۸/۲۸/۱۳۹۱

جبران اشتباه رهبری با تشکیل توده‌های فقیر و بی‌سواد!

 

گویا ماجرا از پس انتشار نتایج آخرین نظرسنجی ملی آغاز شد. جایی که آمار از کاهش زاد و ولد و گرایش هرم جمعیتی کشور به سمت پیری حکایت داشت. یک مولفه ساده که در کشورهای پیشرفته به صورت مداوم قابل رویت و سنجش است و در کشور ما به دلیل ضعف زیرساخت‌های آماری به ناچار باید به مراجعات خانه به خانه موکول شده است همه مسوولان را آنچنان غافل‌گیر کرد که رهبر نظام به ناگاه تشخیص داد که اشتباهی رخ داده که او نیز در آن سهیم بوده و حالا باید برای جبران آن بسیج عمومی تشکیل دهد. طبق معمول، تصمیمات یک شبه پیشین با تصمیات یک شبه دیگری جایگزین شد و حکم حکومتی رهبر برای تغییر سیاست کشور از «کنترل جمعیت» به «افزایش زاد و ولد» تمامی ارکان اجتماعی را دستخوش تحولی انقلابی کرد!

 

تازه‌ترین پیامد فرمان حکومتی رهبر نظام در مورد لزوم افزایش جمعیت کشور، توقف عمل‌های «وازکتومی و توبکتومی»* به صورت رایگان بوده است. (اینجا+ بخوانید) این دست عمل‌های جراحی تا پیش از این و در راستای سیاست‌های تشویقی برای کنترل جمعیت به صورت رایگان انجام می‌شدند اما اکنون یک نماینده مجلس اعلام کرده که با ابلاغیه جدید وزارت بهداشت، هرگونه حمایت مالی از چنین عمل‌هایی متوقف خواهد شد.

 

باید دقت کرد که سیاست‌گزارانی که زمانی تصمیم به ترویج «رایگان» چنین عمل‌هایی گرفته بودند، قطعا جامعه هدف خود را در میان اقشار فرودست اجتماعی تعریف کرده‌اند. یعنی اقشاری که به دلیل فقر اقتصادی توان کافی برای تامین نیازهای اقتصادی یک خانواده پرجمعیت را نداشتند و در عین حال به دلیل فقر فرهنگی-آموزشی احتمالی، از روش‌های متنوع پیش‌گیری از بارداری نیز به اندازه کافی آگاه نبوده‌اند. نتیجه کار، افزایش چشم‌گیر زاد و ولد در میان اقشاری از جامعه است که توانایی اداره، تامین نیازها و از همه مهم‌تر، آموزش مناسب فرزندان پرشمار خود را ندارند. برای این گروه، نه تنها عمل‌های پیش‌گیری از بارداری رایگان شد، بلکه برنامه‌های متنوع فرهنگی و آموزشی نیز آنان را به انجام چنین عمل‌هایی که احتمالا با عرف و عادت‌های سنتی جامعه همخوانی نداشت تشویق می‌کرد.**

 

حال که مقامات این سیاست‌های تشویقی را متوقف کرده‌اند، کاملا قابل پیش‌بینی است که در اقشار متوسط به بالای جامعه تغییر خاصی اتفاق نخواهد افتاد. این طبقات اجتماعی یا از روش‌های دیگر پیش‌گیری استفاده می‌کنند و یا اگر هم اصراری به این عمل‌ها داشته باشند از پرداخت هزینه‌های آن ابایی ندارند. ناگفته پیداست که توقف عمل‌هایی مشابه، در میزان زاد و ولدهای طبیعی یک جامعه تغییری ایجاد نخواهد کرد. قطعا اگر افراد تمایلی به بارداری داشته باشند سراغ چنین عملی نمی‌روند. این عمل صرفا می‌تواند از وقوع بارداری‌های ناخواسته جلوگیری کند. یعنی سیاست حاضر، دورخیزی است برای افزایش «بارداری‌های ناخواسته» که از این پس می‌توان آن را «تحمیلی» هم نامید و ناگفته پیداست که با چنین روش‌هایی نمی‌توان طبقات متوسط به بالای جامعه را به چنین اقدام نسنجیده‌ای وادار ساخت. در نتیجه، ما صرفا با افزایش احتمالی زاد و ولد در میان اقشار فرودستی مواجه خواهیم بود که اولا توان مالی کافی برای اداره خانواده خود ندارند و در ثانی رشد فرهنگی-آموزشی لازم برای بهره‌گیری از راه‌های دیگر پیش‌گیری از بارداری را ندارند. به صورت خلاصه، تصمیم اخیر تنها یک پیامد می‌تواند به همراه داشته باشد: تولد تعداد زیادی کودک ناخواسته، در خانواده‌هایی فقیر با سطح فرهنگی و آموزشی پایین!

 

نتیجه آنکه کمبود جمعیتی کشور (البته به ادعای مسوولان نظام) صرفا قرار است با لشکری از توده‌های فقیر، کم‌سواد، با فرهنگی پایین و آموزشی ناقص جبران شود. سیاستی که به جای ایجاد تعادل در هرم جمعیتی کشور، احتمالا تعادل هرم فرهنگی-آموزشی کشور ما را به سمت یک عقب‌گرد بزرگ بر هم خواهد زد و از نظر اقتصادی نیز صرفا به افزایش چشم‌گیر توده‌هایی منجر خواهد شد که توان تولید و یا بهره‌وری کافی ندارند و صرفا هزینه‌های اضافی بر دوش جامعه تحمیل خواهند کرد. (به صورتی کاملا خوش‌بینانه و برای پرهیز از هرگونه نگرش غیرانسانی به اقشار فرودست، از افزایش احتمالی مجرمین بالقوه و نوجوانانی با رفتارهای ناهنجار اجتماعی اشاره نمی‌کنیم)

 

پی‌نوشت:

* «توبكتومی» یكی از روش‌های دایمی پیشگیری از بارداری در زنان و «وازکتومی» هم عملی است که برای پیشگیری از بارداری در مردان انجام می‌شود.

** فیلم «آتش‌کار» در قالب یک طنز اجتماعی و با بازی درخشان «حمید فرخ‌نژاد»، از نمونه‌های درخشان اقدامات تشویقی به انجام عمل «وازکتومی» بود.

۵ نظر:

  1. در حالت خوش بینانه میتونه "اشتباه" فرض بشه. در حالت واقع بینانه اتفاقا کاملا هم هدفمند و فکر شده است. رشد یک جمعیت با سطح فرهنگ و آموزش پایین. بی بهره از امکانات اساسی و پایه ای زندگی، بدون امید به آینده و پر از عقده هایی که سرچشمه از اختلاف طبقاتی شدید جامعه ایرانی میگیره. این جامعه هدف بزرگترین دشمنش طبقه متوسط خواهد یود و به دلیل فقر فرهنگی و اقتصادی، بسیار راحت و ارزان میتونه تبدیل به یک نیروی افسار گسیخته، بی وجدان و بدون تفکر مستقل بشه! دورنمایی بسیار تهدیدآمیز و وحشت آور

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۹/۸/۹۱

    ممنون از نوشته شما. نمی دونم چرا دیگه اصلا جامعه هیچ عکس العملی به این قوانین نشون نمی ده. درضمن اون سرشماری هم که فرمودید یک سال بیشتره که انجام شده و هنوز آمار تفصیلیش منتشر نشده. فکر کنم دستکاری هاشون زمان زیادی لازم داره.

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲۹/۸/۹۱

    این حکومت برای ادامه کار خود دست به هر کاری خواهد زد ، این مطلب هم دقیقا به همین منظور طراحی شده که پایه جمعیتی افراد طرفدار حکومت زیاد شوند . از دید حضرات افرادی که دارای فکر، رفتار اجتماعی و بنیه اقتصادی مستقل ار حکومت هستند بزرگترین خطر محسوب می شوند . حضرات به دکتر و مهندس و افراد دارای فکر مستقل و توانمند اجتماعی، سیاسی نیستند . ایده آل حکومت افرادی است که دنبال ماشین حضرات بدوند . چند سال پیش در یک برآورد معتبر می خواندم با توجه به وضعیت آب و هوایی و منابع آب ایران حداکثر جمعیت مناسب برای این کشور حدود 45 میلیون نفر خواهد بود . چه بسیار کشورهایی که با جمعیت بسیار کمتر ، رفاه ، رشد و بالندگی غیر قابل قیاسی با ایران دارند ، نمونه روشن آن استرالیا ، کانادا ، سنگاپور . اگر قرار هم به افزایش جمعیتی باشد با برنامه ریزی های گسترده و همه جانبه و به صورت قطره چکانی و با گل چین کردن افراد با سواد و توانمند جوامع دیگر صورت می گیرد .

    پاسخحذف
  4. ناشناس۲۹/۸/۹۱

    هدف این رژیم فاسد و جنایتکار اینه که مثل کره شمالی و زیمباوه انبوهی از جمعیت بیسواد و فقیر و محتاج داشته باشه اونم فقط جهت بیگاری و سرباز سیاهی لشگر در مقابل مخالفین. نماینده خامنه ای تو سپاه 16 سال پیش کفت که هرکی نمیتونه به حرف ما گوش بده از کشور بره. متاسفانه همینطورم شد یعنی افزایش میزان مهاجرت دانشجویان و تحصیلکرده های ایران به اروپا و آمریکا. این حکومت یه عده گوسفند میخاد که در مقابل فساد و دزدی و جنایات اونها ساکت باشه و سرگرم خوردن اون مقدار سهمیه علفش باشه.
    ستاره

    پاسخحذف
  5. ناشناس۲۹/۸/۹۱

    مردم عاقل تر از این هستند که بیشتر از یک بچه بیاورند چه بفرموده چه غیر فرموده عظمی

    پاسخحذف