tag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post799449934546136995..comments2024-03-04T21:20:46.420+03:30Comments on مجمع دیوانگان: تاثیر متقابل معنای واژگان و فرهنگ ایرانیان – 1 – خوشگذرانArmanParianhttp://www.blogger.com/profile/12730193294137736950noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-58509884482107671732013-08-21T10:57:44.040+04:302013-08-21T10:57:44.040+04:30 اعراب چه در زمان حضرت محمد ( ص ) و تا قبل از او م... اعراب چه در زمان حضرت محمد ( ص ) و تا قبل از او مردمانی شاد و خوش گذران و شاعر و اهنگ ساز بوده اند . انچه که در اسلام به بنیاد براندازی شادیهای ایرانیان منجر شد شریعت « شیعه » بود که توسط پادشاهان قصی القلبی مانند شاه عباس و اعقاب او تا میانه عصر پهلوی ترویج شده و ادامه داشت . و در این میان اگر خود ( پادشاهان ) به عیش و نوش و حرمسرا داری و لهو و لعب مشغول بودند اما عوام از انجام انان برحضر شده و تنها افراد خاص انان بوه اند که میتوانسته اند شبیه انچه که * اربابهایشان * به انان اجازه میداده اند برای خود فراهم اورند انهم تا زمانیکه قهر پادشاهان دامن انان را بصورتهائی نمیگرفته و سر و خانمانشان را از دست نمیداده اند!.<br /> دنیای اعراب بویژه سنیها را از طریق رسانه ها در گسترش موسیقی و ترانه سازی و اواز خوانی و رقص و شادمانی را بنگرید و مقایسه کنید با دنیای الوده به غم و اندوه شیعیان را! حیف.<br />داوید فاخریتنه نزنhttps://www.blogger.com/profile/06707186840077869545noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-3885715604058181462013-08-13T13:33:18.000+04:302013-08-13T13:33:18.000+04:30نمیشه در مورد تمام تاریخ ایران اینطور برداشت کرد چ...نمیشه در مورد تمام تاریخ ایران اینطور برداشت کرد چراکه تا جایی که ما میدونیم در زمان ساسانیان و قدرت داشتن زرتشتیان تقریبا هر ماه بیشتر از دو جشن بزرگ فراگیر وجود داشته مثل مهرگان، تیرگان ...<br />حالا شاید خیابانی و کارناوالی نبوده اما باز جشن بوده<br />مثلن تا جاییکه من خوندم جشن تیرگان به نوعی همون اب بازی در کوچه و خیابون بوده همه روی همدیگه اب می ریختن شادی میکردن البته گویا این جشن حتی تا 50 سال پیش هم بین زرتشتیان رواج داشته <br />فکر کنم این کنج عزلت گرفتن بیشتر برای ایران بعد از اسلام بوده تا قبل از اسلامAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-9177937031557364513.post-37588182859202016702013-08-12T18:01:17.653+04:302013-08-12T18:01:17.653+04:30مقاله جالبی بود. عکس نقیض موضوع فوق را می توان در ...مقاله جالبی بود. عکس نقیض موضوع فوق را می توان در جشن های فئودالی اروپای سده های میانه جست که در ملاء عام و در حضور رعیت انجام میشده. در حقیقت رعیت در اعیاد (اغلب مذهبی و گاه پگانی مثل جشن خرمن) مهمان فئودال و با او هم پیاله میشده است.<br /> از زمانی که دربار (به عنوان فئودال اعظم) در قصرهای مجللی چون ورسای خلوت گزید و پیوند خود از رعیت (در حال تبدیل به بورژوا) گسست، خرده بورژوازی مکانهای عمومی را جهت برگزاری جشن ها اختیار کرد و همچنان رسم شادمانی عمومی بر جا ماند.<br />نقل به مضمون از رومن رولان (در ژان کریستف): شهرهای مذهبی تر، عبوس تر و محافظه کارتر اروپا، اغلب کارناوالهایی شوخ تر و رسواتر برپا می داشتند. گویا این شوخی و سبک سری تاوان آن سرسنگینی و آبروداری باشد.مازیار وطن پرستnoreply@blogger.com