۱۰/۲۷/۱۳۹۱

وقتی از فوتبال حرف می‌زنیم ...


دقیقه ۸۰ بازی با وستهام، آن مدافع دراز و کچل دوباره به پرواز درآمد و دومین گل خودش و تیمش را به ثمر رساند. حالا منچستر بازی یک بر صفر برده را دو بر یک باخته بود. می‌دانستم که تعویض‌ها شروع می‌شود. سوپراستارهای زیادی آمده‌اند و رفته‌اند اما سال‌ها است که عصای دست «فرگی» در این بزنگاه‌ها فقط یک نفر است: «گیگزی»! بلافاصله لباسش را عوض می‌کند و کنار زمین می‌ایستد. گزارش‌گر می‌گوید «رایان گیگز چهل ساله»! خدای من؛ گیگزی ۴۰ ساله شده! این یعنی من ۲۳ سال است که یک منچستری هستم!

* * *

غیرفوتبالی‌های زیادی را دیده‌ام که وقتی به شور و شوق فوتبال‌دوست‌های دو آتشه می‌رسند با نوعی بهت و حیرت به جدال‌هایشان خیره می‌شوند. مسئله در یک بی‌علاقگی به فوتبال خلاصه نمی‌شود. آن‌ها اصلا نمی‌توانند درک کنند که چطور یک مسابقه ورزشی می‌تواند برای گروهی اینقدر اهمیت پیدا کند که اگر صبح تا شب هم با هم «کل کل» کنند سیر نمی‌شوند. چطور حتی با یک گل به پرواز در می‌آیند و چرا با یک شکست اینچنین در خود فرو می‌روند و چشمانشان خیس می‌شود. شاید به گوش خود شنیده باشند اما من اطمینان دارم که از صمیم قلب نمی‌توانند درک کنند که «فوتبال، زندگی است» یعنی چه!

* * *

چند وقت پیش یک مستند از شبکه ورزش می‌دیدم با نام «یوهان کرایوف». کارگردان شیوه خلاقانه‌ای را برای به تصویر کشیدن اسطوره هلندی بارسلونا به کار گرفته بود. تمرکز فیلم بر افتخارات کرایوف و یا تصاویر فوتبالی و گل‌های زده شده نبود. کارگردان یک راست به میان اهالی کاتالونیا رفته بود و به عمق زندگیشان نفوذ کرده بود. آنجا که سال‌ها است اسطوره کرایوف نفوذ کرده و ته نشین شده است!

یک استاد زبان‌شناس داشت در مورد برخی اصطلاحات عجیب زبان کاتالونیا توضیح می‌داد. برخی اصطلاحات که از نظر زبان‌شناسی غلط بودند و یا برخی واژگان که در معنایی متفاوت از معنای لغوی خود به کار می‌رفتند. او توضیح داد سال‌ها پیش که کرایوف برای نخستین بار به بارسلونا آمد با زبان ما آشنایی خوبی نداشت. او خیلی از لغات و اصطلاحات را اشتباه به کار می‌برد اما به مرور، به جای آنکه زبان کرایوف اصلاح شود، این اهالی کاتالونیا بودند که عادت کردند به مانند کرایوف صحبت کنند!

کرایوف همه چیز را در کاتالونیا تغییر داده بود. زندگی عاشقانه یک جوان ماهیگیر که می‌گفت یک سخنرانی رادیویی کرایوف بعد از شکست بارسا توانسته مسیر او را پس از یک شکست تغییر دهد. صاحب رستورانی که ادعا می‌کرد در سیستم مدیریت رستوران خود تمامی آموزه‌های تاکتیکی کرایوف را به کار برده و تشریح می‌کرد که هر یک از کارکنانش باید در چه پستی باشند و چه وظیفه‌ای دارند و حتی جراح قلبی که زمانی قلب کرایوف را عمل کرده بود و هنوز عکس‌های او را پیش خود نگه داشته بود.

* * *

جام جهانی ۹۰ ایتالیا، اولین جام جهانی بود که من به صورت زنده (البته زنده در تعاریف صدا و سیمای ایران) مسابقات فوتبال را پی‌گیری می‌کردم. هنوز هم مثل روز اول به یاد دارم که وقتی تصویر «مارادونا» را وسط میدان فوتبال دیدم با حیرت بلند شدم و فریاد زدم «اوناهاش؛ خودشه؛ اون مارادوناست»! چه کسی باور می‌کرد اسطوره‌ای که از سال‌ها پیش به افسانه بدل شده و در دل تاریخ جای گرفته بود حالا از دریچه‌ تلویزیون‌های کوچک‌مان به خانه ما آمده است؟

همان سال‌ها برای نخستین بار با نوجوان موفرفری لاغراندامی مواجه شدم که پیراهن سرخ‌رنگی به تن داشت و مثل فشنگ روی خط چپ زمین شلیک می‌شد. «گیگزی» بی‌نظیر بود، اما آن زمان فقط برای رساندن توپ به «کانتونا»! سال‌های سال بعد دوستی بعد از مدت‌ها آشنایی بالاخره از من پرسید: «چرا همیشه یقه لباس‌هایت را بالا می‌دهی؟» و من تازه متوجه شدم نزدیک به دو دهه است عادتی را با خودم حفظ کرده‌ام که برای اکثر اطرافیانم غیرقابل درک است! چطور می‌توانستم برای کسی که با فوتبال زندگی نکرده بگویم: «به خاطر کانتونا»!

* * *

کلیشه رایجی در میان غیرفوتبالی‌ها است که هواداران تیم‌های ورزشی را با رنگ‌ها بشناسند. مثلا سرخ‌ها یا آبی‌ها. البته بی‌راه هم نیست. برای هر هوادارنی چشم‌نوازتر است که تیم محبوبش را با همان رنگ همیشگی ببیند، اما باید طرفدار هم‌زمان منچستر انگلیس و استقلال تهران باشید تا بفهمید سرخ و آبی بهانه است. این اسطوره‌ها هستند که شما را مجذوب فوتبال می‌کنند. نخستین اسطوره ایرانی من «عقاب سیاه آسیا» بود!

بازی‌های آسیایی پکن؛ همان‌جا که زنده‌یاد قایقران با آن حرکت طلایی خودش کره جنوبی را از پیش روی ایران کنار زد؛ آن‌جا زادگاه یک اسطوره به یاد ماندنی در فوتبال ایران بود. دروازه‌بانی که پنالتی پشت پنالتی از حریف می‌گرفت و هربار قهقهه زنان پشتک می‌زد تا بالاخره ما قهرمان شدیم. من فقط طرفدار عابدزاده بودم، و خوب، طبیعتا تیم عابدزاده که آن زمان استقلال بود. سال‌ها بعد که عقاب آسیا از استقلال رفت و اتفاقا سر از پرسپولیس درآورد باز هم برای من هیچ چیز عوض نشد. البته من استقلالی ماندم، اما تا عاشق اسطوره‌ها نباشید نمی‌توانید دریابید که چه احساسی است وقتی تیم شما در بزرگترین دربی آسیا گل می‌زند و شما باید خوش‌حال باشید، اما ناخودآگاه اشک از چشمانتان سرازیر شود. لحظه‌ای که عابدزاده از دروازه خارج شد تا توپ را روی سر «هاشمی‌نسب» بزند، یک لحظه پایش سر خورد. چه کسی بود که نداند هجده‌قدم قلمرو بلامنازع عقاب آسیا است و گنده‌تر از هاشمی‌نسب‌هایش هم نمی‌توانند آنجا روی دستش سر بزنند! فقط یک لحظه پاهایش سر خورد و من توی دلم فریاد زدم «لعنتی؛ خجالت بکش؛ احمد لیز خورد»! چند سال بعد شنیدن یک خبر کوتاه از تلویزیون تصویر دردناک آن صحنه را دوباره برایم زنده کرد: «عقاب آسیا باز هم لیز خورده بود؛ این بار تا پای مرگ». چه کسی گریه نکرد؟

اما اسطوره من در نهایت کس دیگری بود. هنوز هم یک مجله پاره پوره شده «آوای ساوه» دارم که در سال ۷۷ ویژه‌نامه «ناصر حجازی» را با تصاویری بی‌سابقه و شرحی خواندنی از زندگی و خاطرات او به چاپ رساند. من صندوق‌چه خاطرات ندارم، اما هرکجا که می‌روم این مجله را مثل تنها میراث ماندگار زندگی‌ام می‌برم. یادآور سال‌های نوجوانی که از دبیرستان اتوبوس سوار می‌شدیم و می‌رفتیم استادیوم تا به عشق ناصرخان فریاد بزنیم. نیمه‌نهایی جام باشگاه‌ها، اول دو گل جلو افتادیم. دالیان چین را با «رضا مالدینی‌»اش له کرده بودیم و یکصدهزار نفر بی‌امان فریاد می‌زدند: «حجازی کاپلو». اما یک‌دفعه ورق برگشت. سه تا گل پشت‌سر هم و حالا تیم داشت حذف می‌شد. ورزشگاه به ناگاه در بهت و سکوت فرو رفته بود؛ بعد یک عده شروع کردند علیه ناصرخان شعار دادن. شاید به هزار نفر هم می‌رسیدند اما فرقی نداشت، اگر صدهزار نفر هم بودند و کمی بیشتر آن وضعیت را ادامه می‌دادند من می‌توانستم یک نفره به همه‌شان حمله کنم. خوشبختانه «اکبرپور» باز هم به داد تیم رسید. گل سوم و بلافاصله در «گل طلایی» از «علی موسوی». حالا ما دوباره در اوج بودیم.

وقتی فتح‌الله‌زاده ناصرخان را ناجوان‌مردانه از تیم کنار گذاشت به خودم گفتم که دیگر بازی‌های استقلال را نگاه نمی‌کنم. البته طاقتم نگرفت اما دیگر برای استقلال به ورزشگاه نرفتم تا باز هم ناصرخان به تیم برگشت و من به ورزشگاه. فرقی نمی‌کرد نتیجه چه باشد؛ حتی وقتی توی خانه چهارگل از داماش عقب بودیم ما کار خودمان را می‌کردیم. به عشق ناصرخان به ورزشگاه آمده بودیم و تا آخرش فقط فریاد می‌زدیم «حجازی کاپلو». اما این چه سری بود که همه اسطوره‌های من باید لیز می‌خوردند؟ ناصرخان رفت. همین. من دیگر اسم هیچ کس را توی استادیوم فریاد نمی‌زنم.

* * *

من هنوز هیچ عاشق فوتبالی را ندیده‌ام که زیباترین خاطره فوتبالی‌اش به همین بازی قبلی، یا همین چند وقت اخیر برگردد. آن‌ها که با فوتبال زندگی می‌کنند همیشه زیباترین خاطرات خود را در گذشته‌های دور به یاد می‌آورند. آن‌ سال‌های قدیم که گویا همیشه از این سال‌ها بهتر بوده‌اند و همه چیز رنگ دیگری داشته است. هیچ کس نمی‌تواند انکار کند که فوتبال هم تمام دیگر دستاوردها و ابداعات بشری پیشرفت کرده است و ای بسا بازکنان جدید هم در سطح بالاتری از هم‌تایان قدیمی خود قرار دارند؛ اما یک عاشق فوتبال هیچ گاه نمی‌پذیرد که این جوانک‌های تازه به دوران رسیده (!) بخواهند با اسطوره‌های تاریخ فوتبال برابری کنند! «مسی» هرقدر دلش می‌خواهد گل بزند و همه را به وجد بیاورد. اسطوره فقط «مارادونا» بود و تمام!

رایان گیگز از ۱۶-۱۷ سالگی به منچستر آمد تا با پل اسکولز، دیوید بکهام و برادران نویل، یکی از طلایی‌ترین نسل‌های تولید شده در دل باشگاه منچستر را ثبت کنند. هرچند آن اوایل گیگز فقط یک پاسور خوب برای کانتونا بود، اما وقتی مهاجم فرانسوی رفت این خود گیگز بود که هشتاد متر در زمین می‌دوید و توپ از پایش جدا نمی‌شد. من مجذوب پاهای هنرمند و حرکات زیگزاگی‌اش بودم که آن گل تاریخی که در جام حذفی به آرسنال زد فقط یک نمونه‌اش بود.

گیگزی ۴۰ ساله در دقیقه ۸۰ به زمین می‌آید تا یک پاس ۵۰ متری برای «فن‌پرسی» بیندازد و باز هم تیم را نجات بدهد. فرگوسن در سن ۷۶ سالگی همچنان از روی نیم‌کت به هوا می‌پرد و همان‌طور که آدامس می‌جود هرکسی را می‌بیند در آغوش می‌کشد و من به خودم می‌گویم: این پیرمردها، آخرین میخ‌هایی هستند که من را به دیوار خاطرات کودکی‌ام چسبانده‌اند. دیگر ناصر خان به استادیوم نخواهد آمد. روزی که منچستر هم نه گیگز داشته باشد و نه فرگوسن، من دیگر یک کودک ۶-۷ ساله نیستم. فوتبال تمام می‌شود و زندگی تمام می‌شود و من ...

پی‌نوشت:
این یک دل‌نوشت بدون ویرایش است. یکباره نوشتم و به این زودی‌ها حاضر نیستم یک بار دیگر بخوانمش. اگر مطلب انسجام خاصی ندارم پوزش می‌خواهم.

۱۰ نظر:

  1. فرهاد فهامی۲۷/۱۰/۹۱

    حرف نداشت دوست من. امیدوارم حالا حالا لیز نخوری. فرهاد 48 ساله که هنوز حسرت دویدن تو کوچه های حوشگل محلشون (محله شان } رو داره اونم فقط با شورت سفید و پیرهن سرخ و سفیدی که یه آرم سفید گنده را اتو کرده بود رو دلش - تموم نشده - اونم فقط با کفشای استوک دار روئ اسفالت خونه های بانک رهنی فرح اباد....که لیز خوردنش بر عکس الانا میچسبید. هرکی میبینه جایی نقطه کمه ببخشه من ندیدم!

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۷/۱۰/۹۱

    مهدی:
    بارها این برچسب‌های بغل رو چک کرده از خودم می پرسیدم مگه میشه هیچ مطلب فوتبالی نداشته باشه؟ طرفدار تیمی نباشه؟ حالا میبینم که شیطان سرخی هستین واسه خدتون! من تیم دومم منچستره اولیش بارسای زیبا و باشکوهه. اون زمان که کانتونا تو منچستر بود هم باز بازیکن اول من گیگزی بود. بعضی بازیکنا رو نمیشه بهشون احترام نذاشت و دوس نداشت. گیگز یکی از اوناس. امیدوارم بزنین این رئال و اون هوچی اعظمشو له کنین تو لیگ قهرمانان. مطلبتون عالی بود دس مریزاد

    پاسخحذف
  3. صدرا سمنانی۲۷/۱۰/۹۱

    خیلی خوب بود٬ علاقه ما به فوتبال رو هیچ کس٬ حتی نزدیک ترین افراد زندگیمون هم درک نخواهند کرد٬ مگر اینکه یک بار تو استادیوم موقع زدن گل تو دربی با چشمهای خودشون دیده باشن که قلبشون داره از شادی وای میسه...
    نکته: یه اشتباه داشت متن٬ بازی که ۴ تا از پگاه گیلان که الان شده داماش خوردیم ناصرخان رفته بود و فیروز کریمی مربی بود

    پاسخحذف
  4. عالی. ممنونم. همیشه از گوگل ریدر میخونم مطالب مفیدت رو اما این یکی رو باهاش هم ذات پنداری ایه عجیبی کردم. من هم اسطوره ام عابدزاده بود و بس... و غصه ام میگیره وقتی به روز نبودن چون فرگوسنی رو نیمکت منچستر فکر می کنم. و هنوزم که هنوزه اعتقاد به دو تا دروازبان دارم، اشمایکل و عابدزاده. هر دوشون جاشون خالیه...

    پاسخحذف
  5. ناشناس۲۷/۱۰/۹۱

    شاه بیت نوشته ات که فکر کنم برای منم این اتفاق بیفته:
    "روزی که منچستر هم نه گیگز داشته باشد و نه فرگوسن، من دیگر یک کودک 6-7 ساله نیستم. فوتبال تمام می‌شود و زندگی تمام می‌شود و من ..."

    پاسخحذف
  6. آرمان جان؛ من اگه یه هفته به وبلاگتون سر نزنم؛
    گمشده ای دارم.
    با خوندن نوشتتون؛ تمام خاطرات فوتبالی ام زنده شد؛ نوشتتون مثل یه فیلم کوتاه بود و کاملا" منسجم؛

    دیگه نه از اون فوتبال خبری هست نه از بازیکنان اسطوره ایش
    برای من هم "این پیرمردها، آخرین میخ‌هایی هستند که من را به دیوار خاطرات کودکی‌ام چسبانده‌اند. دیگر ناصر خان به استادیوم نخواهد آمد. روزی که منچستر هم نه گیگز داشته باشد و نه فرگوسن، من دیگر یک کودک 6-7 ساله نیستم. فوتبال تمام می‌شود و زندگی تمام می‌شود و من ..."

    پاسخحذف
  7. خیلی جالب بود. مثل لحظه کشف خوشی های دیگران. این که آرمان امیری مجمع دیوانگان با آن نوشته ها و تحلیل های جدی و جان دارش هم گوشه چشمی به فوتبال و هواداری و زندگی روزمره دارد. خیلی خوب. ممنون

    پاسخحذف
  8. ناشناس۲۹/۱۰/۹۱

    خیلی با حالی
    فقط نمیفهمم چه ربطی هست بین استقلالی بودن، منچستیری بودن و عقلانیت سیاسی.
    حتما یک ربطی بهم دارند، چون خیلی ها رو میشناسم که همه اینها رو با هم دارند.
    میگم اما چه فروشی میکرد اون نشریه ورزشی که این مطلب تو رو میزد حاشیه صفحه اولش.

    سعیدی

    پاسخحذف
  9. اول اینکه خیلی خوشحالم که یکی دیگه رو میبینم که طرفدار همزمان منچستر و استقلاله...خیلی توضیحش برای بقیه سخته
    دوم اینکه سر بازی استقلال جوبیلو منِ 8 ساله زار می زدم و قیافه مامانم جالب بود که چرا من سر یه بازی که 22 تا دیوونه دنبال یه توپ میدون گریه میکنم
    سوم اینکه خیلی حال داد نوشتت

    پاسخحذف
  10. شوند آنکه نافوتبالی ها شما را با شگفتی می نگرند، نه ناتوانی از درک شما بلکه شگفت زدگی از هیجان های شماست. به گمانم فوتبال اکنون به ریخت گونه ای مذهب یا ایدئولوژی درآمده و هواداران فوتبالی را می توان باورمندان مذهبهای گوناگون انگاشت که با یکدیگر بر سر حق بودن مذهبشان جدال می کنند. خشونتها و گاهی کشت و کشتار بین هواداران فوتبال درست از همان گونۀ خشونت مذهب باوران بنیادگرا می باشد که بر پایۀ ایمان خود می کشند. هیجان و شور نگاه کردن به بازی در ورزشگاه از همان گونۀ احساس شادکامی (!؟!؟!) باورمندان به مذهبی ویژه در بجای آوردن کنشهای دینی خود همراه با هم است، که در سرشت چیزی نیست مگر احساس هموند بودن در یک گروه. گویی به تنهایی شخصیت فردی ندارند و همه با هم درجمع است که تازه چم (=معنی) بودن را درمی یابند. توده معنا می یابد نه فرد فرد دارای اندیشۀ ناوابسته.

    پاسخحذف