۷/۲۶/۱۳۹۱

نبین چه می‌گوید؛ ببین که می‌گوید!


 البته بنده هم روایت اصلی را شنیده‌ام. همان روایت مشهوری که همه می‌دانیم: «نبین که می‌گوید؛ ببین چه می‌گوید». این توصیه به کنار گذاشتن قضاوت‌های شخصی و پرداختن به اصل موضوع بدون در نظر گرفتن پیش‌داوری، آنچنان ظاهری شکیل و عقلانی دارد که همواره مورد تایید قرار می‌گیرد و حتی بر سر اینکه نخستین بار چه کسی این توصیه را کرده هم دعوا است! با این حال عرصه سیاست به کلی بازار سنتی منطق و فلسفه و اخلاق را، دست‌کم در این یک نمونه بر هم زده است. دقت بفرمایید: «سخنگوی وزارت امورخارجه ایران قطع برنامه‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی از روی ماهوراه هاتبرد را خلاف جریان آزاد اطلاعات دانست». (اینجا+)

 

بنابر روایت سنتی، باید در واکنش به چنین خبری بگوییم «بسیار هم نیکو، حرف درستی زده‌اند و اعتراضشان کاملا وارد است. متخلفین جریان آزاد اطلاعات را نقض کرده‌اند و این اعتراض سویه‌ای آزادی‌خواهانه دارد». اما روایت جدید عرصه سیاست که به جای اصل کلام، تاکید خاصی بر روی راوی دارد، به ما یادآوری می‌کند که راوی محترم، سخنگوی وزارت خارجه همان حکومتی است که اساسا استفاده از ماهواره را برای شهروندان خودش ممنوع کرده و برای اجرای این تصمیم خود با هلیکوپتر از آسمان کماندو پرتاب می‌کند به سقف خانه ملت که بشقاب‌های ماهواره‌شان را نابود کند.

 

اتفاقا، همین دولت فخیمه، سال‌ها است که با هدف توقف «جریان آزاد اطلاع‌رسانی» نه تنها پای خبرنگار خارجی را از مملکت بریده، بلکه هزار و یکجور ابزار ارسال پارازیت خریده است تا ولو به مدد خطرات مرگ‌باری که سلامت شهروندانش را تهدید می‌کند جلوی دسترسی آنان به برنامه‌های ماهواره‌ای را بگیرد. (البته نه دسترسی به فیلم و موزیک و رقص و آواز یا سریال‌های رده چندمی و کره و کلمبیا، بلکه دسترسی به شبکه‌هایی که فقط کار خبری-سیاسی انجام می‌دهند!)

 

حالا پس از آن همه هشدار و درخواست و حتی التماس از جانب ماهواره‌های میزبان که «این پارازیت‌اندازی‌های شما دیگر شبکه‌های ما را هم هدف قرار داده و اساسا دارد کسب و کار ما را متوقف می‌کند»، بالاخره یک جایی صبر یک جماعتی به سر رسیده و فعالیت‌های ماهواره‌ایِ «دولت ماهواره‌ستیز» هم اندکی محدود شده است. شرم حضور در برابر مردم که هیچ، ای کاش اتخاذ کنندگان مواضع اخیر که از زبان سخنگوی محترم اعلام شده است، دست‌کم اندکی در مورد نگاه خیره خانواده گرامی‌شان دوراندیشی کرده و دلیل اعتراض خود را هر بهانه و دست‌مایه‌ای بجز «نقض جریان آزاد اطلاعات» اعلام می‌فرمودند!

 

پی‌نوشت:

ماهواره که از بیخ و بن در ایران ممنوع است. حالا حساب کنید اگر این غربی‌های سانسورچی یک بلایی سر اینترنت می‌آوردند دولت فخیمه چه محشری به پا می‌کرد؟ بالاخره هرچه نباشد ما هنوز یک آب باریکه‌ای از این تارنمای عنکبوتی داریم که در آن سایت‌های معتبر فارس‌نیوز، رجانیوز، انصار‌نیوز، حزب‌الله نیوز و البته وبسایت رسمی برخی(!) از مراجع عظام و شخص رهبر نظام آزادانه در دسترس مخاطبان قرار دارند!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر