tag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post5515399613413738074..comments2024-03-04T21:20:46.420+03:30Comments on مجمع دیوانگان: در باب «هنر متعهد» یا چرا ما «پدرخوانده» نمیسازیم؟ArmanParianhttp://www.blogger.com/profile/12730193294137736950noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-80054699746099355282013-01-13T00:11:07.648+03:302013-01-13T00:11:07.648+03:30رفیق جان خیلی مخالف هستم.یعنی شاید اولین بار باشد ...رفیق جان خیلی مخالف هستم.یعنی شاید اولین بار باشد که انقدر با شما مخالف هستم. تقریبا با از صدر تا ذیل نوشته مخالفم! :))<br />بگذار از ذیل نوشته شروع کنم و بپرسم چرا "سگ کشی" را صرف قصه پردازی می دانی؟ اتفاقا سگ کشی نمونه بارز فیلم انتقادی و اعتراضی است. پیشنهاد می کنم حتما دوباره این فیلم را ببین.<br />اشتباه دیگر این است که شما می نویسی "تنها در چهارچوب همین «هنر متعهد» است که در پایان فیلم، مخاطبی ممکن است بپرسد: «پیام فیلم چه بود؟» یا «فیلم میخواست چه بگوید؟»"<br />حرف غریبی است. معمولا گفته می شود که هر اثر داستانی دو هدف دارد: یکی سرگرمی و دوم انتقال مضمون. تنها آثار بسیار بسیار نازل و بازاری هستند که تنها هدفشان ایجاد سرگرمی است. شما هیچ اثر مهم داستانی و سینمایی (تاکید می کنم هیچ اثر) نمی توانی معرفی کنی که مهم ترین سوال در مورد آن این نباشد که "فیلم / داستان چه می خواست بگوید؟". هیچ هنرمند مهم و قابل اعتنایی را نمی توانی معرفی کنی که به این سوال توجه نداشته باشد. اصلا اگر این سوال را از نویسنده و فیلمساز بگیریم چه چیزی از او باقی می ماند؟ و البته اینجا یک اشتباهی هم وجود دارد و آن اینکه شما "پیام" اثر هنری را با "مضمون" آن اشتباه گرفته ای. یک اثر خوب می تواند پیام نداشته باشد. اما اینکه "چه می خواست بگوید؟" یعنی مضمون داستان / فیلم چه بود؟ داشتن مضمون اتفاقا ربطی به "تعهد" هم ندارد. یعنی یک اثر هنری می تواند مضمون جامعه ستیزانه یا سینیک (بدگمان به طبع بشر) داشته باشد. یعنی برعکس پیام که همیشه سویه اخلاقی و مثبت دارد (و این لزوماً به اثر هنری آسیب هم نمی زند)، مضمون می تواند سویه منفی هم داشته باشد.<br />و در خصوص "هنر برای هنر" هم شما یک قضاوت نادرست مطرح کرده ای و آن اینکه اینطور آثار معمولاً موفق تر هستند. این هم پذیرفتنی نیست. "هنر برای هنر" هم می تواند سرگرم کننده نباشد. می تواند فوق العاده کسل کننده باشد. اصلا "رمان نو" همین سرگرم کنندگی را نشانه گرفته بود.<br />من فکر می کنم شما به شدت با مقولات ادبی التقاطی برخورد می کنید. یعنی رمان / فیلم "سیاسی" را با رمان / فیلم "انتقادی" مخلوط می کنید. رمان / فیلم "تبلیغی" را با این دو. همانطور که گفتم "رسالت" و "مضمون" و "پیام" را با یکدیگر مخلوط می کنید.<br />در نهایت اینکه سینمای متعهد را زاییده جوامع بسته می دانید هم به نظرم تکرار یک فرضیه نادرست اما متداول است. در مورد داستان به عنوان مثال رمان در جوامع باز موفق تر است در حالیکه داستان کوتاه برای جوامع بسته، بحران زده و در حال فروپاشی نوع بسیار خوبی است. اثر هنری متعهد قرار نیست جای روزنامه ها را بگیرد، به همین خاطر است که شما در همان هالیوود هم سینمایی را می بینید که "متعهد" است. یعنی به تلاش برای بهبود جامعه اعتقاد دارد. مثال های متعددی در این زمینه وجود دارد. کافی است "تعهد" هنری را به "جانبداری سیاسی" تقلیل ندهید تا انبوه همین فیلم ها را ببینید<br />صادقصادقnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-23196067169040410392013-01-10T23:20:53.995+03:302013-01-10T23:20:53.995+03:30با عرض سلام
شاید اینجا خیلی بی ربط باشه اما میخواس...با عرض سلام<br />شاید اینجا خیلی بی ربط باشه اما میخواستم بازم بخش حکایت را به روز کنید خیلی وقت است که به روز نشده!<br />شمااز آقای موسوی توی مقالاتتون زیاد استفاده می کنید.چیزی که برام سئواله اینه که اگه بر فرض موسوی ریئس جمهور میشد شما چیکار می کردید؟ منظورم اینه که ازش انتقاد میکردی یا نه!<br />خیلی مطالب شما را دوست دارم.موفق و پیروز باشیدAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/10151870518407599300noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-5368943340931803472013-01-09T21:33:54.032+03:302013-01-09T21:33:54.032+03:30نوشته دلی ای بود! تارانتینو میگه افتخار میکنم که&q...نوشته دلی ای بود! تارانتینو میگه افتخار میکنم که"بهترین فیلمساز درجه ب" هستم. یعنی فیلم سرگرم کننده میسازه ولی بهترینش را میسازه. چیزی که تو ایران واقعا پیدا نمیشه. اگربخواهم به یک استثنا اشاره کنم باید از "مهمان مامان" مهرجویی اسم ببرم. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-6316609282308933242013-01-09T16:19:33.988+03:302013-01-09T16:19:33.988+03:30سلام دوست من،
خب این فرضیه یا گمانه خودش کلی جای ب...سلام دوست من،<br />خب این فرضیه یا گمانه خودش کلی جای بحث داره، سینما تو هر کشوری بر اساس نیازهای همون کشور ساخته می شه و رشد می کنه. به عنوان مثال جایی خونده بودم که از کارگردانی هندی پرسیده بودن که چرا شما جور دیگه یی فیلم نمی سازین و اون گفته بود چون مردم نمی پذیرن و به عنوان مثال از فیلمی اسم برده بود که مردم پس از دیدنش چون آدم خوب فیلم بد از آب در اومده بود سینما رو به آتیش کشیده بودن.<br />وقتی که از هنر مدرن بحث می شه، مهم ترین فاکتورش اینه که آفریننده به مخاطب نمی گه چی درسته و چی غلط، بلکه خودشون می آن و قضاوت می کنن و اثر هنری صرفاً فضایی برای فکر کردن فراهم می کنه، هر چند که نامحسوس مخاطب رو به سمتی که می خواد می کشونه ولی فضا اون قدر باز هست که مخاطب بشه بخشی از اثر هنری و شروع به خلق بکنه. برای این کار احتیاج به مخاطب تحلیل گر داریم، مخاطب آماده. اگه مخاطب توانایی تحلیل نداشته باشه به جای دیدن چنین فیلم هایی می ره فیلمی می بینه که بهش سرراست پیام می دن و یا فقط احساسشو تحریک می کنن.<br />این امر در مورد موسیقی نمود بیشتری داره، اکثر مخاطبین ایرانی نمی تونن باخ گوش کنن یا واگنر یا دبوسی چون که موسیقی به اعتقاد من به شدت به توانایی ذهنی برمی گرده و باز به اعتقاد من زمانی فرد از موسیقی لذت می بره که ذهنش الگوهای توی آهنگ رو درک کنه و بعد باهاشون همگام بشه، ذهن اکثر ایرانی ها توانایی درک این موسیقی رو نداره پس به موسیقی های با الگوهای ساده و تکراری بسنده می کنه و خوراکش می شه شیش و هشت.<br />از اون طرف ادبیات ما هم مملو از پند و نصیحت و این کارو بکن و اون کارو نکنه. حتی حافظ هم تو غزل داره مخاطبشو نصیحت می کنه که <br />چند روزی که در این مرحله فرصت داری<br />خوش بیاسای دمی را که جهان این همه نیست<br />حالا فکر کن این مخاطب که آزادی فکر کردن نداشته یا تجربه ی آزاد فکر کردن نداشته (مخاطبی که جایی زندگی کرده که موسیقی توش حرام بوده و احتمالاً تنها جایی که موسیقی رو می شنیده تو جشن ها و عروسی ها بوده که اون هم موسیقی قر و قمبیلیه) زمان می خواد که بتونه هنر مدرن رو بپذیره.<br />همون طور که اروپایی ها به زمان احتیاج داشتن که بتونن امپرسیونیست رو بپذیرن.madoxhttp://drinkanddream.wordpress.comnoreply@blogger.com