tag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post6475669059519365208..comments2024-03-04T21:20:46.420+03:30Comments on مجمع دیوانگان: در جهان فرهادی هر انسان مرزی داردArmanParianhttp://www.blogger.com/profile/12730193294137736950noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-44138812601988076242011-04-12T10:02:28.336+04:302011-04-12T10:02:28.336+04:30دوست ناشناس عزیز
برای من بسیار شگفت انگیز است که ک...دوست ناشناس عزیز<br />برای من بسیار شگفت انگیز است که کسی بتواند در مورد نظر دیگری پیرامون یک اثر هنری بگوید «برداشت صد در صد اشتباه». <br /><br />فرمودید اشتباه تحلیل من سبب شده تا به بیراهه بروم. خدمت شما عرض می کنم که به چیزی به عنوان «اشتباه در تحلیل اثر هنری» اعتقاد ندارم و اساسا نگاه شما را به یک اثر هنری نادرست می دانم. نه به خاطر زاویه دیدی که به محتوای آن دارید، بلکه از آن جهت که آن را تک بعدی و یک برداشتی می دانید. اثر هنری مسئله ریاضی و فیزیک نیست که پاسخ یگانه ای داشته باشد. گمان می کنم کسی که تصور می کند تنها برداشت یگانه فیلم همان است که خود دریافته، اصلا متوجه نشده که چه چیز را پیش روی خود می بیند.<br /><br />در بالاترین حالت می توانم تصور کنم که شما ادعا می کنید برداشت مورد نظر آقای فرهادی را کشف کرده اید. در صورت چنین ادعایی هم در درجه نخست می گویم قطعا در اشتباه هستید. اساسا انسان چنین ظرفیتی ندارد که تمامی برداشت ها و درونیات خود را انتقال دهد، پس اصغر فرهادی اساسا نمی توانسته تمام احساس خود را به شما منتقل کند و طبیعتا شما هم نمی توانستید هرچه او می خواهد بگوید را در یابید. <br /><br />در درجه دوم بر فرض هم که شما تمام حرف اصغر فرهادی را متوجه شده باشید باز هم برای من بی اهمیت است. برداشت من از یک اثر هنری به هیچ وجه به برداشت، منظور و یا هدف خالق آن اثر محدود نمی شود، هرچند که سعی می کند آن را بیابد.<br /><br />با سپاس از شماArmanParianhttps://www.blogger.com/profile/12730193294137736950noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-7980629186219887462011-04-12T00:22:53.090+04:302011-04-12T00:22:53.090+04:30"در پزشکی قانونی ناگهان به خود میآید و تصمیم..."در پزشکی قانونی ناگهان به خود میآید و تصمیم میگیرد پدرش را وسیلهای برای جدالهای شخصی و جبران اشتباهاتش نکند، پس لباس آقاجون را دوباره تنش میکند"<br />برداشت صد در صد اشتباه<br />هنوزم میگم فیلم در مورد تقابل اخلاق سنتی و واقعیت های موجوده نادر مثل راضیه به اخلاق سنتی پایبنده تو اون صحنه به نظرش اومد نکنه کبودی دست بابت خوردن ضربه در به دست پدرش باشه مثل راضیه که احتمال داد سقط به دلیل تصادف ممکنه باشه ... <br />از این دست اشتباهات تحلیلیت در مورد این فیلم متاسفانه داره روز به روز بیشتر میشه علتش احتمالاً اینه که از فیلم خوشت اومده و داری سعی می کنی فیلم رو به دنیای خودت نزدیک کنی<br />بدترین چیز تو تحلیل فیلم اینه که یک تصویر ذهنی بسازیم برای خودمون اونوقت سعی کنیم فیلم رو بیاریم تو قالب اون تصویر....<br />دفعه قبلم گفتم فیلم از لحاظ تکنیکی(بازی، فیلمنامه، کارگردانی، تدوین و ...) تو سینمای ایران شاهکاره البته خیلی فاصله داره هنوز با فیلمای موندگار تاریخ سینما...اما از لحاظ مفهومی یک فیلم تک خطی در مورد جایگاه اخلاقیات سنتی تو زندگی مدرن تو جومع در حال گذاره(به همین سادگی)... <br />اینو مقایسه کن با آثار کیشلوفسکی که اونهم اتفاقاً درونمایه ش اخلاقه اما ذات اخلاق به همین خاطر سینماش جهانی شده اما درونمایه فیلمای فرهادی از اولین فیلمش تا الان تقریباً همینه( جایگاه اخلاق تو جامعه در حال گذار به مدرنیسم) و مدام در حال تکراره و البته بهتر شدنAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-82704221171269466112011-04-11T12:10:33.308+04:302011-04-11T12:10:33.308+04:30رونین جان
راستش من نمی پذیرم که فرهادی سیمین را بر...رونین جان<br />راستش من نمی پذیرم که فرهادی سیمین را برنده این دعوا نشان داده است. به گمانم اساس این فیلم این است که هیچ کس برنده نیست. شرایط دشوار است و قضاوت دشوارتر. اصلا نمی توانیم بگوییم کدام انتخاب بهتری است. حرف شما در راستای برداشت حاتمی کیا است که می گوید این فیلم ناامیدی و مهاجرت را توصیه کرده. من صد در صد مخالفم. اتفاقا من از این فیلم استادگی و مقاومت برداشت کردم.<br /><br />رامک جان<br />ممنون از تذکر شماArmanParianhttps://www.blogger.com/profile/12730193294137736950noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-18142950544268429442011-04-10T19:45:39.835+04:302011-04-10T19:45:39.835+04:30لطفا اصلاح بفرمایید: توجیهلطفا اصلاح بفرمایید: توجیهرامکhttp://letterbox.blogfa.comnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-19341510228340888972011-04-10T00:48:30.106+04:302011-04-10T00:48:30.106+04:30به نظرم یه چیز رو در مورد ِ سیمین فراموش کردین ......به نظرم یه چیز رو در مورد ِ سیمین فراموش کردین ... نادر شخصیتی نیست که کلامی و عاطفی باشه ، مثل خیلی مردای ایرانی ، سیمین حق ِ خودش می دونه که نادر واسه نرفتنش بهش اصرار کنه و خودش رو مایل به موندنش نشون بده ، یه جا هم این رو می گه که نادر حتی ازم نخواست که بمونم ... این مشکل خیلی از زنهای ایرانیه ...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-84393004062260456902011-04-09T23:29:01.162+04:302011-04-09T23:29:01.162+04:30به نظر من شخصیت اصلی این فیلم سیمینه . به همین خاط...به نظر من شخصیت اصلی این فیلم سیمینه . به همین خاطر هم اسم فیلم جدایی نادر از سیمین گذاشته شده . دلیلش هم واضحه : این سیمینه که شرایط رو درک کرده و می خواد زودتر خودشو خلاص کنه . نادر هنوز با سرسختی میخواد یک تنه جلوی همه ناملایمات وایسته . فیلم روایتی از یک طبقه است که توی قالبهای سنتی نمی گنجه و حالا باید در برابر اجتماع یکی از دو راه رو انتخاب کنه . یا مثل نادر بجنگه و نثل بعد رو هم مبارز بار بیاره ، حتی اگه به قیمت سختی و زجرش تموم بشه و یا مثل سیمین بجایی بره که بقیه شبیه اش باشند و بتونه میون امثال خودش زندگی کنه . این وضع عینا در جامعه هم هست و به نظرم فرهادی هوشمندانه سیمین رو برنده این دعوا نشون می ده . بهتر موید این موضوع هم شیشه شکسته ماشین نادر که میتونه نشانه ای از ادامه این جدل باشه .roninhttp://green-ronin.blogspot.com/noreply@blogger.com