۴/۲۳/۱۳۹۹

از بهایی‌ها بگیریم!




یادداشت نخست: از مجموعه «پایه‌هاییک نظام»

توضیح: به تازگی، وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، مشروح مذاکرات شورای انقلاب را منتشر کرده است. متن این جلسات که حد فاصل اسفندماه ۱۳۵۷ تا تیرماه ۱۳۵۸ تشکیل شده‌اند برای نخستین بار است که بدین صورت منتشر می‌شود. مشروح تمامی این جلسات را می‌توانید در قالب ۵ فایل از کانال تلگرامی کلمه دریافت کنید. (اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)

ما در مجموعه حاضر با عنوان «پایه‌های یک نظام» تلاش می‌کیم که به صورتی خلاصه و در دل یک سری یادداشت‌های کوتاه و دنباله‌دار، به برخی از جزییات این جلسات انگشت گذاشته و نگرش شاخص‌ترین چهره‌های بنیان‌گذار نظام «جمهوری اسلامی ایران» را در همان مقطع انقلاب آشکارتر سازیم. به باور ما، ریشه بسیاری از رفتارهایی که ظاهرا سال‌ها بعد در حکومت برآمده از انقلاب تجلی یافت، دقیقا در همان ذهنیت، رفتارها و مقدمه‌چینی‌هایی نهفته است که برخی از اعضای شورای انقلاب در همین جلسات از خود بروز داده‌اند.

 * * *

یکی از نخستین موضوعاتی که در همان جلسه سه شنبه، ۸/۱۲/۱۳۵۷ مطرح می‌شود، مساله کمبود درآمدهای دولت و جبران کسر درآمدهای حاصل از قیمت آب و برق است. به موازات آنکه رهبر انقلاب از وعده آب و برق مجانی خبر می‌داد، اعضای شورای انقلاب در حال چاره‌اندیشی در مورد درآمدها هستند:

عزت‌الله سحابی: برای جبران کسر درآمد برق، از مصرف بالا اضافه بگیرند و از پایین‌دست نگیرند، تساوی برقرار می‌شود.

یدالله سحابی: از نظر اجتماعی، گرفتن پول اضافی در این موقع بد است.

هاشمی رفسنجانی: صرفه‌جوئی‌های دیگری به علت تقلیل کادر هست که جبران می‌کند.

موسوی اردبیلی: تبلیغ مفیدی است و یک مقداری تساوی ایجاد می‌کند و هم نشان دهنده حمایت از ضعفا است، ولی گفته شود (این کار) برای کم کردن مصرف است، در ضمن حدود آن معین شود که در چه حدی است.

خامنه‌ای: تایید حرف بالا.

بازرگان: نخواستیم دولت به عنوان گران کننده معرفی شود. هرکس که مصرف‌ش زیاد بود نشانه ثروت داشتن نیست، ممکن است عائله‌اش زیاد باشد. از حالا تا آخر سال کمیسیونی برای صرفه‌جویی تعیین خواهد شد. محل‌های زیادی هم داریم.

طالقانی: دولت انقلابی کارهایی باید بکند مناسب با اسم‌ش. خارجی‌ها می‌گفتند دولت مال شمال شهری‌ها است. اول، دولت بودجه را در نظر بگیرد و راه تامین وضع فقرا را بیشتر توجه کند. مدرسه، بیمارستان و غیره رایگان شود. گزارش می‌رسد پول‌هایی جاهایی هست، رقم درشت، در سازمان امنیت، در دو سه جای دیگر، مصرف کند؛ اوقاف هم با اجازه حاکم شرع کمکی می‌تواند باشد.

مطهری: (شیخ محمود) حلبی می‌گفت اوقاف بهایی‌ها زیاد است. بگیریم!

پی‌نوشت:
به نظرم تصویر کاملا گویا است و مواضع هرشخص، رویکرد و ذهنیت کلی او را به خوبی نشان می‌دهد. دغدغه‌ها نیز مشخص است. جناب موسوی اردبیلی نگران تبلیغات است و پیشنهاد می‌کند به جای تشریح واقعیت مساله، به مردم گفته شود که افزایش قیمت برای کم کردن مصرف است. دقیقا همان سیاستی که سال‌های سال بعد و هنگام افزایش قیمت بنزین یا حذف یارانه‌ها شاهدش بودیم. دولت‌های وقت هرگز با صداقت به مردم توضیح ندادند که هدف از این سیاست‌ها تامین کسری بودجه دولت است. بلکه همواره همان توصیه‌های اولیه را لحاظ کردند.

از سوی دیگر، تقابل منش و رویه آقایان طالقانی با مطهری نیز خالی از لطف نیست. یکی رویای آن دارد که حتی با هزینه‌کرد اوقاف شرعی هم که شده برای فقرا مدرسه و بیمارستان رایگان تاسیس کند. دیگری منتظر موقعیتی است که اموال و دارایی‌های بهایی‌ها را مصادره کند. تاریخ هم نشان داد که رویه کدام یک در سرنوشت نظام دست بالا را پیدا کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر