۱/۱۹/۱۳۹۲

پروپاگاندای پوشالین پیرامون افزایش ۲۵ درصدی حقوق


 از روزهای نخستین سال جدید، دولت و رسانه‌های نزدیک به جریان احمدی‌نژاد تبلیغات گسترده‌ای را بر روی آمار «افزایش ۲۵ درصدی حقوق» آغاز کرده‌اند. این تبلیغات آنقدر وسیع بود که تقریبا همه کارکنان و کارمندان مشغول محاسبه حقوق سال جدید خود با همین میزان افزایش ۲۵درصدی بودند. اما امروز که ما صرفا با یک افزایش ۱۰درصدی در حقوق شوکه شدیم، تازه به فکر جست و جو در اصل ماجرا افتادیم که مشخص شد دولت، بار دیگر با یک سری اقدامات فریبنده چه کلاهی بر سر مردم گذاشته است. برای درک موضوع، می‌توان به سه جمعیت عمده حقوق بگیر در کشور اشاره کرد.

۱- کارگران، بزرگترین جمعیت شاغل کشور
در جست و جو برای یافتن مجموع جمعیت کارگران کشور، من در یک مورد به رقم «۱۱ میلیون کارگر تامین اجتماعی» برخورد کردم. (اینجا+) با یک تقریب ساده می‌توان حدس زد که این تعداد کارگر به همراه خانوار تحت پوشش خود دست‌کم جمعیتی حدود ۴۰ میلیون ایرانی را تشکیل می‌دهند که بزرگترین جمعیت از مجموع مشاغل کشور است. در سال جدید، هرچند میزان «حداقل دست‌مزد» این گروه، با ۲۵درصد افزایش به ۴۸۷هزار تومان رسیده، اما «مزد روزانه» آن‌ها صرفا به میزان «۱۰درصد + ۱۹۴۸ تومان» افزایش یافته است. (جدول کامل را از اینجا+ ببینید) در همین حال، مبلغ بن کارگری (۳۵ هزار تومان) و حق مسکن (۱۰ هزار تومان) نسبت به سال گذشته اصلا تغییری نکرده است. بدین ترتیب، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی صرفا در صورتی با افزایش حقوق ۲۵ درصدی مواجه می‌شوند که دریافت کننده «حداقل حقوق ممکن» باشند. در غیر این صورت، باید حقوق سال جدید خود را با تنها افزایش ۱۰ درصد به اضافه مبلغی در حدود ۵۰ هزار تومان در ماه محاسبه کنند.

۲- کارمندان دولت
مجموع تعداد کارمندان دولت در سال ۸۸ دو میلیون و یکصدهزار نفر بوده است که البته این تعداد شامل حال کارمندان وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح نمی‌شود. (جدول کامل را به تفکیک وزارت‌خانه‌ها از اینجا+ ببینید. احتمال می‌رود که آمار نیروهای مسلح محرمانه باشد) این گروه بر اساس مصوبه اصلاح شده دولت در سال جدید با افزایش ۲۵ درصدی حقوق مواجه خواهند بود. البته اگر برای تقریب جمعیت کلی خانوار تحت پوشش این گروه از همان نسبت کارگران استفاده کنیم، به جمعیتی نزدیک به ۸ میلیون نفر می‌رسیم که کمتر از یک پنجم جمعیت خانوارهای کارگری (۴۰ میلیون نفر) است.

۳- بازنشستگان یا مستمری بگیران؟
گروه سوم، مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی هستند. گروهی که تعداد آن‌ها در سال ۹۰ از مرز ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عبور کرد. (+) با این حال، اخباری که در مورد افزایش ۲۵ درصدی حقوق این گروه منتشر می‌شود (و مثلا روزنامه خورشید بر روی آن مانور گسترده‌ای داده+) صرفا بر روی عنوان «بازنشستگان تامین اجتماعی» تمرکز دارد. توضیح اینکه جمعیت مستمری‌ بگیران تامین اجتماعی، شامل «بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان بیمه‌شدگان فوت شده» هستند. از این میان، جمعیت «بازنشستگان» همواره کمتر از ۴۰درصد مستمری‌بگیران را تشکیل داده است. (جداول آمار این تعداد را برای سال‌های ۶۵ تا ۸۲ از اینجا+ ببینید) بدین ترتیب، افزایش حقوقی که مورد ادعای سازمان تامین اجتماعی است کمتر از ۴۰ درصد مستمری بگیرانش را شامل می‌شود و در مورد ۶۰ درصد باقی‌مانده احتمالا با وضعیت دیگری مواجه هستیم.

در نهایت نباید از یاد برد که تمام این جدال‌ها و عددسازی‌ها حول افزایش ۲۵ درصدی حقوق شکل گرفته، در حالی که آمار رسمی بانک مرکزی برای نرخ تورم در پایان سال ۹۱ عدد ۳۰.۵ درصد بود (اینجا+) و آمارهای غیررسمی حتی از ارقامی بسیار بیش از این هم حکایت دارد.

۱ نظر:

  1. ناشناس۲۰/۱/۹۲

    هیچ کس نظر نداد. ها ؟ یکصدوبیست وپنج درصد هم اضافه بشه بیفایده است.کاری به تورم وقوانین اقتصاد ندارم.مشکل اینه که همه میدانندسه ونیم برابرشدن دلارکاراحمدی نژاد بود نهاثرتحریمها.اثرواقعی تحریم ها 3ماه دیگر معلوم میشود.چه فرقی داره 10 یا25درصد؟

    پاسخحذف