *

کم تکرار نشده، اما چه باک از این تکرار وقتی هم‌چنان تازگی خودش را حفظ کرده است؟ اگر شصت سال پیش رهگذری «جشن ملی» سال‌گرد عربده‌کشی شعبان‌بی‌مخ‌ها را می‌دید و زیر لب می‌خواند:

در مملکت چو غرش شیران بقا نکرد
این عو عو سگان شما نیز بگذرد

ای بسا که به خوش‌خیالی مفرط متهم می‌شد و زمزمه طوطی‌وار یک شعر تاریخ‌مصرف گذشته. اما کودتای ۸۸ بر خلاف کودتای ۳۲ از همان ابتدا ابتر از کار درآمد و به مصداق یک «کودتای ناتمام» هیچ گاه نتوانست سایه شوم و سیاه دل‌مردگی و سکوت گورستانی را در کشور حاکم کند. چهار سال مقاومت جنبش سبز جشن پیروزی بهار ۹۲ را رقم زد تا همه به چشم خود ببینند که چقدر زودتر از آنکه تصورش می‌شد دوران «عو عو سگان» به سر رسیده است. چه باک از این آخرین فریادهایی که اتفاقا این روزها در سال‌گرد یکی از آن جشن‌های همایونی در تقدیر قیام شعبان‌بی‌مخ‌ها به پا شده است؟

آخرین فریادها همیشه بلندترین‌ها هستند و سلیطه بی‌آبرویی که چیزی برای از دست دادن ندارد، هرچه بیشتر عربده می‌کشد و پاچه می‌گیرد و شهرآشوبی می‌کند. ناظر خردمند می‌داند که بهترین پاسخ به این «هل من مبارز»طلبی‌ها سکوت است و پوزخندی که «سحر نزدیک است».

۱۶ نظر:

  1. ناشناس۹/۱۰/۹۲

    ایول!

    سعیدی

    پاسخحذف
  2. مازیار وطن پرست۹/۱۰/۹۲

    به نظر حقیرحتی این مقایسه هم غیر منصفانه است! من فکر میکنم کودتای 28 مرداد نسبت به اتفاقات اخیر از پایگاه مردمی بیشتری برخوردار بود. دست کم روحانیت وقت و مرجع زمان به کودتاگران تبریک گفتند، که تخمین تعداد پیروانشان خیلی هم سخت نیست! و این یعنی مدعیان زمانه ما بسیار وقیحترند!
    اما پدیده شگفت انگیز وقاحت که در اصل همان معجزه هزاره سوم است و اشخاص فقط نمایندگی اش میکنند، پدیده ای بسیار قابل تامل است. ریشه های "وقاحت" سیاسی را می توان در آثار دکتر سریع القلم و نقدی که بر عوامل عدم توسعه یافتگی سیاسی جامعه ما میکند جست و جو کرد.
    از نوشته خوبتان متشکرم.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست عزیز اگه کودتای ۲۸ مرداد پایگاه مردمی بیشتری داشت قطعا حکومت قادر نبود با چند نفر لات گردن کلفت و در عرض چند روز کل کشور رو فتح کنه. در وقایع کودتای ۸۸ حکومت تا دندان مسلح و آماده حداقل شش ماه شاهد اعتراضات هر روزه بود.

      حذف
  3. سلام.من مطالب شما رادنبال می کنم .خسته نباشید

    پاسخحذف
  4. ناشناس۹/۱۰/۹۲

    مرحبا

    پاسخحذف
  5. ناشناس۹/۱۰/۹۲

    عزیز چرا شما سایتتو اینقدر پر حجم از صدا آپ میکنی ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. متوجه منظور شما نشدم. اما روی این صفحه هیچ فایل صوتی‌ای بارگزاری نشده است.

      حذف
  6. ناشناس۱۰/۱۰/۹۲

    آخوند یعنی وقاحت، پر رویی، بی شرمی، مفت خوری و مفت گویی، تن پروری، رذالت، خیانت، پایین تنه، تجاوز، غارت... که این خامنه ای روضه خون دوزاری در تمام این موارد رو دست تمام آخوندها آث پیک آورده.

    پاسخحذف
  7. ناشناس۱۰/۱۰/۹۲

    i like the the way you mentioned you' studied in Sharif Uni. keep up the good work

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس۱۰/۱۰/۹۲

      لطفا فارسی بنویس چون ما ثواد نداریم جناب انگلیصی

      حذف
  8. ناشناس۱۰/۱۰/۹۲

    از کودتای خائنانه ٢٨ مرداد گفتی, از عربده کشی مافیای خامنه ای هم داد سخن دادی تا بشارت!!! پیروزی اصلاح طلبان ولایی و مافیای سبزالله کشور عزیزمان بدهی؟ صبح سحری که نزدیکیش اینطور ذوق زده ات کرده است, تکیه زدن ملیجک خمینی و نخست وزیر محبوب!!! وی بر منصب قدرت است تا همگی با هم به دوران طلایی !!!!امامش برسیم؟!!!
    البته در بازگویی وقایع تاریخی یادت رفت که کودتای خرداد سال ٦٠ بر ضد مردم ایران و نیروهای مترقی بازمانده از انقلاب ٥٧ را ذکر کنی. کشتار های خون بار دهه ٦٠ و بالاخص کشتار ٦٧ که با حمایت همه باندهای رژیم ولایی و منجمله شخص آقای موسوی در مقام نخست وزیر رژیم انجام شد پایه های فاشیسم مذهبی حاکم را محکم نمودند.
    این است ان صبح سفیدی که وعده اش را دهی؟ دوران طلایی !!! امامتان ارزانی خودتان باد که جز جز ریشخندی تاریخی پاسخی ندارید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. در این مقاله از اصلاح طلبی حمایت نشده البته!اما!!!ما خود از دلسوختگانیم!!!!آقای موسوی هم هم میتواند تغییر کند اگر شما اجازه بدهید و هم اشتباه!!کسی هم از ایشان حمایت صد در صدی نکرده !!

      حذف
    2. ما از شما تمنا داریم که لطفی کنید و سکان مملکت را به دست بگیرید. باشد که از این جهالت خارج شویم.

      حذف
  9. بزرگمهر۱۲/۱۰/۹۲

    درود بر شما.
    میخواستم بپرسم آیا شما دوست گرامی که از دین اسلام خسته شده آید تمایلی به پیوستن به دین زیبای زردشت دارید?دین زیبایی که تنها چیز لازم برای رستگاری در دو جهان را پندار و گفتار و کردار نیک و راستی میداند و نیایش و خدا و روان و پیامبری و.... در آن خیلی زیبا معرفی شده اند.
    ممنون میشم نظرتان را درباره زردشتی شدن بنویسید.
    اهورامزدا و فرشتگان یار و یاور شما باشند.

    پاسخحذف
  10. ناشناس۱۴/۱۰/۹۲

    سلام . امیدواری و خوش بینی شما به نزدیک بودن سحر را درک نمی کنم. وقتی توی این خراب شده با مردمی که دم دست هستند ( راننده تاکسی و شخصی ، بقال ، فروشنده ، دانشجوهای فامیل و ... ) صحبت می کنم هیچ امیدی به آینده در من شکل نمی گیره. به شکل غریبی میگن فقط تعداد سربازان دم پل را زیاد کنید ما با اصل رژیم مشکلی نداریم .ما هر بار از آخوندها رودست می خوریم . جواد ظریف سیاهکار با آن لبخند تنفرانگیزش رو لقب مصدق و امیرکبیر می دن این امت همیشه در صحنه آن هم نه حزب اللهی ها بلکه غیرحزب اللهی ها. دیروز توی تعاونی سپه با خانم میانسالی برخورد کردم که اصرار داشت همه بفهمن جدیدا امریکا بوده پیش فرزندش . از "خیلی خوب " بودن قیمتها در ایران می گفت . در آخر هم در جواب اعتراض ها می گفت احمدی نژاد هر چی بود اما دزد نبود و با سر تکان دادن و تائید جماعتی ابله تر از خودش روبرو شد.

    پاسخحذف
  11. ناشناس۱۶/۱۰/۹۲

    خامنه ای طبع پست و سخیف خودش رو با آوردن گندگاو چاله دهانی به نام احمدی نژاد نشان داد و آن بصیرت نداشته اش حتی به عمالش ثابت شد و از این شکست سنگین در کنار سربلندی معترضان 88 در حال دق مرگ شدن است. آن احمدی نژاد منگل لایق همان خامنه ای ابله بی بصیرت بود. خودش راسا تخم فتنه بود و مملکتمان را به قهقرا برد. به امید روزی که همه ی کودتا گران در دادگاه مردم محاکمه شوند.

    پاسخحذف